Annons:
Etikettbehandling
Läst 3419 ggr
Emelie-E
7/31/09, 7:42 PM

Trappa ner medicin

Jag har 5 kartor med tio tabletter i varje kvar nu. Läkaren sa att jag skulle komma till honom igen i juni. Men så vitt jag vet så har juni redan varit och jag vägrar bara sluta tvärt med dem en gång till. Förra året jag gjorde det så hade jag yrsel ett bra tag och mådde jättedåligt.

Så nu funderar jag, när kan jag börja trappa ner? Och hur ska jag göra?
Jag tänker inte ta kontakt med läkaren själv, så det behöver ni inte föreslå.
Sen att jag kanske får en tid till honom snart är ju inget jag vet, men jag tar hellre det säkra före det osäkra denna gången..

Annons:
David
7/31/09, 7:52 PM
#1

Vem vet om han menade juni nästa år? Glad

Du har alltså 50 tabletter, Fluoxetin eller hur?

Har själv ätit Fluoxetin en gång, men i högre doser. Visst åt du 20 mg per dag? Det är den minsta dosen, och det är väl en tablett á 20 mg du äter? Då blir det lite knepigt att trappa ner den utan läkare. Det du kan göra (schhhyssst, det här har jag inte sagt) är att ta en tablett varannan dag någon vecka, och sedan var tredje dag sista veckan. Då blir det en rätt lugn utsättning.

Den aktiva substansen finns oftast kvar i kroppen upp till två veckor efter sista tabletten.

Men som sagt, jag rekommenderar inte att man trappar ut långtidsverkande mediciner på egen hand.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Emelie-E
7/31/09, 7:58 PM
#2

Japp,, fluoxetin, en tablett på 20mg en gång om dagen.

Men okej.. Jo, jag förstår att det inte är så bra, men när läkarna inte kan hålla koll på sina patienter så orkar jag inte med det.
Tror ändå att det är bättre att trappa ner själv än att sluta tvärt som jag gjorde förra året.

David
7/31/09, 8:04 PM
#3

Jo, du har så rätt så. Att sluta tvärt är inte skoj.

Jag åt 60 mg, och gjorde ungefär som jag beskrev för dig, fast istället för att hoppa över en dag, tog jag 40 mg osv…

Har för mig att det är ungefär såhär de gör med 20 mg-tabletterna.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
7/31/09, 10:43 PM
#4

Dela med en kniv eller nått om dom inte är delbara så du kan ta halvor också så kan du sakta ner ännu långsammare, när du tagit en varannan dag ka ndu ta en halv varannan dag och sen en halv var tredje, jag upplevde att sista biten var värst att sätta ut när jag tog bort min medicin.

David
7/31/09, 10:58 PM
#5

Emelie, Hannas råd är jättebra.

Har du de pyttesmå runda ljusgröna, eller de som ser ut mer som vanliga tabletter?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
7/31/09, 11:25 PM
#6

Men vänta, flouxetin, den finns väl i 10 mgs tabletter. Jag hade jättesvårt att svälja tabletter när jag började med flouxetin och jag har för mig att jag fick några riktigt små piller.

Annons:
HannaM
7/31/09, 11:27 PM
#7

Jajjamen, tio mg finns att tillgå. Men som sagt, då måste man ju träffa en läkareo hc det kanske inte är det lättaste.

Emelie-E
7/31/09, 11:39 PM
#8

Jo, de går att dela. Så det kanske är bättre att göra så..
Har även för mig att jag gjorde så för några år sedan jag slutade med dem.

#7 Näe, hade jag kunnat kontakta min läkare så hade jag inte behövt trappa ner =)

HannaM
7/31/09, 11:43 PM
#9

#8 Nee precis..

Men som sagt, så små bitar som möjligt och så långsamt som möjligt, speciellt på slutet så tror jag det ordnar sig.

Emelie-E
8/3/09, 9:51 PM
#10

Står helt still i huvudet på mig just nu. Ska jag börja med att ta en tablett varannan dag i någon vecka och sen ta en halva varannan dag ett tag? Och sen minska allt eftersom?
Eller ska jag börja med en halv varannan dag?

David
8/3/09, 9:54 PM
#11

*skrattar*.

Jadu, du har fått några olika råd. Huvudsaken, vilket alternativ du än väljer, är att du sakta men säkert börjar trappa ner. Ta det lugnt bara, små babystep..

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Emelie-E
8/3/09, 10:01 PM
#12

Aja, vilket fall som helst så ska jag inte ta någon tablett idag :P

Är rätt rädd för att trappa ner nu faktiskt i och med att jag mår så dåligt. Men jag gör hellre så här än att chansa på att jag kanske får en ny tid till läkaren..

David
8/3/09, 11:03 PM
#13

Risken är ju, när du mår dåligt, och om du inte får en ny tid, så blir det ett tvärt slut, och då mår du sämre, samtidigt som du säkert skulle behöva äta dem nu. Lite som att välja mellan pest eller kolera. Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Emelie-E
8/3/09, 11:06 PM
#14

Ja precis.. Det är ju bara att välja.. Rädd för båda men tror detta kan vara det bästa..

David
8/3/09, 11:07 PM
#15

Märker du att du börjar må mycket sämre nu, så kan du återgå till din vanliga dos. Så den möjligheten ska du alltid veta att du har.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Emelie-E
8/3/09, 11:08 PM
#16

Mjo, men det blir väl svårt om tabletterna börjar ta slut? :P

HannaM
8/3/09, 11:52 PM
#17

#16 Jag har fått nya tabletter på akutpsyk när jag inte haft läkartid och missat att mian piller börjar tryta.

Upp till toppen
Annons: