Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2119 ggr
Citronmeliss
8/12/09, 3:29 PM

OT - Längtar du till jul?

Själv får jag ångest, nu när hösten känns nära! Skäms

Tänker på den långa vintern som finns framför mig innan det blir vår på nytt!Tyst

När jag framfört min oro har redan tre personer sagt lmig, att de tycker det är mysigt, nu när det blir mörkare och att de ser fram mot julen!

Hur tänker ni, har ni ens tänkt på julen ännu..inte jag!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Bergspuman
8/12/09, 3:55 PM
#1

Förra julen var HEMSK. Skulle fira hos min pappa, han hade bestämt (utan att höra med mig först) att vi skulle vara hos hans sambo i Umeå. Jag gillar inte hennes hus, känner mig inte hemma där, det är kallt, luktar typiskt gammalt hus. Jag var förkyld, de var på mig hela tiden om att snyta mig. Jag fick inte spela piano så högt. Jag fick inte hjälpa till. Jag kände mig inte lämnad ifred, kände mig behandlad som en småunge. Och pappa förolämpade mig grymt sen när vi åkte hem till hans hus, sa en sak som sårade mig otroligt. Efter det har jag bestämt att ALDRIG mer fira jul i hennes hus. Helst inte hos pappa heller. Har ingen att fira jul med, så det är ångest…

kerstinjo
8/12/09, 4:07 PM
#2

Sommaren brukar av någon underlig anledning försvinna så fort, särskilt denna juli, som var så regnig.

Men julen har jag inte ägnat en tanke och det tänker jag inte göra heller.

Vi har en sensommar framför oss och förhoppningsvis en härlig höst.

Så julen lär inte finnas i mina tankar på länge.

 Kerstin 

 

evrekaw
8/12/09, 4:28 PM
#3

Är alltid som djupast nere i min depression runt jul… Detta i kombination med alla krav som ställs på att man ska ha så roligt, pynta, laga mat, baka…

Bläää och tvi… Hatar det… Men det är bara att bita ihop för barnens skull…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Link-
8/12/09, 4:35 PM
#4

Längtar till höst och vinter men inte direkt efter julen… Jag tycker mest högtider är jobbiga.

Citronmeliss
8/12/09, 4:44 PM
#5

#1 Fy då! Jag får ju nästan skämmas över att jag påminde dig om detta..Skäms

#2 Det var en sund inställning!Glad

#3 Ja, jag brukar också ha en riktigt jobbig period som eskalerar vid jul. De senaste två åren har jag dock fått ett topp i stället som iof nästan slagit över i mani, men det har ändå kännts befriande, jämfört med deppigheten!

Alla kraven inför jul har jag stoppat i tomtens säck och skickat med till nordpolen, så jag är ganska så sparsam i mina julbestyr!

#4 Tror ganska många känner så faktiskt!Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Santhe
8/12/09, 4:50 PM
#6

Nej jag längtar inte till jul, någonsin. Ångestfylld period tyvärr.

Annons:
[aspie]
8/12/09, 4:52 PM
#7

Har inte heller tänkt på julen men den bekymrar mig inte. För mig är julen som alla andra dagar, jag sitter ensam och glor på tv och gosar med hundarna. Min dotter kommer kanske nån timme och äter och får lite julklappar. Mer blir det inte av julen för min del

Citronmeliss
8/12/09, 4:55 PM
#8

#6 Aldrig någonsin..dumma ångest! Rynkar på näsan

#7 Det är i alla fall positivt att du får träffa din dotter!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bergspuman
8/12/09, 4:56 PM
#9

Melissen, inte behöver du tänka så! Det är över för min del, faktiskt kanske en fördel att ha haft en hemsk jul som sista jul, nästa jul kan ju inte bli annat än åtskilligt trevligare eller hur??? :-)

Om det inte blir så att jag firar med någon, så firar jag på nationen i min hemstad, de brukar ha öppet hus-julfirande just för sådana som inte har någon att fira med. Men visst känns det pyrt att inte ha någon självklar tillhörighet längre.

Zaphix
8/12/09, 5:17 PM
#10

Jag längtar INTE till julen. Jag älskar julen, umgås med familjen, baka, gos mat och bara finnas till. Men jag vill ha kvar sommaren så länge som möjligt. Värme!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Salladshataren
8/12/09, 8:44 PM
#11

Nej, jag längtar inte efter julen.

I år ska pojkvännen till USA och fira jul med sin familj, känns som jag vill följa med (har inte ekonomi för det, men man kan alltid drömma). Men ändå inte vara ivägen för honom när han ska umgås med sin familj som han har inte träffat på två år.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[rolnor]
8/12/09, 10:08 PM
#12

Jag får nån typ av positiva vibbar när jag ser att det blir mörkare tidigare på kvällarna, egentligen helt idiotiskt, men så är det…

HannaM
8/12/09, 10:28 PM
Annons:
annemaria1962
8/13/09, 12:33 AM
#14

nej, jag har ingen längtan efter jul alls. inte för att den haft något negativt med sig. utan för att jag tycker att detta firande har ingen betydelse för mig. har inte firat alls på många år (inte ens en julgirland!) har nu lite pyntat o bakat dom senaste 2 jularna, för att min goa sambo, vill fira! själv tycker jag inte det har, som sgt något innehåll! köper presenter ändå under året, då jag har råd, o följer ingen bestämd dag. tycker själv det ger mer äkta glädje, än o genågot bara för att "de ska va så!"

men som sagt, min sambo vill ha lite pynt o jul o det får han ju förstås. då de känns viktigt för honom.

Emelie-E
8/13/09, 1:30 AM
#15

Nej, längtar verkligen inte efter julen. Älskar verkligen sommaren och att veta att den snart är slut får mig att må dåligt..

Citronmeliss
8/13/09, 12:07 PM
#16

#9 Tack, Puman!

Funderar på om det är många som "firar",
eller kanske är detmer rätt att använda tillbringar sin jul, på andra ställen än med sina närmaste?

Kanske "nationen" som du nämner eller annan verksamhet - organisation som anordnar julfirande för ensamma?

#10 Sån tur att det inte bara är jag som inte längtar dit, ännu!

#11 Jag förstår att det kan kännas trist när den man håller av, reser iväg långt bort på julen!

#12 Det är inte idiotiskt, det är ju din känsla! 

#13 Skönt!

#14 Ja, även om man själv inte bryr sig så finner man sig kanske i det ändå pga av anhörigas önskan om julfirande. Misstänker att det kan vara så för ganska många egentligen!

#15 Tänk inte mer på det nu, Emeli!

Njut av sommaren så länge du någonsin kan!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
8/13/09, 12:13 PM
#17

Fasar för årets jul! Det var bråk med svärmor förra julen plus att jag åt medicin så jag mådde helknäppt. Är så rädd att det ska bli samma sak i år.

Svärmor och jag firar jul så otroligt olika att det inte går att kombinera och förra julen lyckades hon förstöra… Vill inte ha fler jular. Vet inte vart jag ska ta vägen.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
8/13/09, 12:16 PM
#18

Det går inte att fira julen utan svärmor?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
8/13/09, 12:21 PM
#19

#18 Jag vet inte riktigt faktiskt. Förhoppningsvis så firar vi julen själva jag och maken i år… om det inte blir för mycket bråk om det.

Hade gärna firat julen med min familj men då måste vi nästan bjuda in svärmor med och hon vägrar fira på annat sätt än på sitt sätt även om det är hemma hos oss.

"You just have to belive…"

Bromelia
8/13/09, 1:17 PM
#20

jag svarade annat. har alltid hatat julen, alltid stress, alltid bråk. MEN iår ska jag inte fira den med någon ur min familj (förutom föräldrarna) och så ska vi vara hos sambons familj där julen alltid är helt underbar, inget bråk, inget tjat och vi har bestämt att det inte ska bytas några julklappar förutom till barnen förstås, så samtidigt som jag ser fram emot att fira jul iår så fasar jag för att det känns för bra för att vara sant och jag är nästan säker på att mina syskon kommer att förstöra det på något sätt….

Annons:
Citronmeliss
8/13/09, 1:42 PM
#21

#19 Då tycker jag det låter bäst för din trevnad att fira julen hemma, ifred från orosmoln!

Själv hade jag valt att låta min mamma komma ändå! Hon ska väl inte behöva ta drabbas eller ta konsekvenserna av din svärmors handlande?

Jag har aldrig varit mycket för sk "millimeter rättvisa".. Man har inte automatiskt rätt till saker och ting bara för att andra får dem/det!

Det är många år sedan jag valde bort att "umgås bara för att". Jag ser heller ingt fel i att tillbringa sina "högtider" med just de som man delar glädjen med.

Kanske det är olika peroner vid olika "tillfällen" dvs, Midsommar kanske jag väljer att fira med helt andra än om det gäller nyår, påsk, jul osv.

Men det är min åsikt det..Oskyldig

#20 Tycker det låter som en utmärkt idé att fira jul med dem ni verkligen vill!

Bestämma er för vad ni vill göra istället för att rätta er efter vad man förväntas göra.

Hoppas att julen blir trevlig för er!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bromelia
8/13/09, 11:25 PM
#22

tack melissen det hoppas jag oxå

Jenahbella
8/14/09, 1:17 AM
#23

håller på att planera resa över jul, så ja slipper allt :p

Citronmeliss
8/14/09, 1:33 AM
#24

#23 Planerar du att resa utomlands i stället?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Jenahbella
8/14/09, 1:35 AM
#25

#24 ja :) en all inclusive resa letar ja efter :) skulle va skönt att bara få slappa lite å komma bort från hela julgrejen här hemma :)

Citronmeliss
8/14/09, 1:35 AM
#26

Det låter onekligen ganska skönt!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Jenahbella
8/14/09, 1:48 AM
#27

hehe jaa :) men isf blir de en väldig fattig höst, men de kan de kanske vara värt :)

Annons:
Citronmeliss
8/14/09, 2:06 AM
#28

Ja, det brukar det bli av ett traditionellt julfirande också, så res du och njut! Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
8/14/09, 3:17 AM
#29

Jag längtar tills hösten börjar komma på riktigt. Men längta till jul? Icke alls. Usch och fy! Hösten älskar jag, jul- och nyårshelgerna, vet inte hur jag ska uttrycka min frustration över dem. Iofs, jag gillar att ge bort presenter, men det kan jag lika gärna göra en helt vanlig dag, då känns det inte så "tvunget". Blir mer en överraskning då, både för mig som ger, och den som får. 

Nej, inget julfirande för mig, och absolut ingen längtan dit.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
8/14/09, 4:31 AM
#30

Nej det kan allt få vara för min del också, David!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
8/14/09, 4:49 AM
#31

Kanske passande låt för oss?

(obs! varning för en del svordomar)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
8/14/09, 12:56 PM
#32

Haha.. La du märke till att de inte hade skägg, fast det kanske "nissarna" inte har?..Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Salladshataren
8/14/09, 1:18 PM
#33

Fnuha, får jag hänga med? Tungan ute

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Citronmeliss
8/14/09, 2:36 PM
#34

Baserat på detta så kanske varken julen eller tomten är långt borta?Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
ChristineL
8/14/09, 2:43 PM
#35

Jag har inte fun derat ännu, men jag brukar inte längta särskillt mycket

Citronmeliss
8/14/09, 2:45 PM
#36

#35 Lika bra att du väntar lite till…Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

ChristineL
8/14/09, 2:47 PM
#37

#36 - Ja, det är inte ycket att längta efter. Möjligtvis att jag längta efter min kompis som bor i annan stad, hon kommer alltid hem till familjen under jul och kvällen innan julklafton träffas vi alltid hemma hos mig, lagar mat och byter julklappar. DET är det bästa med julen!

Citronmeliss
8/14/09, 2:49 PM
#38

Kul att ha den positiva upplevelsen att se fram emot, rätt vänner är guld värda!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: