Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 11564 ggr
[krufix]
2009-08-18 17:12

Sluddrar

Hej. Ibland när jag pratar så kan jag "sluddra" lite, dvs jag hoppar över ord, tungan slår en volt osv, dessutom så kan jag börja en mening och glömma bort vad jag skulle säga, eller glömmer att avsluta den.

Hej vad det är irriterande!

Jag har ADD, kan det ha att göra med det?
För det spelar ingen roll vilken situation man är i. (Visst, är man stressad så hinner man inte säga allt ändå.)

Annons:
[aspie]
2009-08-18 17:19
#1

Ja jag brukar göra som du (om jag förstod dig rätt) Jag väntar själv på att utredas för AS och ADHD.

Det är precis som om tungan snubblar i munnen, he he. Vet inte om det är mer vanligt hos de med ADHD/ADD eller om det kan hända de flesta

[krufix]
2009-08-18 17:23
#2

Ja alltså det är som om man var konstant drucken. Bla,bla,bla SLUDDER, bla bla, SLUDDER.. osv..

Jag är inte speciellt störd på det, mest irriterad. >_>

[aspie]
2009-08-18 17:27
#3

#2

Ja jag håller med dig, det är högst irriterande. Har du varit inne och kikat hos ? Där är vi många med samma problem. Du är hjärtligt välkommen dit om du villFlört

http://bokstavsfolk.ifokus.se/

isa
2009-08-18 20:57
#4

Jag sluddrar när jag har kraftig ångest. Det blir för mycket för min hjärna att hålla reda på både på talet och ångesten. Jag är helst tyst när jag har kraftig ångest. Först trodde jag det var mina starka värktabletter, men märkte ganska  fort att det bara blev så vid nämnda tillfällen, och det kan vara tillfällen då jag inte tagit någon stark värktablett. Jag sluddrar även om jag är pressad , stressad och alldeles för trött. Då stammar jag också.

Emelie-E
2009-08-18 21:01
#5

Jag "sluddrar" ofta. Många gånger vill tungan inte det jag vill, så orden blir aldrig uttalade på rätt sätt :P Och försöker jag säga orden direkt efter så går det inte, utan måste ta en paus innan jag försöker mig på att prata igen :P

LenaR
2009-08-18 21:14
#6

#0 Min mun (och min hjärna) gör precis likadant. Jag har ingen diagnos, men misstänker add.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
David
2009-08-20 07:52
#7

Jag kan bara instämma i vad många redan sagt, det är ofta min mun och hjärna inte riktigt hänger ihop. Och jag väntar också på utredning av ADD/ADHD.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

skogspinglan
2009-11-04 18:55
#8

jag har lite för kort tung så jag kan sluddra på r i bland t ex tord blir tåd, rum blir rom… osv.. rätt mänskligt! ta ett djupare andetag o försök igen! ingen är felfri! är mitt motto!

flikkan77
2009-11-04 18:57
#9

Jag sluddrar inte så mycket men jag har ibland en förmåga att byta ut ett ord mot ett helt annat. Både när jag pratar och skriver, men mest när jag skriver som tur är.

Kan byta ut mot till hus och på kan blir kom… och då är det inte alltid så lätt att förstå vad jag vill ha sagt.

"You just have to belive…"

[krufix]
2009-11-04 19:07
#10

Jag har ganska bra salivproduktion också, så det kan ju bidra. (Jag snusar.)

Det är inte direkt jobbigt, man blir som mest lite chockad.
Fast jag pratar ganska fort också, så det är klart att tungan inte hinner med då. XD

Emaljoh4
2009-11-05 22:16
#11

Hmm… Jag vet inte om jag sluddrar.. Kanske… Men jag kan glömma bort vad jag pratar om… Så jag a¨r alltså inte bra på att återberätta saker, Skrattande

blablabla bla…. hmmm… Vad var det jag sa nu då ? Tungan ute

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[krufix]
2009-11-06 18:56
#12

#11 Haha ja det är jag också bra på :P

Det värsta är att personen man pratar med kan tro att man är ointresserad >_>

Upp till toppen
Annons: