Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2012 ggr
pernillaa
2009-08-23 14:55

Dra en gräns?

Hej

Jag är en människa som periodvis har väldigt nära till ilska om jag blir stressad eller ledsen. Min sons pappa drog en gräns när vi var ihop att man max fick vara arg 4 ggr/vecka. Inom den gränsen var det normalt och kulle man då bli arg 5 ggr på en vecka så var det psyket nästa som gällde.

Jag är arg betydligt oftare än så men då går det fort över om jag bara får smälla i en skåpslucka en gång eller något sånt och många gånger märks det inte ens utåt att jag är arg.

Tycker du att det är okej/möjligt att dra en sån gräns?

Det kommer följdfrågor.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
2009-08-23 15:00
#1

1. Hur ofta är du arg?

2. Hur länge brukar det normalt vara?

3. Hur yttrar sig din ilska?

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"?

5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du?

Ha en bra dag! // Pernilla

Aviendha
2009-08-23 15:00
#2

Vi är så olika som personer. En vän jag har blir i princip aldrig arg, jag blir sällan arg men kan bli irriterad rätt så ofta. Vi måste få utlopp för våra känslor, det är inte bra att stänga dem inne. Är det däremot som så att man inte kan hantera känslorna så kan man ju behöva hjälp med det. Men som du säger så går det oftast över, det är barnsligt tillfredställade att kasta iväg en penna eler smälla i en skåpslucka. Man får sitt utlopp oh det går över.

Bergspuman
2009-08-23 15:47
#3

1. Hur ofta är du arg?

Jag blir arg kanske 1 gång i veckan, möjligen fler gånger om det är stressigt på jobbet.

2. Hur länge brukar det normalt vara?

I regel går själva ilske-reaktionen över snabbt. Jag brusar upp ganska snabbt och lugnar ner mig snabbt. Men jag kan reta mig på orsaken till den första ilskan ganska länge, tills den åtgärdats så att säga! (exempel: orättvisor på jobbet /privat/i världen, något beteende min partner ägnar sig åt som inte är kul)

3. Hur yttrar sig din ilska?

Höjer rösten. Ögonen mörknar. Pratar snabbare. Inflikar svärord. Blir jag riktigt arg, kan jag dänga igen en dörr. En gång hände det att jag dängde igen balkongdörren, men det tålde inte glaset i balkongdörrsfönstret - det föll i tusen bitar ner på golvet! Förvånad

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"?

Ja, det gör jag. Jag är lugn och sansad för det mesta, men har temperament.

5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du?

Nej, det kan man inte göra. Men om det hos en person förekommer ilskeutbrott väldigt ofta, kan man ju fundera på om det inte är läge att träna på ilskekontroll och att försöka hitta andra sätt att ventilera känslorna på.

pernillaa
2009-08-23 16:23
#4

Jag måste säga att min ilska var någonting som inte kunde ta slut då mins sons pappa hela tiden kommenterade direkt jag blev minsta lilla irriterad. När man har någon som hela tiden står och ropar på en att sluta vara arg och som ser en som sinnessjuk så fort man blir irriterad och som själv blir sur för att den andra är sur, då är det en ond cirkel som inte lägger av förrän energin är totalt slut. Sen vi seppade är jag inte arg mer än kanske 2 gång/vecka. Min ilska behöver idag inte bli mer än lite frustration som går att andas bort. Det var hans gräns på 4 ggr/vecka som gjorde det omöjligt för mig att stoppa. På 3 år har jag inte sett någon sorts känsloyttring hos den mannen. Jag tycker att det är viktigt att man får utrymme att bearbeta sin ilska utan omedelbara påtryckningar av den man lever med.

Ha en bra dag! // Pernilla

Aviendha
2009-08-23 16:24
#5

Oj, jag missade frågorna Skäms

1. Hur ofta är du arg? Inte alls ofta, irriterad snarare. Arg kanske en gång varannan vecka.

2. Hur länge brukar det normalt vara? Själva ilskan släpper rätt fort, min irritation kan kvarstå ett lite längre tag dock.

3. Hur yttrar sig din ilska? Endera blir jag verbal, pratar mer och skarpare, eller så blir jag dödstyst. Blir sammanbiten. Är jag riktigt arg kan jag höja rösten, smälla i något ex dörr, sparka sten.

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"? Nja, jag vet inte. Det är  sällan jag blir arg, även om jag vissa gånger lugnt kan konstatera att jag egentligen BORDE bli arg. Lite hämmad på den fronten och det är synd, skulle nog behöva den ventilen.

5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du? Som sagt, jag håller med. Vi alla är så olika och har så olika behov att det inte går att tvinga in alla i en sådan norm.

AnneN
2009-08-23 16:27
#6

1. Hur ofta är du arg?

Är väldigt olika, jag är en ganska positiv person men ibland blir jag rejält arg, men det är sällan blir oftare småirriterad.

2. Hur länge brukar det normalt vara?

Om det bara är småsaker så går det oftast över på några minuter efter jag fått avreagera mig.

3. Hur yttrar sig din ilska?

Är jag bara småsur så blir det en fin liten svordomsramsa, är jag ordentligt arg så kan jag skrika, smälla i dörrar, slå näven i väggen elelr liknande, är jag ordentligt förbannad så blir jag bara knäpptyst och vägrar prata förän jag lugnat mig lite.

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"?

Vad är normalt? Jag anser inte att jag är onormalt arg snarare tvärrt om så har jag väl "onormalt" lång stubin.

5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du?

Nej jag tycker inte att det finns någon fast gräns man kan sätta, det varierar från individ till individ hur humöret är och dessutom så påverkas ju ens humör av omgivningen så det är enligt mig en omöjlighet att sätta en fast gräns.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Raderad
2009-08-23 19:36
#7

**1. Hur ofta är du arg?
**Själv så tycker jag inte att jag blir arg särskilt ofta, väldigt sällan, men när jag är hemma eller med vänner som jag har haft minst 3-4 år, så kan jag bli smått irriterade på dem, men jag kan inte bli det på folk som jag inte har särskilt bra anknytning till… Vet någon varför det kan vara så? Och arg kan jag helt enkelt inte bli på fler än min lillebror…

**2. Hur länge brukar det normalt vara?
**Om jag blir arg så brukar det vara tills jag träffar någon som inte har med min ilska att göra…

**3. Hur yttrar sig din ilska?
**Hmm… det brukar ju bli när någon är ytterst irriterade, och irriterande inner bär inte bara mot mig det kan vara mot mina vänner också…

**4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"?
**Nix, det tycker jag inte…

**5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du?
**Jag tycker det är dumt, alla är olika, alla kan inte följa samma regler när det har med ens personlighet och göra, tycker jag…

Zaphix
2009-08-23 20:05
#8

1. Hur ofta är du arg?

Jag blir arg flera gånger varje dag. På allt möjligt. Allt ifrån sambon till att det går dåligt på nåt spel.

2. Hur länge brukar det normalt vara?

Allt ifrån 2 sekunder till flera timmar.

3. Hur yttrar sig din ilska?

Jag skriker, skäller och blir hysterisk. Slår i dörrar, väggar och kastar saker i golvet.

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"?

Nej! Jag blir arg för ofta för att det ska vara normalt.

5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du?

För mig skulle det inte fungera.. Jag skulle bli arg på regeln..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Santhe
2009-08-23 21:13
#9

1. Hur ofta är du arg?

Det är olika. Ibland är det flera gånger varje dag. Ibland är det bara nån gång per dag.

2. Hur länge brukar det normalt vara?

5 sekunder till ett par minuter. Efter det finns en irritation oftast, som kan vara en längre tid, beroende på vad som jag blev arg på.

3. Hur yttrar sig din ilska?

Höjer rösten, pratar fort.

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"?

Tja, vad är normalt? Däremot anser jag mig vara mer känslosam än dem i min omgivning.

5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du?

Det går säkert att räkna ut någon sorts norm utifrån statistik. Den normen borde isåfall bli otroligt bred med tanke på hur olika vi alla är.

Men jag tycker det verkar helt knas att kräva av någon att man inte får vara arg över ett visst antal gånger per vecka??? Jag tycker att en människa som ställer sådana krav borde gå i terapi och arbeta med sig själv.

Bromelia
2009-08-23 21:24
#10

Oj jag tro inte jag kan svara på följdfrågorna. allt beror helt på varför jag blir arg, hur jag mådde innan m.m och som sagt vad är normalt?

[Vargnatt]
2009-08-24 10:07
#11

1. Hur ofta är du arg? Väldigt sällan, det ska mycket till för att jag ska bli arg. Jag blir nog mer ledsen än arg.

2. Hur länge brukar det normalt vara? Vet inte alls, det är så sällan det händer så det har jag inte tänkt på.

3. Hur yttrar sig din ilska? De gånger jag varit arg och tillexempel bråkat med någon så är det inte skrik eller så, utan jag fräser nog mer.

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"? Vet inte vad som är normalt.

5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du? Tycker det låter helt galet att dra en gräns för hur ofta man "får" bli arg.

Citronmeliss
2009-08-24 13:29
#12

1. Hur ofta är du arg?

Högst varierande!

2. Hur länge brukar det normalt vara?

Lika varierande ..

Det finns inget "normalt" för mig..

3. Hur yttrar sig din ilska?

Verbalt oftast eller skriftligt om det är myndigheter som är orsaken.

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"?

Enligt mig finns det ingen sådan grupp..

Snarare finns de som är sjukligt aggressiva och de behöver behandling! (jag tillhör inte den gruppen!Flört)

5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du?

Någon norm tror jag inte på!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

isa
2009-08-24 22:04
#13

Jag kan nog inte heller riktigt svara på följdfrågorna. Det varierar , jag säger som Bromelia i #10

Fast oftast kan man "hålla på" länge med mig , innan det exploderar. Jag har mycket långt tålamod - mycket längre än normalt, och då menar jag tålamod med andra människor,  men då när jag till slut exploderar , så gör jag det med blixt , dunder och brak.

Har noll tålamod med mig själv. Där är gränsen mycket kort, för att inte säga obefintlig. Kan vara irriterad och arg på mig själv, så himla arg på mig själv, att jag kokar av vrede inombords. Jag biter ihop jättehårt, och kan bita sönder tänder. Skriker, och gråter. Sen jag fick min katt har jag slutat slänga saker omkring mig och slutat slänga i dörrar.( det är bra med katt )

Innan jag hade katten var det jätteskönt att slänga porslin i väggarna. Fast inte så kul att städa upp efteråt……….

Just nu lever jag ensam med min katt, innan det har det varit slagsmål handgripligen , med psykopat till ex-pojkvän, sjukligt svartsjuka karlar, och alkoholister till ex-män. Och då har min ilska ( blandat med sorg och besvikelse) framkallats mycket oftare än idag.

Går inte att säga hur ofta jag är arg, det varierar mycket.

Likaså hur länge/hur kort tid ilskan sitter kvar.

Anser mig inte till en normal grupp, fast jag tvivlar på att det finns. Vad är normalt?

Anser inte att man kan sätta en gräns på hur ofta man får bli arg.

Annons:
sayuri
2009-08-24 22:53
#14

1. Hur ofta är du arg?
Mycket sälla för jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt om jag blir arg.

2. Hur länge brukar det normalt vara?
Det kan variera och det beror helt på vad som startade det.

3. Hur yttrar sig din ilska?
Jag blir handlingsförlamad och om någonting händer så exploderar jag och slår sönder mina händer i närmaste vägg eller bord.

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"?
Nej, men eftersom jag vet om att jag inte kan hantera min ilska så toppenbra så ser jag till att inte bli arg. Känner jag att jag börjar bli irriterad eller det minsta sur så ser jag till att lämna rummet, gå ut och gå med något av djuren och musik som passar mig efter humör. Jag undviker att bli arg för ingen mår bra av att vara arg. Dessutom mår varken jag själv eller någon i min närhet bra av att jag är ar så därför undviker jag det också. Sen om det är normalt eller ej så spelar det ingen roll.

**5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du?
**Jag tycker inte att det är så viktigt vad andra tycker för det enda som betyder något är att mina djur, vänner/familj och jag själv inte störs eller far illa av humöret, oavsett vems humör det är. =)

LenaR
2009-08-24 23:14
#15

#0 Jag tycker ditt ex verkar helt absurd. Skönt att du inte är tillsammans med honom längre, det måste ha varit påfrestande!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

imilija
2009-08-24 23:41
#16

1. Hur ofta är du arg?

jag är ganska arg av mig, eller snarare så har jag lätt för att bli arg. blir väldigt snabbt irriterad och arg. inte riktigt varje dag men ett par gånger i veckan, ibland flera gånger om dagen.

2. Hur länge brukar det normalt vara?

beror på vad som hänt, är rätt långsynt om någon gjort något mot mig men småsaker jag blir arg på går över efter en liten stund bara.

3. Hur yttrar sig din ilska?

om jag bråkar med någon höjer jag rösten, om jag är ensam och blir arg knyter jag händerna, biter ihop tänderna och kokar.

4. Anser du dig tillhöra en "normal-grupp"?

strax utanför "normal", har väldigt lätt att tända till.

5. Jag själv anser att det är omöjligt att dra en gräns som ska gälla för alla och agera norm. Vad tycker du?

så länge man inte blir helt galen, skadar folk eller sig själv så kan man allt få vara så arg som det behövs.

Upp till toppen
Annons: