Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 2010 ggr
[marion69]
2009-08-06 15:37

vad göra?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har en väninna som har ADHD och hon har mått dåligt sista tiden pga medicinbyten och så.

Hon har även fått panikångestattacker och hennes känslor är som en berg och dalbana.

Jag älskar ju henne som vän, men hon ringer jämt till mig och svarar jag inte, så kommer hon hem till mig. Jag kan ju inte bli arg på henne heller. Hon kan ringa mig 5-7 ggr om dagen utöver alla sms.

men jag känner att jag blir känslomässigt dränerad, utsugen på energi.

Detta har gjort att jag börjat ta avstånd ifrån henne, men då blir hon fruktansvärt ledsen och undrar om hon gjort något fel.

Jag har ju berättat lite om att jag inte alltid orkar stötta henne, men det glömmer hon fort bort.

tips?

Annons:
Bergspuman
2009-08-06 15:55
#1

Oj vad svårt… Jag har själv varit i sitsen att jag försökt vara vän åt en ung tjej som hade mycket värre problem än jag. Men det slutade illa. Hon gick över gränsen en gång och lade sig i mitt personliga liv på ett sätt jag inte kunde tolerera, jag sa ifrån och efter det bröts kontakten helt. Jag kände till slut att jag bara inte orkade med henne och hennes stormar längre. Hoppas verkligen inte att du ska behöva ta det steget.

Men du bör försöka resonera lugnt med din väninna, under en stund när hon är relativt samlad, och inte blir överdrivet ledsen eller går i taket, och förklara att du inte kan klara av att vara hennes enda ventil, det blir för mycket. Och att hon behöver ha även andra ventiler när hon mår dåligt. Du gör både dig själv o henne en otjänst om du fortsätter så här, alt. drar dig undan ännu mer utan att förklara. Försök hänvisa henne även till en professionell kontakt. Du är inte professionell som jag förstår det, "bara" vän och en vän kan man inte belasta på det viset, för vi är varken utbildade eller tränade i det. Vi är bara människor.

Hoppas nu du förmår genomföra det samtalet på ett bra sätt!

Kram

Bergspuman

LenaR
2009-08-06 16:00
#2

Rakt på sak! Tala om precis hur du känner. Och hjälper inte det, så ge henne en maxgräns på telefonsamtal. Säg att hon får ringa eller sms:a en gång varje dag, men inte mer.

Hoppas det går bra, så du inte måste bryta med din kompis.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[marion69]
2009-08-06 16:06
#3

tack för tips. Jag får nog försöka vara både rakt på sak och sen tala om som #1 sade att jag inte orkar vara hennes enda ventil.. att jag mår dåligt av att överösas av så mkt saker så ofta.

Hon har professionell kontakt, men hon säger att hon föredrar att komma till mig.

Jag tar upp det vid lämpligt tillfälle med henne.

LenaR
2009-08-06 16:13
#4

Lycka till Marion!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: