15. Stress/Tvångstankar

Blockering

2009-08-21 13:52 #0 av: Yossarian

Jag har en utmattningsdepression som uppkom i samband med

att min Far dog, "Mitt livs" kärlek lämnademig samt ett tufft jobb.

 

Jag har gått i kognitivterapi.

 

Nu är det så att jag inte kan släppa taget till 100%

Slappna av.

 

Exempelvis drack jag ett glas vin häromdagen. Det var jätte skönt och jag blev avslappnad till 90% men någonstans inom mig är de sista 10% som är som en hård nöt  i mitt sinne. En blockering.

 

Gissningsvis är nöten något i stil med

"Jag är rädd för att dö"

"Jag duger inte"

"Jag är inte värd ....."

eller kanske

"jag måste ändra på mig så att jag duger, Så att jag inte är rädd"

 

Observera att dessa tankar ligger djupt i mig, och är inte tydliga men lik förbannat har de stor inverkan på mitt liv.

 

Några tips hur man kan ta sig an en sådan här blockering?

Terapier, Alternativa terapier? Sätt att tänka?

 

Jag håller på med meditation, Qi-gong och har gjort kognitiv terapi

 

Ska jag gå till en freudian och få hjälp?

 

 

Anmäl
2009-08-21 14:22 #1 av: Zaphix

Jag har hållit på lite med mindfulness (googla!) och det fungerar riktigt bra för mig på det du har problem med. Man lever mer i nuet noch lär sig acceptera och släppa tankar. Tankar är bara tankar. :)

Anmäl
2009-08-21 14:34 #2 av: sayuri

Tålamod, tid och vilja. Det var på så vis som jag tog mig igenom mina egna blokeringar, de värsta i alla fall.

Man får ha tålamod för ingenting löser sig på en gång och man måste ge si själv tiden man behöver men samtidigt måste man vara beredd att pressa sig själv lite, lite mer varje gång. Jag säger inte att det här fungerar på alla eller ens någon annan men det är ett sätt som jag har använt mig utav. Jag har utsatt mig för det jag får ångerst av och det har blivit lite bättre men det tar tid och mycket energi att försöka jobba på det. Det är inte lätt att bli fri från någon ångerst eller tvångstanke, begär eller ett missbruk (mitt fall cigaretter) så oavsett vad det gäller så ha jag upplevt att det behövs tålamod, tid och vilja för att lyckas.

Anmäl
2009-08-21 17:10 #3 av: Citronmeliss

På din fråga om du ska gå till en Freudian så är det jättesvårt för oss utomstående att svara på. 

Psykoterapi är en långvarig terapi form med tät kontakt.. 

Kanske är det vad du behöver?

För, om jag förstod dig rätt så har den kognitiva terapin hade inte hjälpt dig alls, eller?

Mindfulness som Zaphix nämner är ett bra sätt.

Tiden är ytterligare en viktig aspekt, men det kan vara tufft att bida sin tid i väntan på bättring!

Att söka någon form av samtalsstöd så du får möjlighet att reflektera tillsammans med någon regelbundet, kanske kan vara en början!

Anmäl
2009-08-21 23:34 #4 av: Yossarian

Den kognitiva terapin hjälpte mig enormt mycket, lärde mig att inte känna så mycket skam för mina problem. Hjälpte mig att hantera panikångesten.

Mina invanda strategier för att lösa saker är "push through" och "self mastery"

De är inte så effektiva.

 

Kanske är det som ni säger att jag behöver mer tid.

 

Jag har också hållt på med mindfullness eller medveten närvaro den är bra men jag tycker att det är svårt. Känslorna tar över och jag stressar på. Stänger av min uppfattning om kroppen.

 

Jag funderar på att gå en sådan kurs under hösten för att friska upp.

 

Jag vet inte, Min kognitiva terapeut tyckte jag var redo att stå på egna ben.

Ibland skulle man vilja ha mer samtalsterapi men det är väl lite beroendeframkallande det också. Att ha någons fulla uppmärksamhet. som inte är dömande och som är validerande. Någon man alltid kan lite på.

 

Vad säger ni är det beroendeframkallande?

Anmäl
2009-08-22 03:25 #5 av: Halvdansken

Alltså, sånt här händer. Lite tufft med allt på en gång, det erkännes, men det är en del av livet, och nånting man växer av.

Lev igenom det, "psykologisera" inte för mycket. Man mår dåligt av vissa händelser. Så är det. man kommer ut starkare och klokare på andra sidan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2009-08-22 11:16 #6 av: [Mastre]

För mig är "Abraham-Hicks" en enorm hjälp att identifiera och släppa sådana tankar. Från tidig barndom bar jag till exempel med mig tron att "jag har inte rätt att vara här", och den är nu nästan borta: Jag har faktiskt rätt att vara här och att ha roligt dessutom.

Tips: Välj en tanke som du inte trivs med och leta efter en tanke som känns lite,lite bättre. T. ex. byt ut "Jag duger inte" mot "Ibland har jag faktiskt gjort bra saker". När du etablerat en sådan tanke kan du leta efter en som känns ytterligare lite bättre osv. Ta det ett steg i taget och så lång tid du behöver för varje steg.

Anmäl
2009-08-23 14:34 #7 av: Yossarian

Vad är det här "Abraham-Hicks"?

Kan du ge mig någon länk eller namn på någon bok?

 

Jag gillar dina ersätta tankar, det känner jag igen från det kognitiva men av någon anledning har jag glömt bort

 

Tack för påminnelsen Glad

 

Jag minns att någon pratade något om den "den tre delade" metoden.

Är det någon som känner igen denna alternativa terapi.

 

 

 

Anmäl
2009-08-23 21:13 #8 av: [Mastre]

#7  www.abraham-hicks.com heter den officiella websiten som är på engelska. Det finns flera böcker; bland annat "Ask and it is given" och "The amazing power of deliberate intent", men jag vet inte vad de heter i svensk översättning. Även om man inte vill ta till sig den andliga biten har böckerna mängder av bra övningar för att vända sina tankar åt det positiva hållet.

Anmäl
2009-08-24 14:23 #9 av: Citronmeliss

Tyvärr känner jag inte till den tredelade metoden, Yossarian.. blir också nyfiken på vad det är för form av "terapi"?

Är det någon av er andra som vet vad det är?

 

Anmäl
2009-08-24 17:35 #10 av: isa

Jag vill också veta vad den tredelade metoden är för något. Nu blir jag nyfiken...........

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.