Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 5403 ggr
Loucar
2009-09-01 22:52

Hur får jag i min 17-åring medicinen...

Just nu vägrar min 17-åring ta sin medicin o hon är ju som sagt lite för stor för o brotta ner….

Ni som har eller har anhörig med bipolärt o adhd kan ni komma med nåt trix hur man lyckas…detta har inte inträffat på länge o alla gamla trix funkar inte.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Allamej
2009-09-01 23:13
#1

Din 17-åring är tillräckligt stor att ta sin egna medicin. Att en så pass gammal människa, jag säger inte barn för hon får rösta nästa val, bör vara medveten om vad som är bra och inte.

Kan hon fungera utan?

Om inte och du känner dig ok med våldsbiten så är ju piller i munnen och hålla ihop ett beprövat knep. Eller att du snackar med läkarna och får dom att injicera henne istället…

Tanken på sprutor titt som tätt kan nog få vem som helst att gapa stort och svälja snällt

Men har du låtit henne ta eget ansvar för medicineringen? Eller har du varit på henne om det så fort du sett flickan?

Är mamma för involverad så blir man väldigt avogt inställd till allt som mamma vill… Man gör tvärt emot bara för att jäklas…

Jag vill inte låta hård men en 17-åring som inte kan hantera sin egen medicinering övergår mitt förstånd. Dom får ju flytta hemifrån och skaffa barn

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Chestnut
2009-09-01 23:17
#2

Tycker att du har fått bra råd i #1. Och funkar hon absolut inte utan medicinen, totalvägrar att ta den själv och inga knep funkar kanske ni ska diskutera det med läkare, kanske inläggning i absolut värsta fall?

Med vänliga hälsningar
Chess

Loucar
2009-09-02 00:19
#3

Hon fick ansvaret att ta den själv nu i sommar det har inte funkat innan, det fungerade ett tag men sedan märkte jag på humöret att hon inte tog sin medicin. Hon har inte ätit dessa mediciner hela sitt liv så att bara säga hon borde kunna fixa det själv är för mig okunskap om detta funktionshinder.

Att tvinga henne genom våld funkar inte då hon är starkare än jag. Injecering tror jag inte ens finns när det gäller de mediciner hon äter.

Inläggning, då förstår jag inte riktigt hur ni tänker hon blir ju inte farligt på nåt sätt utan funkar helt enkelt inte i skolan blir okoncentrerad etc. Klart vi pratar med Bup om detta, det jag ville ha var konkreta råd från de som har detta funktionshinder eller kan detta riktigt bra. Att inte vilja ta sin medicin är ju en del av problemet så att säga det är jättevanligt bland dessa tjejer (har bara erfarenhet av sådana). Det spelar ingen roll hur gamla de är.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Allamej
2009-09-02 00:24
#4

Jag har add

Jag har massor med adhd släktingar och vänner. Jag vet hur detta funktionshinder fungerar.

Att tro att vi inte kan saker är rent utsagt förolämpande.

Att missta trots för sjukdom är inte bra det heller.

Hon är gammal nog att kunna förstå handling=konsekvens. Låt henne lära sig detta. Det tjänar hon på.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Loucar
2009-09-02 00:28
#5

allamej adhd är en sak bipolär en annan sak dina svar visar att du inte förstår problematiken det är inte att förolämpa.

Du får ha din åsikt om vad hon borde o inte men dina råd gör varken till eller från sorry….

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Allamej
2009-09-02 00:38
#6

Jag har fler diagnoser än add…

Att du inte kan ta till dig svaren visar bara att du inte kan acceptera att din dotter inte är helt unik i sin problematik.

Jag blev klassad som bipolär och var det i över 10 år. Sen fick jag en korrekt diagnos och därav rätt behandling.

En kompis till mig har en dotter som då och då lägger av med sitt insulin. Henne tog sociala vårdnaden ifrån eftersom dom ansåg att överse medicinering ska man som förälder kunna.

Den flickan är yngre än din.

Efter en tur till ett särskilt boende så har hon varit jätteduktig på att hålla sin diabetes under kontroll.

Jag ansåg aldrig att det var mammans fel. Hon kunde ju inte övervaka henne 24 timmar per dygn.

Gör det inte till en så otroligt stor grej, slappna av så kanske dotra din gör detsamma.

Men du kanske inte ville ha input ifrån någon som varit i hennes situation, då beklagar jag och ber dig fullständigt bortse från allt jag skrivit.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Zaphix
2009-09-02 12:33
#7

Gör som man gör med djur, stoppa in pillren i en godisbit? :)

Nä, seriöst. Jag tycker du ska ta upp det med BUP och låta dom prata med henne eftersom det inte verkar fungera när du gör det. De kanske kan lösa situationen.

Lycka till!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

hus-musen
2009-09-02 16:03
#8

Ärligt talat hon är 17 år, då ska hon klara av det. Jag vet en 7 åring som klarar av det..

Har du satt dig ner och pratat med henne om varför hon inte vill ta medecinen? Eller kanske låtit någon annan prata med henne? det kan ligga nått mer bakom än vanligt trots.

Att inte kunna sköta skolan anser jag är allvarligt nog.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2009-09-02 17:04
#9

#3 Anlednigen till att jag skrev i värsta fall var inläggning kanske ett alternativ var det att jag har en bekant med bipolär sjukdom som i sina maniska skov skiter i sin medicinering och då blir manin ännu värre och personen blir en fara för sig själv (och sin ekonomi samt närståendes pyskiska hälsa) och denne har blivit omhändertagen enligt LPT två gånger. Detta för tvångsmedicinering så att manin går ner. Är den lilla erfarenhet jag har av bipolär sjukdom.

Du skrev ju inte hur allvarligt din flickas problem var..

Med vänliga hälsningar
Chess

Senixus
2009-10-25 21:28
#10

Jag har BP1 och masa annat. Troligen även adhd (väntar på utredning).

Att inte ta sin BP medicin är någe hon får lida helvete för när hon blir äldre. Ju fler skov hon får ju sämmre blir hon.. djupare skov & oftare.

Är det verkligen det du vill för henne?

Du tar på dig en 'försvars-ställning' som jag inte kan begripa. Om ditt syfte är att hjälpa henne i första hand (och inte 'bara' verka duktig, trevlig & förstående) så bör ju även du se att det är i hennes bästa intresse (oavsett vad hon tycker) att ta medicin.

BUPP & LPT är allt jag kan säga. Blir hon manisk eller kommer ned i deprission så skulle jag klart be om LPT i din sitts. Men sen beror det faktist på om man vill barnets bästa OAVSETT vad andra kan tänkas tro om dig.

Det gäller inte dig nu… det gäller din dotter.

Har en vännina med en mor som dig. Denna ville ha hjälp… så länge den inte fick henne att verka som 'en dålig mamma'. Allt skulle vara perfekt utåt & till det påstod hon att hennes dotters  välbefinnande var såååå viktigt.

Låter dessvärre som du är likadan. Sorgligt!

Och detta… Hon har inte ätit dessa mediciner hela sitt liv så att bara säga hon borde kunna fixa det själv är för mig okunskap om detta funktionshinder … Bulls**t kan jag bara säga. Hon är 17 Oavsett funktionshinder… hon är ju inte förståndshansikappad (då hade jag kunnat förstå dig).

Väninnans ex kille hade en mamma som gjorde allt åt honom & bara konstatera att 'det klarar han inte själv'… gissa om han var okapabel att ta hand om sigsjälv trotts sina 34 år. Är det så du vill ha det så… 'fine by me'

Nä nu har jag retat mig nog på dig… vill du förstöra för ditt barn (tonåring) så.. gör det bara.

flikkan77
2009-10-26 09:47
#11

Har själv bipolär II och i våras slutade jag med mina mediciner. Vilket höll på att sluta med ett kraschat äktenskap. Till slut blev jag inlagd och i proppad mer mediciner än jag åt förut och började må mycket bättre. Äktenskapet gick som tur var att rädda.

Jag får ofta tankarna att sluta med mina mediciner när jag mår dåligt, då känns det ändå som om de inte fungerar…

Tror du behöver prata med din dotter om varför hon inte vill ta sina mediciner. Hon bör ju ha en anledning av vilket slag som helst. Försök att inte vara anklagande bara. Sen kanske ni behöver prata med en läkare tillsammans. Tror inte det fungerar med att du ska tvinga i din dotter medicinerna.

Hoppas det ordnar sig för er båda.

"You just have to belive…"

evrekaw
2009-10-27 21:07
#12

Tror inte att det finns några bra råd eller knep att komma med… Varje mänska är unik… Hon måste själv få komma fram till vad det innebär att inte ta sin medicin.

Förstår att man som mamma blir frustrerad… Men det finns inget annat att göra än att låta henne själv, på sitt sätt, komma fram till vad som får henne att må bra eller dåligt.

Jag undrar dock vad hon fått för preparat… Ibland vill man inte ta en medicin för att den ger oönskade biverkningar. Man kan känna sig trött, dåsig och lobotomerad, få ofrivilliga muskelryckningar, muntorrhet och en massa mer… Har du frågat henne om det är något sådant som gör att hon inte vill ta medicinen? I sådana fall kan man byta preparat…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

vyria
2009-10-27 22:18
#13

Frågar som #11 och #12

varför har hon slutat med sin medicin?

Annons:
[Tassy]
2009-10-29 00:02
#14

#13 ställer även jag samma fråga.

Sen tycker jag personligen att man aldrig har rätten att tvinga en annan människa att ta sin medicin i ett sånt här läge. Sätt er ner, prata, vad är fel? vad går att lösa? Gräv gräv gräv och börja lägga pusslet.

Tvång kommer bara göra henne mer trotsig troligen.

Jag har själv blivit påtvingad mediciner ofrivilligt, och det är något som sitter väldigt djupt och smärtar fruktansvärt nu många år efteråt.

Upp till toppen
Annons: