Annons:
Etikettbehandling
Läst 2228 ggr
[YlvaP]
2009-08-18 17:46

Risperidon

Jag har tittat på beskrivningen till min medicin och fick reda på lite mera fakta som jag säkert läste tidigare men glömt bort. Det var iaf intressant för jag har nog märkt en förändring.

Användningsområde:  Den aktiva substansen i Risperidon orion är Risperidon, som används för behandling av psykoser samt behandling av mani i samband med Bipolär sjukdom. Läkemedlet används för behandling av både tillfällig (akuta) och långvariga (kroniska) psykotiska symtom. Då symtomen lindrats används risperidon även som profylaktisk behandling för att förebygga återfall.

Symtom av psykos yttrar sig i form av tillbakagång på viktiga livsområden. Symtomen är störningar i hjärnfunktioen som är förknippade med tänkandet, känslolivet och/eller funktionsförmågan Till dessa symtom hör tex splittrat beteende, vanföreställningar, hallucinationer, misstänksamhet, socialt och känslomässigt tillbakadragandes beteende. Dessa symtom kan följas av andra störningar i den mentala hälsan såsom ångest och spänningstillstånd.

Mani karaktiseras av symtom som upprymdhet, skrytsamhet, irritation, förhöjt självförtroende, minskat sömnbehov, talträngdhet, försnabbad tankeverksamhet, distraherbarhet eller omdömeslöshet inklusive störande eller aggressivt beteende.

Det förklarar som sagt mycket av mina symtom och hur dom minskat ganska mycket.

Annons:
Santhe
2009-08-18 21:45
#1

Så bra att höra att du mår bättre med medicinen.

[YlvaP]
2009-08-18 21:50
#2

TAck Santhe. Det har varit många gånger som jag tänkte avsluta med den medicinen. Jag vet att jag kommer att få sluta med den nästa gång jag skall opereras eftersom det funkar inte med Morfin.

Upp till toppen
Annons: