06. Behandling/Medicin

Blä, mår apa...

2009-08-06 12:39 #0 av: Bergspuman

Magen reagerar kraftigt på insättningen av medicinen. Lös, diarré. Fått skena på toa tre gånger nu på morgonen. Skakig. Illamående.

Nyckelord:

1) Tålamod

2) Härda ut

3) Mantra - DET BLIR BÄTTRE!

Och jag som ska höja dosen imorgon...

Anmäl
2009-08-06 12:49 #1 av: lakrits69

Vilken medicin tar du?

Jag tar sertralin! Blir inte direkt trög men går bara typ var 3:e dag!

Anmäl
2009-08-06 12:52 #2 av: Citronmeliss

Har du prövat Imodium så magen får en chans att varva ned igen?

Själv hade jag avvaktat lite till innan höjningen för att ge magen en chans att komma i balans..

Anmäl
2009-08-06 13:38 #3 av: Bergspuman

Cipralex... Ska ha dosen 10 mg (20 mg är maxdos).

Vet annars att detta är övergående, reagerade likadant vid förra insättningen för 3 år sen...

Jag ska köra lite snäll fil tror jag...

Anmäl
2009-08-06 13:43 #4 av: Citronmeliss

Det låter som ett bra förslag och det hindrar ju inte att du dessutom tar Imodium för att få stopp på diaréerna!

Det blir ju liksom en "vinna vinna" situation, om man säger så..

Finns ju ingen anledning att gå och pina sig längre än nödvändigt, tycker jag!Oskyldig

Anmäl
2009-08-06 13:59 #5 av: Aviendha

Usch vad jobbigt! Snäll fil och imodium tycker jag du ska satsa på. Risken finns att du får likadant nu när du trappar upp (hoppas du slipper dock) och man blir ju helt färdig av att ha diarré vilket knappast gör saken bättre.

Anmäl
2009-08-06 14:23 #6 av: Bergspuman

OK ska ta mig till Apoteket efter jobbet o köpa Imodium, o sen till ICA o köpa fil... Dofilus eller nåt sånt. Nej, det är sant att man blir rätt slak av diarré... Förra gången jobbade jag i skogen som röjare, då var jag ängslig första tiden att dels diarrérna, dels det faktum att jag inte kunde äta normalt, skulle göra att jag ställde till med en olycka, gjorde illa mig eller så ... men nu sitter jag på kontor och kan på min höjd klämma mig i hålslagsapparaten eller liknande *L*

Anmäl
2009-08-07 17:26 #7 av: Aviendha

#6 Haha, ja det är lite skillnad du ;) Något positivt i det hela =)

Anmäl
2009-08-07 17:31 #8 av: Bergspuman

Normalt sett brukar jag gå runt på jobbet o prata o skoja med folk, dra skämt, och uppmuntra och stötta, vissla eller sjunga och jonglera med pennan eller en kartong eller liknande, så det här tillståndet av apati är inte alls likt mig... men det är övergående, jag tröstar mig med det...

Anmäl
2009-08-10 23:09 #9 av: Citronmeliss

Hur går det för dig med magen, har den lugnat sig något ännu?

Anmäl
2009-08-10 23:13 #10 av: Bergspuman

Vad gulligt av dig att fråga!

Nej det är löst o oroligt fortfarande, men jag har idag märkt en liten liten bättring i det psykiska måendet, inte lika darrig och skakig och ångestfylld på morgonen idag som i lördags o söndags morse, så jag tror vändningen kommer nu! Skrattande

Anmäl
2009-08-11 12:02 #11 av: Citronmeliss

Åh, det låter skönt!Glad

Det är en härlig känsla när ångesten börjar ebba ut..

Kanske att magen snart lugnar sig, den också, om du har tur.

Det hade ju inte skadat om "hela" du får en chans att må bra!Flört

 

Anmäl
2009-08-11 12:31 #12 av: Bergspuman

Hej igen, jag tror alla symtomen kommer att gå över så småningom. Det gjorde de ju förut. Man får inte glömma att det tar viss tid för serotoninhalten att SJUNKA, likväl som det tar tid för den att STIGA igen, så att livslust, sömn, aptit, sexdrift, vitalitet återställs till normala nivåer.

Har som sagt haft i princip inga långstidsbiverkningar alls av den här medicinen.

Bara jag får sova nu... sömnen är störd sen ett tag...

Tack igen för din omtanke!

Kramen

Bergspuman

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.