Annons:
Etikettbehandling
Läst 1454 ggr
Citronmeliss
8/23/09, 2:21 PM

Resultat av KBT via nätet

Vi har ju i andra trådar pratat om behandling via nätet.

Här knycker jag lite fräckt uppgifter från netdoktorn  090821.. en presentation om resultat från en studie i Storbrittanien..

Vet ej om det kan ses som giltigt även i Sverige, men enligt anhängarna fungerar det tillfredställande på många av de som får terapiformen.

"KBT via Internet var effektivt

Personer som lider av depression kan bli hjälpta av kognitiv beteendeterapi, KBT, som ges i realtid via dator av en terapeut. Det visar en ny studie från Storbritannien där forskare studerat effekten av terapi via internet. Totalt medverkade 297 personer med diagnosen depression i studien. Deltagarna lottades till att antingen få KBT via internet plus vanlig behandling eller till att få vanlig vård inom primärvården samtidigt som de stod på en åtta månader lång väntelista för KBT via nätet. Under fyra månader fick patienterna behandling upp till tio gånger, där patienten var uppkopplad mot en terapeut i realtid. Dialogen mellan terapeuten och patienten skedde enbart med skrivna meddelanden, under en session på 55 minuter. När de fyra månaderna hade gått hade 38 procent av patienterna i KBT-gruppen tillfrisknat från depression, jämfört med 24 procent i kontrollgruppen. Forskarna konstaterar att KBT som ges via Internet, i realtid, verkar vara effektiv och att effekten kvarstår. Dessutom konstaterar de att metoden tycks ha bäst effekt på de med svårare depression, vilket talar emot tidigare forskningsresultat som pekat på att KBT främst fungerar på personer med mildare depression."

Tyckte det var intressant, att de med svårare depression, var de som bäst svarade på behandlingen, jämfört med vad man tidigare trott!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[YlvaP]
8/23/09, 8:10 PM
#1

Det tycker jag låter bra. Via nätet kan du fortfarande stanna hemma och du behöver inte ta dig till någon. Det kan vara ganska så jobbigt utan hemma är bäst.

David
8/23/09, 8:21 PM
#2

Själv är jag lite skeptisk till om nätterapi skulle fungera för mig. Just mina små behandlingsträffar är guld värda. Att sitta mitt emot någon och se kroppsspråket, och som också ser mig. Eftersom jag har så svårt att få ur mig känslor krävs det lite trixande för att lyckas, och det tror jag att de bara gör "live".

Men jag är helt övertygad om att nätbaserad behandling är till nytta för många!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
8/24/09, 12:26 PM
#3

Tänk om jag skulle föreslå nätbaserad terapi på psykiatrin, då trodde de väl att jag kommit in i en manisk period och att jag vägrar lämna datorn!Oskyldig

Sånt har ju hänt förr..Cool

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
8/24/09, 12:40 PM
#4

#3 *skratt*. Undra om det blir ett LPT-intyg på dig då? :)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
8/24/09, 12:45 PM
#5

Ja, jag är rädd för det?

Standardfrågorna till mig är alltid:

Har du självmordstankar? Oskyldig

Hur går det med datoranvändningen?Tungan ute

Kanske jag får ECT vare sig jag vill det eller ej!Förvånad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: