Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3267 ggr
Zaphix
2009-08-20 00:33

Nervös inför läkarbesök..

Ska för andra gången på besök hos min läkare på NPF-enheter.. Det är ett medicinuppföljningsmöte, men jag måste också få läkarintyg på endel saker och en sjukskrivning. Och jag är så nervös!

Är rädd för att det kommer sluta med att jag går därifrån utan vare sig läkarintyg och sjukskrivning, bara för att jag är för rädd för att fråga efter det.
Är rädd att hon inte ska förstå mina problem eller förminska dom eller t.o.m. skratta åt mig för att jag behöver en sjukskrivning.. Är ju "sjukskriven" nu, fast bara med intyg ifrån min kurator, vilket räckte för det bidrag jag får nu. Men nu måste jag söka pengar ifrån försäkringskassan, och då behöver jag ifrån en läkare..
Och jag kommer inte ens våga fråga om det!

Jag frågade mamma idag om hon kunde följa med som stöd till läkaren, och hon sa att hon självklart kunde göra det. Men.. Jag är 22 år, jag borde väl kunna gå till läkaren själv..? Känns lite pinsamt att komma dit med sin mamma..

Hur ska jag göra?

Kan en 22-åring ta med sin mamma..?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
zmulan
2009-08-20 00:50
#1

Tycker att du kan ta med dig din mamma. Det är inte helt ovanligt att man tar med sig någon när man ska till läkaren, speciellt när man ska ta upp saker som man tycker är svåra eller jobbiga!!!

Jag har oxå haft känslan att läkare ska tycka jag är fånig osv men det har inte hänt mig i alla fall!! Det ska nog gå bra!

Värme!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Zaphix
2009-08-20 01:17
#2

Okej.. Hoppas hon inte tycker jag är fånig. Känner mig barnslig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

annemaria1962
2009-08-20 01:20
#3

låt din mamma följa med!! det kan ju din mamma förklara direkt då ni kommit in!! så kommer säkert läkaren, om det är en förstående läkare,  att bättre förstå dig om de blir att träffa henne fler gånger. så jag tycker det är bara bra!

det är mycket bättre att du har henne med dig, än att du ska behöva oroa dig innan för att du inte ska våga ta upp dessa viktiga saker med din läkare!

som sagt, nästa gång kan det kännas mycket lugnare, o du kanske rent av klarar att gå ensam, då du förstått att läkaren verkligen förstod dig o din situation,första gången.

önskar dig verkligen lycka till hos din läkare!

Zaphix
2009-08-20 02:41
#4

Okej.. Det låter iofs bra. :)

Tack för att du lugnade mig. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

David
2009-08-20 07:41
#5

Ja, absolut! Såklart du kan ta med dig din mamma "trots" att du är 22 år. Vid sådana här viktiga möten är det kanon om man kan få stöd ifrån andra. Och min erfarenhet av sjukvården är att de gärna vill ha anhöriga involverade också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Zaphix
2009-08-20 11:42
#6

Okej.. Vad bra. :)

Känner mig mindre nervös nu, tack!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Zaphix
2009-08-20 22:59
#7

Det gick jättebra på sjukhuset idag!

Mamma följde med, och läkaren verkade inte alls tycka det var det minsta konstigt, skönt!

Fick concerta utskrivet, så nu ska jag testa den. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zmulan
2009-08-20 23:46
#8

Vad bra att det gick bra!!!!!!! skönt!!  Skrattande

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

annemaria1962
2009-08-21 00:34
#9

ja, det var roligt att höra! hoppas du ska känna att det kommer att gå mycket lättare nästa gång! o även om du känner att du vill ha din mamma med då oxå. så vet du ju nu. att läkaren var positiv till detta.

så då kan du ändå känna dig mer säker inför nästa besök.

Upp till toppen
Annons: