Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2167 ggr
David
2009-08-21 14:13

Längd på behandlingssamtal

Finns en annan tråd som jag inte tänkte kapa fullt ut.

Så därför startar jag en egen tråd. Hur lång tid brukar du och din samtalskontakt/kurator/skötare/psykolog eller liknande ha vid varje besök?

Och kan det avslutas "tvärt" om det börjar närma sig slutet av tiden?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2009-08-21 14:15
#1

Numera är det mer en regel än ett undantag att vi drar ut över en timme. Oavsett om det är kuratorn eller läkaren.

Senast satt vi 1 timme och 50 minuter. Han har nog två timmar mellan varje inbokad person. Visst kan det bli lite kortare också, allt beror på vad vi tar upp och pratar om.

Känns jätteskönt att inte behöva sitta och titta på klockan slaviskt.

Ofta har jag också långa läkarbesök också. Nu träffar jag inte läkare lika ofta som tidigare, men både då och nu är det ingen tidspress.

Är nog lyckligt lottad.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Zaphix
2009-08-21 14:19
#2

Runt en timma brukar det bli, beroende på vad vi håller på med. Tycker det är lagomt, blir så trött av det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sayuri
2009-08-21 14:51
#3

Just nu har jag min utredning så det brukar vara ca 3 timmar i sträck men annars är det nog runt en timme skulle ja tro.

Citronmeliss
2009-08-21 14:57
#4

Jag tog annat..(tycker jag tenderar att göra det på alla undersökningar, nästanSkäms)

Rena terapisessioner brukar vara exakta, det är min erfarenhet.

Annat samtalsstöd och läkartider kan variera.

Hos läkaren tar det den tid det tar!

Vid samtalsstöd så är det en "tänkt" tid på en timma hos här, men det kan justeras åt båda hållen vid behov!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Aviendha
2009-08-21 15:10
#5

När jag gick vid BUP så var det tänkt en timme, men ofta så satt vi längre än så, jag fick den tid jag behövde.

Nu är det en timme, men ibland drar vi över. Tror de har tvåtimmars mellan personer, det finns bara tider 8, 10, 13, 15 att välja på. Otast kan ju personen avrunda snyggt så att det blir ett naturligt avslut på det hela. Tycker det är lagom tid om det inte är något speciellt, blir även jag trött av det.

David
2009-08-21 15:13
#6

Min behandlare berättade att han ofta spelar några omgångar Tetris mellan varje person, mest för att "rensa" huvudet lite. Var rätt smart faktiskt, att göra något som andra skulle uppfatta helt meningslöst om de inte såg sambandet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Citronmeliss
2009-08-21 15:20
#7

Det lät vettigt tycker jag!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

HannaM
2009-08-21 15:37
#8

45 minuter inbokade men vi drar alltid över minst en kvart, tror jag är sista på dagen ofta.

Aviendha
2009-08-21 16:01
#9

#6 Smart! De kan nog behöva lite tid att sortera och förvara det tidigare samtalet så att man inte blandar ihop olika patienter. Många kan ju ha ganska liknande problematik, så det ställs ju ändå lite krav på behandlaren..

imilija
2009-08-21 16:59
#10

nästan alltid 45 minuter, ibland ett par extra. avslutas alltid med "mm, bra emilia, detta får vi fortsätta prata om nästa vecka.."

det dumma är att det tar ungefär en halvtimma för mig att bli vslappnad och kunna börja babbla på och då har jag 15 minuter på mig att få sagt allt jag vill och allt som kommer upp i skallen…

flikkan77
2009-08-21 19:29
#11

Min sjuksköterska kommer hem till mig och är här i minst en timme och pratar.

"You just have to belive…"

David
2009-08-22 00:16
#12

Flikkan, vad bra att hon kommer hem till dig, om du inte vill/kan fara dit. Hur ofta kommer hon?

Blev nyfiken, hur tycker du det är, om du jämför med att sitta hos henne och prata eller att hon är hemma hos dig?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
2009-08-22 10:53
#13

Hon kommer en gång i veckan och jag tror att det är så hon jobbar. Har för mig att hon liksom inte har någon mottagning så hon åker ut till patienterna istället.

Det är faktiskt rätt skönt att vara hemma och prata. Kan sitta och klappa på hunden samtidigt och hålla maken i handen, för han är också med på ett hörn.

Slipper stressen att behöva köra bil själv någonstans med så än har jag bara fördelar med att hon kommer hem till mig.

"You just have to belive…"

Annons:
isa
2009-08-22 13:42
#14

Som jag skrev i den andra tråden , så är det alltid prick 45 minuter, och då kan jag vara mittuppe i någonting. Jag kan t.o.m sitta och gråta, men jag får gå i väg ledsen i alla fall, men en "klapp på axeln" och en näsduk till tårarna. Det känns inget bra. Det är alltid ett tvärt slut, för det tar lång stund innan jag "kommer i gång" med samtalet.

Som jag också skrivit förut, så hade min kurator en äggklocka som hon ställde in på 45 minuter och vi båda två, brukade hoppa högt när den ringde. Men hon skickade aldrig iväg mig om jag grinade. Hon tog sig lite extra tid då för att krama om mig och trösta mig.

Min nuvarande psykolog sitter och tittar på klockan hela tiden och gäspar……….( har skrivit om henne förut härinne ) Jag ska ta tag i den biten nu och kolla om jag kan byta, för jag kan aldrig slappna av på mötena när hon bara kollar klockan och gäspar hela tiden. En gång frågade jag henne om hon hade bråttom någonstans? Nej, varför frågar du det sa hon, JO , sa jag , för du sitter och kollar på klockan hela tiden och det stör mig. Då skärpte hon sig bara under just den sessionen, och sade att hon måste hålla koll på tiden……Men sen, vid de andra mötena har det varit likadant.

Hon har heller aldrig några bra råd att komma med. Så jag ska kolla möjligheten till ett byte.

sayuri
2009-08-22 14:24
#15

#14 Vilken jobbig person, jag skulle bli väldigt störd av att se någon göra så. Precis som att "ok du sitter här och babblar mne jag vill inte ha dig här" fast nu är jag kanske sån som övertolkar allt alltid och sällan känner mig riktigt välkommen. Men oavsett så är det ett mycket oförskämt beteende. Hoppas du får byta om du känner att du vill det. Man vill ju gärna känna sig önskvärd även om de får betalt för att sitta och lyssna på ex mitt pladder. =)

HannaM
2009-08-22 14:47
#16

Jag har ju turen att gå till en mottagning med lite mer resurser. Skulle jagm å skit när samtalet är slut och min behandlare är upptagen efteråt får jag alltid sitta ner någon annanstans, kanske få en kopp te och någon som kollar till en så man kan hämta sig tillräckligt för att gå hem.

David
2009-08-22 15:46
#17

#16. Lite så har jag också. Om vi drar ut alldeles för mycket på tiden så hans nästa person kommer, då har han lovat att antingen se till att någon av de andra som jag också träffar tar över, eller om det inte heller går, att han ser till att jag får gå tvärs över till deras akutresursream.

Känns jättetryggt att det fungerar så. Skulle bli tokig om det var som i Isas fall.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: