Annons:
Etikettkronisk-smärta-påverkan
Läst 4917 ggr
isa
7/24/09, 12:09 PM

Ont

Höfterna brukar jag inte ha ont i. Undrar hur många olika slags smärtor jag har upptäckt genom åren som jag inte blivit informerad om på sjukhusen. Tur att jag har två stycken Endometrios-forum, som man kan utbyta erfarenheter med dom andra tjejorna, för som vi skriver : Annars tror man ju att man är knäpp, eller att man har 10.0000 andra kroppsliga fel.

Fått lära mig av tjejorna/sina läkare/ min gynekolog att smärtnerverna "förlängs" av långvarig smärta. Det är därför man t.e.x kan ha ont-grejor som strålar ut från korsryggen ner till knäna var det först. I år strålar det ut ända ner till tårna. Det är hemskt. Först trodde jag att jag hade "ischias".

Men men, jag är glad så länge det inte "hugger", det är den värsta smärtan. Och jag börjar känna igen Endo-smärta , även om den kommer upp på nya ställen. Det känns liksom långt, långt inifrån. Därför har jag slutat att titta efter blåmärken…………

. Känner mig som en gammal pensionär i kroppen idag och den känslan tycker jag INTE om. Svårt att resa mig upp från att jag suttit ner. Sen när jag varit i rörelse en stund blir det som vanligt bättre, för då ökar blodcirkulationen.

Lina , min katt är så gullig när hon ser på mig att jag har ont och svårt att ta mig upp, då kommer hon alltid fram och nosar och vill liksom hjälpa mig upp. Och så står hon och tittar oroligt på mig, hon tittar med svansen nerfälld ända tills jag börjar röra på mig , då åker svansen upp igen. :o)

Det är alltid psykiskt påfrestande att vara på arbetet, såna här dagar. Då drar jag mig undan och håller mig för mig själv. Just nu sitter jag på mitt arbetsrum och skriver härinne till er, för jag vet att ni förstår.

Nu har jag fått gnälla lite.

Tack för att ni finns och för att ni får mig att känna att det finns folk som bryr sig om mig.

kram isa

Annons:
flikkan77
7/24/09, 12:44 PM
#1

Klart du får gnälla lite! Det är sånt vi här är till för. Flört

Helst ska vi ju också komma med bra och peppande svar men mitt huvud vägrar vakna idag så jag kommer inte på nått. Du kämpar på superbra i alla fall. Glad

"You just have to belive…"

inisklo
7/24/09, 1:11 PM
#2

Tungan ute…juu.. u du isa..vi alla gnäller… mer eller mindre ibladFlört

Iför sig är det väll bra..fast jag tror inte,att det hjälper..fast det hjälper allafallSkrattandeAlla som lider av "nåt"kan bätre förstå varandra..mer om man lider av samma sak..fast den också varierar..äs va det var jobbit,att försöka förklara..

Du är så tapper du isa o vist är det skönt,att bara skriva lite då o då hur man mår o så vidare.Men vi har så svåt,att till låta oss,att må "pyton"iblan…Obestämd..hmyyyyy

isa
7/24/09, 1:46 PM
#3

Tack för eran uppbackning! Det värmer gott i själen!

kram isa

[aspie]
7/24/09, 2:15 PM
#4

Isa, den där smärtan du talar om förutom endo låter som fibrosmärta. Har du det?

Jag har samma smärta på samma ställen. Ibland kan jag knappt gå och att ligga och sova eller vila kan vara ett mindre helvete pga av smärtan.

Måste t.ex ha en kudde mellan benen annars gör det fruktansvärt ont. Att vända sig i sängen kan vara ett helt företag.

Jag har diagnosen fibro men ibland undrar jag om den beror på min PTSD eller båda två

Just nu är höfterna (bäcken) och föttern värst

Huana mig, känner så med dig Isa gumman

KRAM

Chestnut
7/24/09, 2:23 PM
#5

Känner med dig isa!

Huggsmärta är rent ut sagt hemsk. Vet inte hur du har det med värktabletter men mina tar i alla fall bort själva smärtan fast "huggkänslan" kvarstår.

Kram!

Med vänliga hälsningar
Chess

[aspie]
7/24/09, 2:27 PM
#6

#5 Vad tar du för smärtan? har ännu inte lyckats hitta något som hjälper

Annons:
HannaM
7/24/09, 2:37 PM
#7

Usch, ha ont är inte kul. Allt blir liksom värre då. Hoppas det lättar lite så du slipper känna dig gammal och skröplig.

Chestnut
7/24/09, 3:17 PM
#8

#6 Alvedon "till vardags" (maxdos) och Citodon när det är hemskt. Brukar bli 3-3,5 g Alvedon och 500/30 mg Citodon per dygn. Dock är Citodon redigt beroendeframkallande..

Med vänliga hälsningar
Chess

[aspie]
7/24/09, 3:24 PM
#9

#8 Vad bra att de pillerna hjälper dig. För mig verkar inget funka Rynkar på näsan

Chestnut
7/24/09, 3:37 PM
#10

#9 Jo det känns ganska skönt, har provat en del innan. Har du fått komma till någon smärtläkare aspie?

Med vänliga hälsningar
Chess

[aspie]
7/24/09, 4:47 PM
#11

Förlåt kapningen nu Isa Skäms

#9 jag har gått på smärtrehab om du räknar det som att ha gått till smärtläkare? samt varit hos reumatologen som avvisade mig i stort sett

Chestnut
7/24/09, 4:58 PM
#12

Även jag ursäktar kapningen isa Skäms

#11 Illa men tyvärr inte ovanligt att man blir dåligt behandlad av vården.. Hoppas att det löser sig för dig, Kommer ju ständigt nya mediciner!

Med vänliga hälsningar
Chess

isa
7/24/09, 7:39 PM
#13

Som sagt, så med denna sjukdom så tror man att man har alla möjliga sjukdomar för man får ont , kraftig smärta på konstiga ställen, inte bara buken och korsryggen. Men jag har nog inte fibro, har i och för sig aldrig kollat det. Och en vän till mig har det, och hon säger också att mycket vi har är lika. Men jag vill inte tro att jag har en sjukdom till. Har hört att fibro kan utvecklas av långvarig , kronisk smärta - vet ej dock om det är sant.

Jag har morfintabletter, men inte ens dem hjälper mot de värsta huggsmärtorna. En del tjejer i Endometriosföreningen får åka in akut ibland och få morfinsprutor, men inte ens dem hjälper heller. Därför har jag aldrig provat att göra det. Vill inte på köpet, bli morfin-beroende heller…………

Tack så jättemycket för allas uppbackning och stöttande svar*!

ps. Nu är jag hemma i hemmets lugna vrå och det påverkar psyket jättemycket. Här hemma "får" jag ha ont. Det är liksom tillåtet. Jag kan bara vara mig själv och behöver inte vara proffisionell och ha kontakt med allmänheten. Inga dumma frågor och korkade kommentarer heller av kollegor som de stackarna inte vet hur de ska hantera mig när jag har ont eftersom jag oftast är pigg och glad. Det är inte lätt för dom och inte lätt för mig. Men med tiden så lär vi oss nog .

Nu ska jag vila.

Kram isa

Annons:
Bromelia
7/27/09, 8:17 PM
#14

Att fibro utvecklas av bla. Långvarig Kronisk smärta stämmer alldeles utmärkt

mauderuttan
5/16/12, 8:10 PM
#15

(lite sent inlägg men bättre sent än aldrig…)

Tips! - Titta gärna på Mats Hubles (Överläkare psykologi) förläsning på "Youtube" http://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw&feature=relmfu. Handlar om D-vitaminbrist - dess orsaker och konsekvenser. D-vitamin verkar kunna bota både det ena och det andra. Detta är något legitimerad vårdpersonal undviker att prata om!? Alt. läs: http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=16289.

OCH be gärna din läkare om kontroll av nivåer D-vitamin, B-12, Folsyra (sådant som ffa kvinnor lider brist av vid/efter graviditet) + ev annat…

isa
11/5/12, 8:59 PM
#16

Här kommer ett sent Tack för alla era svar.

Upp till toppen
Annons: