Annons:
Etikettbehandling
Läst 2107 ggr
Citronmeliss
2009-08-18 13:22

Musik på barnsjukhus

Hörde ett inslag i nyheterna om att det på Drottning Silvias barnsjukhus i Huddinge (?) finns tillgång till att få pröva på att göra musik!

Både att spela och att skapa. Det gick tom att få spela in själv om man var intresserad!

Traditionell "lekerapi" med olika syssor som att bla skapa med händerna är jag mer van vid så detta var något nytt för mig.

Kan tänka mig att det är ett välkommet inslag för många barn och ungdomar som ligger inne, särskilt för de med mer kroniska åkommor som kommer in då och då för behandling!

De kanske förhoppningsvis kan ha musikstudion att se fram emot som en liten "kompensation"
till att behöva vistas på sjukhuset!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
David
2009-08-20 07:55
#1

Tycker det låter väldigt intressant, och utvecklande, och samtidigt ett totalt helt annorlunda inslag i vården, som kanske för en stund för barnen att glömma det "onda".

Ska inte nedvärdera vanlig lekterapi, men att sitta och göra lerfigurer kanske inte helt tar bort tankarna ifrån varför man är på sjukhuset, allafall inte för de som är lite äldre.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
2009-08-20 11:49
#2

Jag tror musik kan ge bättre terapeutiska effekter än något annat, så jag tycker det låter suveränt.

Och så är det säkert en välkommen kompensation dessutom, som du säger Melissen!

#1 Bara en association, inte en kommentar: Min keramikerkompis arbetade med pojkar som hade damp (eller vad det nu kallas idag!) Pojkarna var sjövilda och det var i princip en vuxen per barn för att hålla koll på dem.

Men när hon tog dem till sin ateljé tre stycken, och de fick sätta händerna i lera, så lugnade de ner sej och jobbade fokuserat en hel eftermiddag.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
2009-08-20 14:23
#3

#2. Absolut, att göra saker med händerna tror jag mycket på, dagsjukvården även för "vuxna" använder sig ofta av det.

Drog bara till med något som jag själv kom ihåg ifrån lekterapin på Akkis från när jag var liten (inget psykiatriskt då).

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-08-20 14:42
#4

Jepp, instämmer i att det kan vara en härlig och stimulerande terapi att få jobba i olika material som tex lera!

Musikterapi tror jag som sagt också på. tyckte dessutom att detta ar en ny tänkvärd form där flera olika bitar i och kring musiken tas till vara.

Vilket barn drömmer inte om att få spela in en låt?Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: