Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 2463 ggr
Citronmeliss
2009-08-17 11:45

Dofter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk vad dofter kan påverka sinnet.

Dofter från barndomen kan väcka minnen till liv som slumrat länge.

Själv ska jag strax gå ut och plocka såpnejlikor och ställa in i en liten vas så de kan få sprida sin underbara"smultriga" doft i huset!

De påminner mig om härliga sommardagar som barn, då jag glad i hågen sprang runt och plockade smultron som jag sedan trädde på ett grässtrå och bar hem som en riktig"skatt"!

Har du några särskilda dofter som får dig att minnas?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
kerstinjo
2009-08-17 11:55
#1

Jag kan än idag springa på en doft, som får mig att minnas hur det luktade hemma hos mormor & morfar. Jag kan inte säga vad det luktar, men det är en speciell doft som får mig att minnas.

Underligt att det sitter så mycket minnen i "doftcentrat".

 Kerstin 

 

Citronmeliss
2009-08-17 12:02
#2

Ja, det är facinerande tycker jag.

Ta till exempel en dement person som är svår att "påminna" då den med ord ej "kommer åt" sina minnen.

Samma person kan ibland spontant börja prata om det som varit, då doften aktiverar de undanstoppade händelserna som genom ett trollslag.

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

kerstinjo
2009-08-17 12:09
#3

Kommer då att tänka på vilken kapacitet vår hjärna har och att så många saker kan lagras år efter år utan att vi är medvetna om det.

Tänk att man t.ex. efter 20-30 år kan komma i kontakt med en doft och genast associera doften med någon händelse eller person.

 Kerstin 

 

Citronmeliss
2009-08-17 12:18
#4

Ja, när man inser vidden, den enorma kapacitet som vår hjärna besitter, då kan man också förstå hjärnans behov av att stuva undan saker ur vårat aktiva minne och lägga det på lager,
tills händelsen eller kunskapen åter behövs.

För det är så mycket att det kunde lagras på ett ospecifiserat antal hårddiskar!Tungan ute

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bromelia
2009-08-17 19:50
#5

när min sambo jobbar utomlands brukar han sova i en speciell t-shirt 2-3 nätter innan han åker så att jag kan trä den på en kudde och hålla om den medans jag sover när han är borta Skäms just doften på tröjan gör att jag inte känner mig så ensam.

sayuri
2009-08-17 20:24
#6

Jag tror att dofter är en viktig del av vårat liv så förlorar man luktsinnet så förlorar man också många upplevelser. Mat till exempel blir inte alls samma sak om man inte känner lukten av den.

Annons:
isa
2009-08-17 20:51
#7

Dofter är intressant. Jag plockade en fin sensommar-bukett igår kväll. Jag blir lugn av  vilda blommornas doft.

Citronmeliss
2009-08-17 23:32
#8

#6 Precis, tänk så trist det är att laga mat och att äta när man är rejält snuvig!

#7 Visst är det underbart isa.Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Emelie-E
2009-08-17 23:36
#9

När jag började praktisera på ett dagis förra året så fick jag känna en doft som påminde mig om min tid på dagis =)

Citronmeliss
2009-08-17 23:51
#10

Väckte det en positiv eller negativ känsla, Emelie?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Emelie-E
2009-08-18 00:03
#11

Positiv.. Älskade min tid på dagis =)

Citronmeliss
2009-08-18 00:10
#12

Det låter mysigt att du fick "minnas" det då!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bromelia
2009-08-18 00:15
#13

åhh på tal om barn, hur underbart är inte bebis doft. det finns nog ingen doft som lugnar så mycket som det…

Annons:
Citronmeliss
2009-08-18 00:26
#14

Ja, när jag fick mitt första barnbarn för ca ett halvår sedan så kändes doften så självklar och trygg för mig!Glad

Goa bebislukt..Tungan ute

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

kerstinjo
2009-08-18 00:58
#15

Kom att tänka på hundvalpar, som luktar så valpgott.

 Kerstin 

 

Citronmeliss
2009-08-18 01:03
#16

Åh, ja den doften är underbar!Glad

När jag känner doften av vått tidningspapper så tänker jag ofelbart på hundvalpar!

När de blivit lite större har jag ofta använt tidningar i botten på valplådan och om det blir blött igenom när de kisssat så kommer den speciella lukten fram!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

isa
2009-08-18 21:52
#17

Kom och tänka på en annan doft som spelade mycket stor roll, för att säga att den spelade den avgörande rollen.

Träffade en jättesnygg kille en gång i tiden. Vi träffades några gånger, och varje gång hade han en mycket dålig andedräkt. Jag ville inte träffa honom något mera sen. 

Nu när jag är äldre så förstår jag ju, att det egentligen var taskigt av mig att inte nämna det för honom. Men hur säger man det på ett fint sätt till någon som man knappt känner? Jag tyckte inte jag kände honom tillräckligt bra för att kunna nämna det, och så vågade jag inte.Men ändå så tycker jag lite synd om han såhär i efterhand. Tänk om han inte vet om det själv? Och ingen har sagt något? Då går han ju fortfarande omkring och luktar illa i mun. Nej, hoppas någon tandläkare eller nån annan har nämnt det för han. 

En snygg kille som luktar svett, kan glömma mig. Dofter är mycket viktigt. Han får heller inte stinka av rakvatten. För starka "goda" dofter är inte heller trevligt.

sayuri
2009-08-18 23:19
#18

#17 Håller helt med dig där, för mycket deo perfym eller liknande på en kille är inte något trevligt. Vissa har ju så mycket på sig att det tårarsig i ögonen på en.

Det var någon vetenskapsman som sa att man lockas till sin partner via lukten så om man tycker att dennes hud luktar kott i sig så vet man att man passar med den personen. Dock kan preventinmedel sätta några käppar i hjulet då den ändrade vissa kemiska grejer så hjärnan reagerade positivt på fel lukter. Hoppas nån fattar vad jag menar =P

isa
2009-08-19 14:26
#19

#18 jag förstår hur du menar.

#9 Vad gulligt och mysigt det lät. Då fick du en minnesbild från ganska lång tid tillbaka. Tänk vad dofter sätter sig kvar i hjärnan.

Jag har en mockajacka med fransar på som var min storebrors. Jag älskade att få känna hans doft, men nu har det gått så många år, så den luktar inte honom längre.Den har nog min doft nu.

Håller med om att bebisar och hundvalpar luktar gosigt.

sayuri
2009-08-19 14:32
#20

Illrar luktar mysigt, så länge de inte bestämmer sig för att mysfisa. =P

Hästar och hö luktar hemma tycker jag, fast jag har alltid känt mig trygg när jag är med hästarna så det kan nog ha med det att göra. Bara att burra ner näsan i djurens päls och lägga kinden mo dem och känna deras värme. Fast gör man det på en iller är risken stor att de tror att man leker och att man kan få sig ett tjuvnyp =P

Jag vet att en vän till mig kopplar ihop illrar, illrarslukt med mig och det kanske inte är så smickrande men min iller (hade bara en just då) har en benägenhet att folk brukar tycka väldigt mycket om henne. Min andre han är mest bus ända ut i svansspetsen så det är svårt att få honom till att bara gosa även om det går.

Annons:
Upp till toppen
Annons: