Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2347 ggr
ChristineL
8/16/09, 11:54 AM

Första mötet...

Ja, imorron har jag alltså första mötet med kuratorn på vårdcentralen. Jag vet inte om det känns lika bra längre som det gjorde efter att jag äntligen Elle rättare sagt, jag mår inte lika dåligt just nu som jag gjorde då. Men jag ska ändå gå, självklart. Det kan ju inte skada.

Så, vad pratar kuratorn om första gången? Hur länge pratar man? Är lite nervös tror jag… Men det ska bli bra! Jag kommer väl antagligen må ytterligare lite bättre efteråt hoppas jag :)

Annons:
isa
8/16/09, 12:18 PM
#1

Min kurator och prsykolog säger att en "session" som de kallar det, är på 45 minuter. Hon/han kommer nog prata lite allmänt med dig, för att få en bild av dig och lära känna dig lite. Sen kommer hon/han säkert fråga vad anledningen var att du sökte en kurator.Ni kommer inte hinna "behandla" problemet, och det du mår dåligt över, den första gången. Men hon/han kanske hinner säga hur hon/han hade tänkt lägga upp det hela, vilken slags lösning ni ska prova.

Hoppas det går bra. Den första gången är ganska lättsam.

Kram isa

ChristineL
8/16/09, 12:31 PM
#2

Okej, det låter inte så farligt :) Men intressant att kuratorer/psykologer får ägna så mycket tid till sin patient om man jämför med läkare :P

isa
8/16/09, 12:50 PM
#3

Ja, och ni kan sluta tidigare än 45 minuter också. De brukar sätta punkt när de tycker att det räcker för den gången. Min kurator och min psykolog brukar alltid få stoppa mig, för de säger att man inte får "hålla på" längre än 45 minuter. Jag har frågat varför, och de finns tydligen en norm som säger att det "inte är bra" att ha en längre session än 45 minuter.

David
8/16/09, 6:08 PM
#4

Jag hade alltid 45 minuter, och lite beroende på vem jag träffar är det 45 minuter nu också. Spännande att höra att det är fler som har just det, trodde att det var för att hinna lägga in det viktigaste i journalen innan nästa kommer.

Fast med min ena kan vi hålla på lite över 1½ timme, beroende på vad vi kommer in på. Eller så försöker han fylla ut tiden eftersom han inte har så många andra inbokade? Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
8/16/09, 6:11 PM
#5

Här är det 45 minuter också, egentligen. Vi drar alltid över efterso majg kommer igång och prata först efter ett tag.

isa
8/16/09, 6:41 PM
#6

#4 vad fuskigt. 1½ timme. Det skulle jag behöva ibland. Men som sagt, "mina" säger att det inte är bra att hålla på länge än 45 minuter.Min kurator hade en äggklocka som ringde när det gått 45 minuter och då¨kunde jag sitta och gråta och vara mitt uppe i något jobbigt. Då fick hon trösta mig och hon avslutade snabbt, men vänligt. Vet inte om det var så bra, för ibland kände inte jag att jag fått prata klart.

Annons:
ChristineL
8/16/09, 7:41 PM
#7

Verkar som att det kan variera lite då. Kanske inte blir så lång tid de första gångerna innan man kommit igång, eller så är det precis det det blir :P

David
8/16/09, 7:45 PM
#8

Tror det kan variera lite, och för mig var de 2-3 första mötena mest för att lära känna varandra och för att försöka lista ut vad den bästa hjälpen är.

Lycka till! Det kommer säkert gå jättebra!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

ChristineL
8/16/09, 7:47 PM
#9

Tack, tack! Jo jag tror också att det kommer gå bra, hon lät bra på telefonen om jag minns rätt, det är alltid något.

Citronmeliss
8/17/09, 11:28 AM
#10

Lycka till hos kuratorn idag, Christine!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

ChristineL
8/17/09, 2:00 PM
#11

Tack, tack! Ska dit om en timme :)

isa
8/17/09, 3:45 PM
#12

Hoppas det gick bra idag, och att eran personkemi stämde. Berätta gärna sedan om du vill, hur det gick.

ChristineL
8/17/09, 4:35 PM
#13

Nu är jag hemma! Satt en timme och en kvart. Tyckte de kändes helt ok, mycket prat om mamma, som jag trodde, fick göra ett självtest där jag fick 8p depression (=nedstämdhet) och 11p ångest (=ångest). Jag ska tillbaka till henne nästa vecka igen :) Så har jag som hemläxa att fundera och gärna göra saker som kan få mig att må bättre. Tex, inte skjuta upp saker i hemmet och så…

Annons:
Citronmeliss
8/17/09, 4:40 PM
#14

Så bra att du fick ordentligt med tid att "prata ut"..Flört

Kanske det var bra att du inte kände dig fullt så dålig som innan, för då kanske det var lättare att prata.

Vet inte hur det är med dig men många gånger kan det vara svårt att få något vettigt sagt, om man är allt för nere!

Nu har de en hel del att fundera över till nästa möte förstår jag?

Känns det ok?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

ChristineL
8/17/09, 4:45 PM
#15

Ja, det var skönt att få prata med någon neutral person! Men jag gillade inte de långa tystnaderna som blev… Jag har väldigt svårt för att sätta fingret på vad det är som har gjort att det känns bättre än förrut, men det är ju iofs bra att det är bättre också :)
Vet inte om jag sa något vettigt heller :P Svårt att veta vad man ska säga första gången. Men nu är det över iaf! :) Och jo, en del tankar inför nästa gång lär det ju bli

Citronmeliss
8/17/09, 4:48 PM
#16

Tänk på att du inte är där för att prestera utan för att få stöd..

Säkert kommer ni ha bra mycket mer att samtala om nästa gång!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

ChristineL
8/17/09, 4:55 PM
#17

Ja, jag har ju prestationsångest mer eller mindre framkom det :P Men pluspoäng för mig som gick dit Skrattande

Citronmeliss
8/17/09, 11:36 PM
#18

Ett stort +Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

isa
8/19/09, 1:57 PM
#19

Vad bra att det gick bra. Och länge höll ni på också. Det verkar som du trivdes med henne. Det är mycket viktigt. Ja, då har du lite hemläxa nu då tills nästa gång.

kram isa

David
8/20/09, 7:16 PM
#20

Tänkte på den här tråden när jag åkte hem ifrån min behandlare idag.

Vi höll på 1 timme och 50 minuter!!

Det var rekord även för oss… Men ja, vi hade väl en del att prata om. Känner mig lite stolt faktiskt, hade en läkare som också kunde sätta av nästan 1½ timme åt mig när det behövdes. Jag är väl en sådan knepig person att det behövs rejält med tid…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
ChristineL
8/20/09, 7:28 PM
#21

Ja, jag har redan kommit på en del jag vill säga nästa gång också *stolt* Och så har jag pysslat lite med sånt jag inte borde skjuta upp, men bara lite…

Behöver man en timme och 50 minuter så behöver man ;) Jag tyckte att våran timme+kvart gick fort :)

Citronmeliss
8/20/09, 9:26 PM
#22

Det är rätt inställning Christine!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
8/20/09, 9:33 PM
#23

Starkt gjort av dig och många +++.

Hos oss är det också bara 45 minuter. Ibland kan det gå över en liten stund. Nästa gång jag skall dit så blir det en snabbis. Suck jag har ju massor att berätta. Hoppas hon lyssnar. (ps. det är min psykläkare)

Upp till toppen
Annons: