Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2250 ggr
BlueBunny
2009-07-23 14:09

Framtida psykolog/kurator?

(Vet inte vart jag ska lägga inlägget, men vi kör på)

Jag är en tjej som ska börja mitt andra år på gymnasiet, Barn- och fritidsprogrammet. Det jag vill jobba med är ungdommar som är i behov av att prata med någon, psykolog/kurator så att säga. Om jag inte är helt bakom flötet ska jag då välja socionomutbildningen.

Min fråga är nu, var kan man få reda på vilka ämnen det är som jag behöver läsa och eventuellt välja till. Någon bra sida? Du kanske är på samma spår eller har utbildningen? Kanslke känner någon? All hjälp är mer än välkommen.

Annons:
Citronmeliss
2009-07-23 14:18
#1

Hej!

Behörigheten för att läsa på Socionomprogrammet är
Utbildningsnivå: Grundutbildning
Förkunskaper: Grundläggande behörighet samt matematik A, samhällskunskap A från och med höstterminen 2010 ändras behörigheten till: Grundläggande behörighet samt matematik B, samhällskunskap A

Här är en länk till Socionom.net där kan du läsa en hel del "matnyttigt" ..Glad

Du kan dessutom gå in på landets olika universitet och högskolor via studera.nu och läsa mer om olika program, samt se vilka orter du kan läsa dem på!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Citronmeliss
2009-07-23 14:43
#2

Kanske ska tillägga att om det är psykolog du vill utbilda dig till, så är det ett helt annat program som gäller, Psykologprogrammet och där gäller en annan behörighet.

Grundläggande behörighet samt Ma B, Sh A, ett års arbetslivserfarenhet. För att uppfylla det särskilda behörighetskravet gällande arbetslivserfarenhet krävs 12 månaders arbete på minst halvtid.

För att få bästa möjliga information tycker jag att du förutom att läsa själv ska vända dig till en studievägledare för att få aktuell information om du känner dig osäker så du inte missar något!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

BlueBunny
2009-07-23 14:52
#3

#1 #2 Tack så mycket för alla tipsen, ska genast börja se mig omkring =)

Citronmeliss
2009-07-23 14:53
#4

Lycka till BlueBunny!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

BlueBunny
2009-07-23 15:07
#5

#4 Tack! Fast jag hittar inte så bra :P Måste man läst psykologi eller någon liknande? Tungan ute Är inte så bra på det här ;)

Citronmeliss
2009-07-23 15:12
#6

Nix, det behöver du inte.

Du ska ha läst grundläggande gymnasiebehörighet.. med matte A på socionomprogrammet, men matte B krävs på Psykologiprogrammet + ett års arbetserfarenhet!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
BlueBunny
2009-07-23 15:41
#7

#6 Okej, men de grundläggande är det kärnämnerna eller?  Tungan ute

Aviendha
2009-07-23 16:50
#8

Jag gick en sväng på socionom och det var superintressant! Så det kan jag rekomendera. Det är högre ansökandetryck på universiteteen längre söderut, iaf när jag sökte. Jag gick i Östersund, och det är ett superfint och nytt universitet med bra kompetens, till skilland mot de andra universiteten hade vi även två långa praktikperioder ist för en, vilket de för ett år sedan iaf var ensam om i landet med just den utbildningen. Nu svävar jag iväg, saknar utbildningen lite faktiskt.

Pleasant
2009-07-23 17:03
#9

Jag ska börja sista året på barn och fritid och ska söka in till socionomutbildningen. Jag vill också arbeta med något som innebär att hjälpa människor/barn/ungdomar som har det svårt.

Man kan bli jättemycket inom socionom men är det just psykolog du vill bli så är det som sagt psykologutbildningen du ska gå.

Prata med din SYV så du har koll på läget, för 2010 ändras dem flesta reglerna för att söka in på högskolan.

Gör gärna högskoleprovet också! :)

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

BlueBunny
2009-07-23 18:57
#10

#9 Okej. Jag får ta och göra det när jag kommer tillbaka. Även om det är två år kvar så börjar jag få smått panik :P

Pleasant
2009-07-23 19:58
#11

#10, tänk på mig då som bara har ett år kvar ;)

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

BlueBunny
2009-07-23 20:10
#12

Haha ja, usch jag fattar inte hut nervös jag kommer vara då xD
Hoppas du kommer in där du vill :D Vart ska du plugga då? =)

Pleasant
2009-07-23 20:56
#13

Tackar :) Jadu.. finns så många o välja mellan :P lund, malmö, gbg, kristianstad något :) själv? eller du kanske inte vet än haha:)

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

Annons:
BlueBunny
2009-07-24 00:45
#14

#13 Tror det finns här i Kalmar om jag inte tar fel :P Så det blir väl där, annars vill jag gärna flytta till Gbg Glad

Saga85
2009-07-24 10:17
#15

#14 Om du har tänkt att söka till socionomprogrammet på Göteborgs Universitet vill jag bara förvarna om hur populärt det är. Jag sökte för några år sedan (kom inte in pga mina halvdana betyg), och då var det det programmet med flest sökande (ca 2300 som sökte på 145 platser). Se till att få redigt bra betyg helt enkelt Glad

Pleasant
2009-07-24 12:34
#16

#14, okej så roligt :) I GBG bor min bästa vän så det hade väl inte varit helt fel haha :)

#15, Jo socionomutbildningen är oerhört populär nästan var i landet man söker in.. Och ännu populärare lär det bli så därför måste man ha bra betyg och gärna göra högskoleprovet för då ökar det ens chanser :) Så man får kämpa hårt helt enkelt ^^

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

BlueBunny
2009-07-24 13:51
#17

#15 Jo jag vet hur svårt det är att komma in, vet dockl inte hur det är här i Kalmar men jag ska kämpa på ;)

#16 Nej då skulle det ju inte vara fy skam ;)

Saga85
2009-07-24 19:11
#18

#17 Lycka till Glad Jag antar att det oftast är mindre tryck på mindre (student)orter. Men det är ju bara att kämpa på och söka.

BlueBunny
2009-07-24 21:03
#19

#18 Tack, ja det ska jag göra! :)

Lesunq
2009-09-18 22:30
#20

Om du skulle var osäker på vilka gymnasieämnen som krävs för olika utbildningar kan du surfa in på www.studera.nu . Om du sedan vill kolla vad de olika utbildningarna hade för lägsta antagningspoäng (gymnasiebetyg alt högskoleprov) kan du segla in på www.antagningsstatistik.se eller www.vhs.se .

Generellt är intagningspoängen till Psykologprogrammet högre än till socionomprogrammet. Självklart varierar det lite från ort till ort.

Hoppas du finner den utbildning som du önskar.

PS, Både socionomer och psykologer läser om väldigt intressanta grejer.

Annons:
AngelStatue
2009-09-20 11:14
#21

Jag läste socionomprogrammet med socialpedagogisk inriktning i Stockholm. Det var några år sedan, men även då var söktrycket högt. Svårast var att komma in på betyget, men det finns ju andra vägar, t.ex. högskoleprovet samt arbetslivserfarenhet (5 år eller mer) som är egna urvalsgrupper.

Förkunskapskraven är som #1+2 säger men för vissa "specialinriktningar" kan även andra förkunskapskrav komma in i bilden, kolla mellan de olika universiteten/högskolorna och se vad som skiljer och vilken som verkar mest intressant.

#8 Vad märkligt att Östersund skulle vara ensamma om två långa praktikperioder, när jag läste (visserligen för ca. 6 år sedan) hade även min inriktning 2 terminslånga praktikperioder. Obestämd

Pleasant
2009-09-20 12:08
#22

#20, oj oj så höga intagningspoäng! Bläähh!! Hoppas dem sänks lite till 2010 då jag ska söka in =) Jag har iofs väldigt bra betyg men man vet ju aldrig..

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

 

Min blogg: Miijauh

Aviendha
2009-09-20 12:15
#23

#21 Det var en av de saker som de verkligen skröt om iaf ;)

AngelStatue
2009-09-20 15:41
#24

#23 Haha, okej. Glad

Upp till toppen
Annons: