Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1334 ggr
Rocktjejen
2009-08-11 00:35

har jag fel

Har jag fel när jag tycker att man som depprimerad behöver en grund att stå på för att kunna bli hjälpt ur min depression? Jag tog nämligen upp det med min kbt terapeft idag,och hon frågade mig hur jag skulle uppfylla mina mål för o ta mig ur min depression,jag sa att jag trodde att jag behövde en medicin som fungerar för mig först o sen därefter kan jag gå vidare med att med små steg föröska ta mig ur depressionen.Jag är mycket väl medveten om att medicinerna inte tar bort allt utan man måste verkligen jobba med sig själv också.

kbt jobbar väl på ett annat sätt o helst utan mediciner vad jag har förstått

Varma kramar Eva

Annons:
Aviendha
2009-08-11 00:43
#1

Absolut inte skulle jag säga! Dessutom vet jag inte hur många oräknerliga gånger jag fått höra att jag "måste ha en stabil grund att byggga på, annars rasar huset".

Iofs kan det vara bra att nå några mål i förskott, de kanske kan ge en lite glädje, kämparglöd och självförtroende. Lite j**lar anamma ;) Men som du säger att ta ett steg i taget, få de grundläggande sakerna att fungera innan man försöker sig på att bestiga K2 tycker jag låter vettigt.

Citronmeliss
2009-08-11 15:54
#2

Hej, Eva!Glad

Jag instämmer. Medicinen kan ses som den nödvändiga krycka som gör att vi kan vidare och klara av att ta i tu med resten.

Det vill säga, utan kryckan kan det vara svårt att komma vidare, den behövs som grundstöd!

Kanske det inte behöver vara så för de som upptäcks i tidigt, i sin sjukdomsdebut.

För oss andra som varit drabbade länge av depressioner och annan psykisk ohälsa eller som rasat ner helt i hopplösheten är det nog mer regel än undantag, att vi inte tillfrisknar av "enbart" KBT även om det kan vara en god hjälp!

Det är min åsikt..Flört

Kram

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Rocktjejen
2009-08-14 01:06
#3

Tack till er båda! Jag tänkte väl att jag inte kunde ha så fel iaf.

Jag har nämligen kommit på att jag är depprimerad..sånt som man får komma på själv när man märker att det är något som är galet och man inte fungerar som innan.

Nej jag tror väl inte på att under ska ske med KBT men jag tänkte att jag kunde lära mig vissa verktyg att ta till när det smäller till och mans tår där med ångesten och hela kittet.Man har ju hängt med så länge nu så det är nog svårare att bli av med eländet.Men nu har man uppmärksammat även min utmattning/utbrändhet så jag ska få hjälp där med att struktuera min vardag vilket inte är en dag försent.

Jag kom nog av mig i ämnet..hihi hoppas ni har överseende med det.

Varma kramar Eva

Citronmeliss
2009-08-14 01:17
#4

Lycka till med strukturen Eva!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

miss79
2009-10-05 12:50
#5

Jag tycker inte att du har fel, har många gånger ställt mig samma fråga, jag känner på samma sätt som dig.

kerstinjo
2009-10-05 13:03
#6

KBT kan inledningsvis mycket väl kombineras med medicin. Meningen är att man ska kunna ta till sig terapiformen och därför är det nödvändigt att kombinera KBT med läkemedel ibland.

 Kerstin 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: