06. Behandling/Medicin

Cipralex - just satt igång behandlingen...

2009-08-05 12:14 #0 av: Bergspuman

Min dos ska vara 10 mg Cipralex dagligen, och jag satte igång i måndags, fast med halv dos till att börja med, alltså 5 mg. Är inne på tredje dagen nu och har precis börjat känna av en inverkan från medicinen. Alltså inte att den påverkar stämningsläget än, snarare den tendens till sämre mående man kan få i början. Känner mig aningens skakig och ruggig, imorse ville jag mest kura ihop mig i ett hörn och rysa och säga "urrrrrrrr".

Känner mig en smula yr... Ska höja upp dosen till 10 mg på fredag, sen borde det inte dröja mer än ca 7-10 dagar innan jag känner effekt på stämningsläget, brukar som tur är svara snabbt på medicinen...

Känns som tur att jag upptäckte återfallet i tid, så att jag inte hann sjunka lika djupt ner som förra gången för 3 år sen, då var jag fan så dålig. Nu orkar jag faktiskt jobba (heltid) även om jag inte är 100% skärpt och energisk.

Ja fy fan för denna sjukdom, ett livslusthandikapp är vad det är!!!!!

Anmäl
2009-08-05 12:32 #1 av: [YlvaP]

Skönt att veta att det kommer att hjälpa. Själv skulle jag vilja höja Lamotriginet så att jag får en "full" effekt.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-08-05 14:32 #2 av: David

Det stämmer, i början kan man känna att måendet blir sämre. Tror många tror att det är fel på medicinen och gärna slutar eller vill byta. Men sedan kommer effekten.

Jag har ökat min Lamotrigindos i april, och äter den max rekommendera dosen, 400 mg. Känner rätt stor skillnad mellan 300 och 400 mg. Tror också att det vore bra för mig att dela upp dosen på hela dagen istället för att ta allt på morgonen. Ska ta upp det med min läkare när han är åter.

Ni andra "Lamotrigin-ätare", tar ni alla tabletter på morgonen, eller utspritt över dagen?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2009-08-05 15:27 #3 av: Citronmeliss

#3 Ett tag endast en gång per dag, men senare uppdelat på två, morgon och kväll!

De jag känner med högre dos brukar vanligtsvis ta två ggr per dygn!

Nu håller jag tyvärr på att sätta ut medicinen pga av ledvärken som bara blir värre och värre, plus att jag fått exem, något som jag har försökt att förtränga!Rynkar på näsan

Vill inte sluta för inget preparat har varit lika bra för mig som detta.. men nu är det inte hållbart längre!Gråter

Anmäl
2009-08-06 00:52 #4 av: David

#3. Blir det inget mer Lamotrigin för dig? Rynkar på näsan

Vad kommer du få äta istället?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2009-08-06 02:36 #5 av: Citronmeliss

Jag vet inte ännu vi har inte kommit så långt..

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.