Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 2732 ggr
evrekaw
8/12/09, 4:23 PM

Djur som tröst?

Jag har deppat mycket senaste månaden, varit helt ur gängorna… Min valp dog… Allt blev pest, orkade inte bry mig i något alls… Ville bara dra något gammalt över mig.

Dessutom, vänta ett helt år… Man kan ju inte skaffa en valp som ska vara ensam redan från början…

Hittade en omplaceringshund av samma ras som den jag haft, en Fransk bulldog. Min stackars man fick köra hela natten för att hämta den, sova hann han inte, han fick gå på jobbet ändå.

Allt detta för min skull… Djuren är så viktiga för mig, de ger tröst, skänker så mycket kärlek och glädje. Jag behöver dem! Utan är livet tomt och tyngre att leva.

Hur är det med er? Har ni husdjur, vad betyder de för er?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Bergspuman
8/12/09, 4:42 PM
#1

Jag är skitallergisk mot katter, som jag gillar mkt bättre än hundar, som jag avskyr. Och det är pälsdjursallergi i hela min syskonskara, samt pappa. Jag tröstar mig ofta med musik eller böcker istället. Eller så tittar jag på djurdokumentärer på TV :-)

Allamej
8/12/09, 4:44 PM
#2

Jag har 2 katter, 2 undulater och en massa råttor. Jag skulle inte överleva utan dom. De är mitt ankare och orsaken att jag stiger upp varje dag.

Vill ha en hund men det får vänta

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[aspie]
8/12/09, 4:49 PM
#3

#0

Men åhhh, stackars dig så hemskt. Vad hände med valpen, blev den sjuk eller var det nåt medfött?

Min dotter fick göra sig av med sin älskade hund för ett tag sen och fy så ledsen hon var och jag med.

Jag har ju min två små urgulliga och goa vovvar och min dotter har oxå två samt fyra katter och tre hästar.

Usch, fasar för den dagen då de måste gå bort Gråter Mina hundar är det bästa jag vet och att vara utan dem vågar jag bara inte tänka på.

KRAM till dig

Aviendha
8/12/09, 4:58 PM
#4

Åh, beklagar verkligen sorgen ewrekraw!

Jag har två illrar och två fåglar, så de täcker tillsammans upp allt i mitt hem;

Ljud, luftburen förstörelse, gnag på möbler, lister, gardiner, bajs på gardiner är vad nymfparakiterna står för.

Gömmandet av saker, vältandet av vattenskål, riva sängkläder, plocka ur alla väskor och kassar, grävandet, bajsandet på golvet är illrarnas uppgift.

Upptågen och det allmnänna skräpandet delar de jämnt på.

Skämt åsido. De är mitt allt, främst illrarna. Jag identifierar mig helt som illerägare och de är en stor del av den jag är. Min första räddade nog mitt liv mer än en gång, även om jag nästan krossades helt när han dog, men då hade ju jag en annan iller som blev ensam, vägrade äta eller leka. Hon var apatisk och behövde min hjälp för att inte fara illa eller sörja ihjäl sig så jag kämpade vidare.

Det smärtar mig att vara ifrån dem. De dyker upp i varje diskussion jag för, de får mig att slita mitt hår i vanmakt och gråta av glädje. De ger mig mina känslor. De ger mig mitt liv.

Zaphix
8/12/09, 5:14 PM
#5

Har en häst, eller ja, delar honom med en annan tjej. Han betyder väldigt mycket. Hade jag inte haft honom hade jag inte tagit mig upp ur sängen många dagar. Han gör så att jag måste ta mig ut ur lägenheten, umgås med folk och till och med motionera. Det betyder enormt.

Har även tre gerbiler och en hamster, de betyder inte lika mycket. Men hamstern, Beatrice, livar verkligen upp min dag. Blir glad varenda gång hon vaknar på kvällen och jag kan hålla på med henne. Hon är sällskapssjuk till tusen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Hawknestgrove
8/12/09, 5:43 PM
#6

En sån gullig kille du har…. OCh så fint att ta hand om en omplaceringshund. Sånt tycker jag är ännu bättre

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Saga85
8/12/09, 5:56 PM
#7

#0 Men fy, så hemskt Gråter Vad hände?

Jag har vart djurägare i hela mitt liv, med undantaget för när jag flyttade till annan ort för att plugga och blev tvungen att lämna kvar min degu samt vattensköldpaddor hos mina föräldrar. Funderar lite på om det var lite pga min djurlöshet som jag gick in i väggen och blev sjukskriven. Under alla år har jag mått dåligt, men när det har varit hårt har man kunnat ta en "pyssla om djur"-paus. Flyttade hem till mina föräldrar och sköldpaddor, och skaffade mig en iller (som jag länge funderat på). Kändes rätt nu, lagom ansvar och någon som får ut och igång mig, får mig att le, osv. Man får liksom en anledning att fortsätta när man bara vill ge upp när man har någon som behöver en. Man får lagom sällskap när man inte orkar umgås med vänner.

Raderad
8/12/09, 6:50 PM
#8

Jag har en massa kaniner och marsvin och en katt, skulle inte klara en dag utan dem, de ger mg tröst.., men just nu sitter jag med min underbara Chimla, som är sjuk Gråter

[rolnor]
8/12/09, 7:12 PM
#9

Har haft ett par Steppvaraner R.I.P, nu har jag ett akvarium med nyfikna Glossolepis incisus (röda regnbågsfiskar) plus lite annat, undrar ofta hur mycket djur känner egentligen, har en aning om att det är betydligt mer än vi anar, dom är inte så intelligenta eller självmedvetna, men känner, det gör dom…

HannaM
8/12/09, 9:36 PM
#10

Ja utan illrar hade jag besökt slutenvården betydligt fler gånger än det blivit. Dom ger mig anledning att gå upp och fortsätta orka. Via illrarna har jag fått vänner och tillfällen att komma ut och göra saker. Dom finns alltid när jag behöver dom och dom håller mig sysselsatt med både med den praktiska biten med matning och lådtömning och min hjärna eftersom jag inte kan få nog av att lära mig om illrar.

Raderad
8/12/09, 10:29 PM
#11

#10 Det är precis samma sak med mig, men skillnaden är att jag har kaniner, marsvin och katt, man vill aldrig sluta lära sig om sin adjur ;P

[Vargnatt]
8/12/09, 11:16 PM
#12

Jag har en katt och en hund, och har passat en annan hund varannan vecka under sommaren. Utan djuren vet jag inte vart jag hade varit idag, de är mina bäst vänner och har hjälpt mig så otroligt myckte framåt i mitt liv.

kerstinjo
8/13/09, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det finns en tvättäkta Marodör hemma hos mig.

Hundar är en del av mitt liv och jag kan inte tänka mig att vara utan.

 Kerstin 

 

Annons:
Emelie-E
8/13/09, 1:48 AM
#14

Jag har 6 katter och 1 kanin som håller mig levande. Vet inte vad jag hade gjort utan dem..

LenaR
8/13/09, 2:01 AM
#15

Jag har drömt om att skaffa hund eller katt i många år nu, men eftersom min ekonomi alltid är svindlande nära katastrofen törs jag inte. Tänk om jag inte har råd med mat till djuren?

I mitt nästa liv ska jag baske mej bli miljonär. Och alla mina kompisar på iFokus kommer att bli bjudna på storslagna fester!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Aviendha
8/13/09, 2:22 AM
#16

#13 Lever han upp till sitt smeknamn? Han får gärna marodera hos mig en kvart Kyss

Jenahbella
8/13/09, 7:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

A´lou fick jag av min sambo när jag mådde som värst,
jag behövde en kompis som inte vek från min sida..
nån att prata med och umgås med :)
en nyfiken iller var perfekt :)
efter att ha fått alou till mitt liv blev allt så mkt lättare :)
jag blev gladare för att ja hittade nåt i mitt liv ja kunde glädjas av på ett sätt ja aldrig gjort innan.

A´lou i klänning :) å han som tittar under kjolen e snusk alvin ;)

flikkan77
8/13/09, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Vet inte vad jag skulle gjort utan mina djur många gånger. Har min gammeltant till Saluki och sen innekaninen att mysa med när det behövs. Tyvärr är Salukin inte så där superförtjust i att bli gosad nära på… kan ju bli rufsig i pälsen då, men hon kan ligga ganska nära i sängen och bara vara om man inte klappar på henne.

Kaninen ska bara bli klappad på hela tiden när han är lös ute. Annars blir han arg och gräver i soffan och får han inte det heller så springer han och gnager på någon sladd… alltså är det bättre att göra som han vill och klappa på honom. Oskyldig

"You just have to belive…"

flikkan77
8/13/09, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här är någon jag saknar nått fruktansvärt. Saknar känslan av att ha någon som verkligen vill ligga i knät och vara så nära. Min Jessie tröstade bättre än Salukin, men hon finns ju inte mer.

"You just have to belive…"

Bromelia
8/13/09, 1:32 PM
#20

har min lilla underbara sköldpadda, hon ligger i mitt knä och gosar en stund varje kväll. vill så gärna skaffa en vän till henne men det är svårt att få tag på den arten :(

Annons:
Citronmeliss
8/13/09, 2:02 PM
#21

Mina djur är så självklara att jag aldrig vill vara utan dem!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Franko]
8/13/09, 5:19 PM
#22

Jag har också svårt å tänka mig livet utan djur. Har alltid haft djur. Hundar, Katter, Häst, Grisar, kor, sköldpaddor, duva, kaniner, möss, råttor ock säkert fler sorter. När min förra hund dog så fick jag nästan lust å dö själv. Jag tror även att det är nyttigt för barn att växa upp bland djur, tex barn som inte har så bra medfödd empati kan nog få bättre empait av att ta hand om djur. (?)

flikkan77
8/13/09, 5:26 PM
#23

Saknar att ha häst…

"You just have to belive…"

Upp till toppen
Annons: