Annons:
Etikettmedia
Läst 3435 ggr
David
8/31/09, 4:26 PM

Anna Odell fälld

Idag strax efter lunch släpptes domen mot Anna Odell, som blev fälld för våldsamt motstånd och oredligt förfarande och ska betala 50 dagsböter a 50 kronor.

Har av Stockholms Tingsrätt fått lov att publicera domen (och jag var inte direkt den första som begärde ut den…), och det kommer om två minuter ungefär…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
imilija
8/31/09, 5:12 PM
#1

var det allt hon fick? Förvånad

David
8/31/09, 5:43 PM
#2

Jepp, men hennes advokat fick betydligt mer ifrån staten. Lite över 42.000 i ersättning för hans arbete.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
8/31/09, 5:50 PM
#3

Ja David, jag läste just om det på nätet i Göteborgs Posten!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Emelie-E
8/31/09, 6:02 PM
#4

Vem är hon och vad har hon gjort? :P

Hawknestgrove
8/31/09, 7:52 PM
#5

Det var väl SSutjejen som var full och dum va?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

David
8/31/09, 7:57 PM
#6

Nej, det var hon konstfack-tjejen som fejkade att hon fick en psykos, i "konstsyfte".

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
StickyKitten
8/31/09, 9:51 PM
#7

Hon ville "infiltrera" psykvården och därför fejkade hon en psykos och slogs med polis/ambulanspersonal som kom för att hjälpa till.

Hon har tydligen fått psykoser tidigare och fått ligga i bältsäng hela natten utan ordentlig vård (enligt henne själv) och därför ville hon uppmärksamma bristerna. Eller något sådant.

Bergspuman
8/31/09, 9:55 PM
#8

Nu sticker jag ut hakan. Men jag tycker det är BRA att hon blev fälld. Jag tycker det är skamligt att bete sig så, i konstens syfte. Och att missbruka psykresurser och tid som de kunde ha lagt på någon annan som bättre behövde dem. Jag tvivlar på att hennes agerande kommer att leda till att psykvårdens brister kommer i ljuset. Själva rättegången och det hon gjorde har fått alldeles för stor uppmärksamhet, det andra drunknar liksom. Nej, jag trodde det inte var sant när jag hörde det, alltså hennes påhitt. Och sånt ska betraktas som konst / installation? Fy.

David
8/31/09, 10:45 PM
#9

#8. Jag sticker ut samma haka! Tycker också att det var bra att det blev en fällande dom. Om än lite väl "mild" i mina ögon, bara med tanke på att advokatkostnaderna landade på lite över 40.000 kronor som tas ifrån staten (dvs. dig och mig).

Det finns statliga kontrollorgan som jag tycker ska sköta kontrollen av olika tvångsåtgärder som sker inom psykiatrin, hellre lägga mer resurser på dem än att låta en privatperson spela psykiskt akut sjuk, och ta resurser i anspråk som andra patienter behövde.

När jag ringde till tingsrätten i Stockholm hade de ett speciellt nummer för personer som ville få ut den här domen, damen jag pratade med 1½ timme efter att den offentliggjorts hade nog skickat ut över 200 mail med domen förutom alla ex som fanns att hämta av journalister i tingsrättshuset. Så nog har det blivit otroligt med publicet kring det hela…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[rolnor]
8/31/09, 10:56 PM
#10

Förstår era argument, psykvården är ingen lekstuga, samtidigt SKA konsten utmana och det har hon ju verkligen lyckats med. Minns för några år sedan en tjej avbildat Jesus som transvestit (Ecke Homo tror jag projektet hette), blev också ett himla liv, en del av poängen med konst, eller?

Ceciliaolucifer
8/31/09, 10:59 PM
#11

Hon borde ställas till svars för att hon slogs med ambulansmännen, men även för dom stackarna som verkligen behövde hjälp den dagen hon spelade pajjas.

Borde man tvångsmedicinera alla konstfack elever? ;)

David
8/31/09, 10:59 PM
#12

Javisst, jag minns allt liv kring Ecke Homo, men i det här "konstverket" påverkade det väntetid och behandling av personer som satt i väntrum som på riktigt var behov av vård.

Under en helg/kväll i Stockholm, på S:t Göran som är den stora länsakuten för psykiatri och betjänar hela Storstockholm, och ta upp alla deras resurser för "konst", det kommer jag aldrig acceptera.

Är ungefär precis som att fejka ett hjärtstillestånd som tar alla överläkare i anspråk på en akutmottagning, samtidigt som väntrummet blir överfullt av personer som mår riktigt illa, antar att ingen utan behov söker sig på kvälls/nattetid till akutmottagningar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
8/31/09, 11:02 PM
#13

#11. Vi skrev visst samtidigt Glad Och menade visst samma också.

Våld mot tjänsteman tror jag det blev en liten liten fällande dom för, men ja, i det stora hela är det ett skämt tycker jag. 50 dagsböter á 50 kronor för allt hon ställt till med. Först och främst tog hon ju också polisens resurser i anspråk.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
kerstinjo
8/31/09, 11:03 PM
#14

Att göra så här i ett "konstnärligt" syfte är otroligt smaklöst och omdömeslöst och ett hån gentemot alla som behöver psykvården. Samt ett hån gentemot all personal inom psykvården.

Personalen inom psykvården gör sitt bästa och att de tog ett liknande psykotiskt tillstånd på allvar, gör att det handlar som de ska. Man får ALDRIG nonchalera en uttalat självmordsrisk och bedömmer man att personen inte förstår sitt eget bästa, så handlade personalen helt enligt "regelboken".

Vänd på steken och tänk att ni gick till en vanlig läkare och klagade på hemska buksmärtor. Skulle ni då vilja att läkaren nonchalerade er för att han misstänkte att ni fejkade? Att han skulle ha någon slags övernaturlig syn och kunna se att ni enbart var där i ett "konstnärligt" syfte?

 Kerstin 

 

AnneN
8/31/09, 11:06 PM
#15

Undra just om hon kommer att bli tagen på allvar om det någon gång skulle vara på allvar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Allamej
8/31/09, 11:17 PM
#16

#11 Givetvis borde alla konstfackelever tvångsmedicineras :D Det har jag tyckt i flera år

OnT. Jag tycker att "straffet" är för lamt… denna kvinna har fått så otroligt mycket reklam nu att allt hon skiter ut kommer att säljas i massor…

Personligen tycker jag att straffet borde ha varit 25% av alla framtida inkomst ifrån hennes "konst"

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

LenaR
8/31/09, 11:18 PM
#17

Det finns mycket man kan ifrågasätta med Odells projekt.

Men utgångspunkten har jag förståelse för - hon blev tvångsvårdad när hon var psykotisk, och anser att en del möten användes obefogat våld. När hon försökte anmäla det blev hon inte tagen på allvar, eftersom psykpatienter inte är tillförlitliga vittnen.

Det var därför hon iscensatte alltihop igen, för att kunna berätta ur en frisk människas perspektiv vad som händer.

Det kan jag sympatisera med.

Däremot tycker jag syftet i så fall är journalistiskt. Nu har jag inte sett det färdiga konstverket, så egentligen borde jag inte tycka något, men att ta upp resurser och dessutom missbruka människors förtroende i konstnärligt syfte, det tycker jag låter cyniskt.

Ledsen om jag provocerar någon, men jag kan inte säga om hon gjorde rätt eller fel. Jag tycker också domen verkar vara en kompromiss, så jag tycker nog den är bra.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

zmulan
8/31/09, 11:22 PM
#18

#17 Ja jag håller med dig. Har svårt att veta hur jag står i fallet, pendlar från att tycka att hon gjort helt rätt till fruktansvärt fel….

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

kerstinjo
8/31/09, 11:51 PM
#19

# 17 Nej, du provocerar inte alls, det var Odell som gjorde det.

Men man kan fråga sig så här i efterhand; Vann hon något på det?

Jag började min bana inom sjukvården på en psykiatrisk akutvårdsavdelning och under den tiden var jag bara med om en enda bältesläggning.

När jag ser tillbaka kan jag tycka att det gick lite för hårdhänt till, men samtidigt är jag väl medveten om att det ej fanns något annat alternativ innan jourhavande läkare infann sig.

Jag tror att kvinnan fick ligga bältad i max 10 minuter innan läkaren infann sig. I och för sig måste det vara en otroligt skrämmande upplevelse, men tyvärr har inte övrig personal den befogenheten att omgående ge något venöst lugnande.

Kvinnan fick efter detta en LPT på sig, mycket ur hennes egna säkerhetssynpunkt. Denna tvångsvård hävdes genast när kvinnan påtalade felet med att sätta ett LPT på henne.

I detta fallet lyssnade läkarna på henne och hon blev tagen på allvar.

 Kerstin 

 

Ceciliaolucifer
9/1/09, 12:27 AM
#20

#13 Yes :)

#16 Haha!! Good!!

Jag tycker att det är dags för lite omvänd lek nästa gång Anna Odell söker hjälp för ngt. Då kan sjukvården göra ett konstverk av henne ;)

Annons:
Hawknestgrove
9/1/09, 3:38 PM
#21

just det. nu gick det upp en luma för mig…. Men hon SSU damen hette inte hon också Anna?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Saga85
9/1/09, 4:25 PM
#22

#21 Japp, Anna Sjödin hette hon.

annemaria1962
9/1/09, 5:30 PM
#23

och vad har hon inte satt SIG SJÄLV, i för elände!!??? OM hon nu skulle få en riktig psykos, nu framöver, skulle man då verkligen ta henne på allvar?? nu ska ju vården vara tvungen att ge vård till alla…men visst har hon gjort det svårt även för sig själv!!…åt.m borde det ju vara så…för de e klart att ett ordentligt straff, det skulle det behövt vara!! men kanske detta bli ett straff för henne, hon kommer att mötas med misstro o en viss försikitigthet av vårdpersonalen. men de e ju inte mer än rätt i så fall….

hus-musen
9/1/09, 7:23 PM
#24

Vad vet jag om konst, men jag anser att låtsas vara psykiskt sjuk, göra våld mot tjänsteman/män och slösa med skattepengar är inte acceptabelt.

Hon är ingen konstnär, hon är störd och ansvarlös och borde ha ett större straff.

Qui dormit, non peccat

 


Citronmeliss
9/1/09, 7:28 PM
#25

Konst i all ära, den sortens konst kan i alla fall jag avvara!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Saga85
9/1/09, 7:49 PM
#26

Håller för övrigt med andra. Jag tycker inte man ska komma undan med saker bara för att det är "konst". Denna form av konst tycker jag ligger på samma nivå som "konstverket" som bestod av en hund som stod bunden på ett galleri utan vatten eller mat och svalt ihjäl. Väcka tanke och provocera med konst, visst, men andra levande varelser ska inte lida av det.

Jenahbella
9/1/09, 8:03 PM
#27

jag håller med #17 här, och jag har väldigt svårt att ta sida, på ett sätt förstår man att hon inte vill illa, men de blir de ju ändå..

Annons:
Hawknestgrove
9/2/09, 3:55 PM
#28

ja missbruk av resurser, som vi alla betalar för via skattsedeln….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: