Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2049 ggr
David
2009-07-22 09:34

Min hem är min borg...

Jag vet inte om det är speciellt "oss", men jag släpper väldigt ogärna in folk i min lägenhet.

Dörrklockan här har varit trasig ända sedan jag flyttade in, och det är nog det enda jag inte har felanmält, för jag lider absolut inte av det.

Hur är det med dig?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2009-07-22 09:36
#1

Vaktmästaren får gå in om han meddelat mig i förväg, men helst ska han komma på en tid då jag är hemma. Enda undantaget var när han installerade diskmaskinen och jag var i Malmö.

Sedan är det bara en person till som det känns riktigt bra att släppa in här, som jag dessutom gör det med glädje.

Annars är jag väldigt restrektiv med vem/vilka som kommer innanför mina dörrar.

Har en väldigt pratglad granne, som säkert skulle vilja dyka upp här ofta, men det räcker med att vi stöter på varandra och pratar lite i trapphuset eller ute vid hans garage. Inget fel på honom alls, men nej, jag är som sagt väldigt restrektiv.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-07-22 10:42
#2

Håller med dig David. Min hyresvärd släpper jag motvilligt in och bara för att jag måste. De enda jag släpper in med glädje är min dotter och hennes kille, de andra kan få stå där uteOskyldig

moondancer
2009-07-22 11:34
#3

Beroende på humör släpper jag in lite olika. Är jag på bra humör får alla komma in, t.o.m. alla dessa som försöker sälja in sin religion till mig (dom blir alltid så roligt tveksamma när dom ser mitt svärd och sköld det första dom gör, eller höra min musik).

Mår jag däremot riktigt uselt bryr jag mig inte ens om dörren.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

David
2009-07-22 11:39
#4

#3. Jag tillverkade en egen liten lapp och satt jämte dörrhandtaget:

"Jag är redan religös och min dammsugare fungerar utmärkt. Behöver därför ingen påhälsning"

Här springer det nämligen lite lustigt folk då och då som gärna vill komma in och prata om sitt budskap eller sälja både det ena och det andra. Jag är oerhört glad att jag har tittöga, verkar vara den enda dörren i fastigheten som har det.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

moondancer
2009-07-22 11:44
#5

#4 Jag saknar dessa personer liiiiiiite, nu när vi har fått kodlås/tag till porten. Dom är roliga att diskutera med, då man faktiskt kan en hel del om deras religioner utan att tro på dom.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

isa
2009-07-22 12:04
#6

"mitt hem är min borg" Står det på ett urklipp på mitt kylskåp! för ingenting kan stämma bättre i mitt fall. Är väldigt rädd om min lägenhet eftersom det är den första egna lägenheten jag haft i hela mitt liv, som ingen kille är inblandad i, eller hyra i 2:a hand. Det är bara min och hyresvärdens! Och den är guld värd för mig.

Jag fick min egen första lägenhet mycket sent, det var år 2001 och jag var 34 år. Då hade jag stått i bostadskön i 18 år!! för att få en egen hyresrätt.

#4 Tittöga är en mycket bra uppfinning.! De nyare titthålen som jag har, är bättre än de gamla. För mitt titthål visar hela farstuutrymmet, och inte bara rakt framför dörren som det var på de gamla titthålen, då kunde man gömma sig åt sidan så , kunde de inte se vem det var. Det brukade vi busa med varann i höghuset när jag var liten.

Jag tycker portkoder inte är så bra, för då kan de dumma ex-killarna stå bredvid en person och titta vad de slår in för kod, så har de portkoden sen. Bättre med nycklar som inte kan spridas lika lätt tycker jag. Tyvärr så har vi portkod i mitt hus. Och jag är orsaken till att vi fått byta kod 3 gånger. Som tur är har jag en förstående hyresvärd. Jag visade honom polisanmälan ( ofredande+olaga hot av ex-pojkvän) så var det inga problem sen.

Nu har jag fått vara ifred ganska länge som tur är och det har inte hänt att "exet" lärt sig den nya koden heller. Peppa , peppa ta iträ.

Annons:
Zaphix
2009-07-22 12:06
#7

Jag avskyr att ha folk vår lägenhet. Sambon har inget alls emot det och bjuder in sina kompisar, blir tokig av det.

Mitt hem är privat, att bjuda in folk hit känns på samma sätt som när folk står innanför ens privata utrymme när de ska prata med en.

Enda personerna som får komma in är mamma och pappa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jenahbella
2009-07-22 13:39
#8

jag tycker de e jobbigt att ha folk hos mig för att jag är rädda för att de ska dömma mig, varför vet ja inte, 
jag tycker INTE om att hyresvärden kommer, men han har bara vart hos mig en gång på över ett år.

EmmaG
2009-07-22 14:04
#9

Har inga problem med alls med att släppa in folk, däremot så vill jag absolut ha förvarning på minst en timme så man hinner städa upp de allra värsta av kaoset.
Men däremot så är jag väldigt glad för titthålet, och får alltid orolighetskänslor för att kolla "vem är de nu då *suck*", och öppnar sällan eller aldrig om det är nån okänd människa

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Musiken
2009-07-22 14:05
#10

Jag slapper ogarna in folk, men det ar for att det ar sa javla stokigt. Sen sa tenderar jag att slappna av lattare hos andra. Varfor vet jag inte. Troligtvis for att jag inte behover kanna mig som vardinnan.

fotokrafs
2009-07-22 15:30
#11

Släpper in vissa få. Men de får förvarna innan de kommer.

HannaM
2009-07-22 15:31
#12

Helst inte. Folk är bara rädda för illrarna, tycker dom luktar illa och allmänt klagar eller är griniga. Ingen får komma in om det inte är städat och knappt då.

Bromelia
2009-07-22 17:48
#13

Oftast beror det på hur städat vi har det men jag har mycket svårt att slappna av när vi har gäster det finns bara 2 personer jag kan bjuda in och känna mig avslappnad när de är här. Men helst föredrar jag att det bara är sambon och jag, tyvärr så föredrar inte sambon likadant….

Annons:
AnneN
2009-07-22 18:05
#14

Folk jag känner (familj & vänner) är alltid välkomna, vaktmästaren släpper jag in fast det är inte så ofta det behövs, men dörrknackare, tex Jehovasvittnen, försäljare mm kommer inte över tröskeln!

Fast om skolbarnen kommer och säljer kakor eller annat så köper jag gärna om jag har pengar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ChristineL
2009-07-22 18:37
#15

Ringer det på dörren och jag inte väntar besök så öppnar jag aldrig, inga undantag. Jag släpper in väldigt få, typ familjen på sin höjd men de får inte komma och våldgästa.

David
2009-07-22 19:00
#16

#15. Det känns "roligt" att höra det, för jag är exakt lika, det är ingen som får komma och våldgästa. Är det någon som tänkt komma hit, så vill jag veta det i förväg.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

ChristineL
2009-07-22 19:08
#17

#16 - Ja, faktiskt. Jag jag tror att det hos mig bottnar i att jag har svårt för att hålla ordning och städa, och därför vill jag ha tid på mig att göra det innan jag får besök. För det är inte kul att ha folk här när man inte har nånstans att sitta :P

isa
2009-07-22 21:36
#18

Jag blev visst lite OT i mitt inlägg. Men som svar på din fråga David, så släpper jag in alla jag känner igen. Är det någon jag inte känner igen så öppnar jag inte. Orkar inte med dammsugarförsäljare och Jehovas vittnen……….

Jag gillar inte att bli våldgästad, eftersom jag då "hoppar högt" när det ringer på dörren och tror fortfarande att det kan vara min jobbiga före detta kille ( fast han inte stört mig på ett helt år nu ) . Jag vill helst att folk ringer och förvarnar, men somliga tycker ju det är "så roligt" att överaska mig, fast jag förklarat ett antal gånger, att jag gillar inte att bli överraskad längre…….

Som sagt, det är bra med titthål/tittöga.

David
2009-07-22 21:43
#19

#17 och #18.

Jag är samma, vill också hinna åtminstone dammsuga, och sedan, måste jag erkänna, har jag ingenting inbokat, så är det ofta att jag går omkring i stor t-shirt hela dagen, med håret åt alla håll och kanter. Så, jag behöver minst 1½ - 2 timmar innan, så jag hinner fixa till mig själv och det värsta i lägenheten.

Jag är jätteglad att den förra hyresgästen blev förbannad på ringklockan och slet sönder kablarna här inne, så den är stendöd! Och inte tänker jag felanmäla det heller. Glad. Och sedan har jag också ett sånt här nytt titthål, som inte bara ser rakt fram, utan även åt sidorna. Och skulle inte det hjälpa, tänker jag borra ett litet hål i dörren och sticka ut en pipa från en hagelbössa… Flört  (nja, det sistas var nog mer på skämt)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2009-07-22 22:11
#20

Jag är en social eremit… Ibland vill jag ha folk omkring mig och ibland dör jag hellre än att det ska måsta komma hit folk…

Nåja - alla vet hur jag är och har det… Jag har slutat med dåliga svepskäl. Säger bara som det är… Sorry, jag har en jobbig period nu. Jag hör av mig när det är bättre…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Citronmeliss
2009-07-22 23:06
#21

Jag är mycket restrektiv med vem som kommer in hos mig och när..Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Vargnatt]
2009-07-23 01:22
#22

Främlingar kommer sällan in, om det nu inte är som det kommer vara på söndag då jag ska träffa en internetvän, han får komma in :P. Men om det knackar på och är nå försäljare eller så, så öppnar jag antingen inte eller så går jag ut på trappan och hör vad de vill säga.

Hawknestgrove
2009-07-23 16:15
#23

ja här är det i princip öppet hus. Kul med besök

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Tassy]
2009-07-24 19:27
#24

Väldigt väldigt få får komma in här med, och jag vill bli förvarnad först i god tid. När det någon jag känner väldigt väl så kan jag göra ett undantag och öppna utan att ha blivit förvarnad.

Jag har nästan aldrig vänner eller bekanta här, vill jag vara social går jag ut. Mitt hem är min fristad. Det finns endast en människa som får komma och gå här som han vill, och det är pojkvännen.

fridaas
2009-07-25 00:03
#25

Jag släpper inte in någon som inte har ringt före, visst kan jag öppna dörren, men är det jehovas, försäljare, eller någon annan även av familj och vänner som inte ringt innan så får de inte komma in.

Ringer de före, eller om jag ringt och bett dem komma är de välkomna.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Bergspuman
2009-08-06 17:10
#26

Jag släpper in alla som jag överenskommit det med. Öppnar även om det är jultidningsförsäljare eller folk från min brf. Men vill nog inte gärna ha människor jag inte KÄNNER i min lgh… Ingen fobi eller så, vill det bara inte.

Upp till toppen
Annons: