Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 3085 ggr
Citronmeliss
7/18/09, 5:49 PM

Låga betyg = ökad självmordsrisk?

Nu har forskare kommit fram till att,

"Låga betyg ger ökad självmordsrisk"

"Ungdomar och unga vuxna med låga betyg från grundskolan försöker oftare ta livet av sig eller medvetet skada sig själva än jämnåriga med höga betyg.

 - Våra resultat visar att skolans värld lägger en viktig del av grunden till den psykiska hälsan senare i livet"  

(Källa: Uppsala Nya Tidnings nätupplaga 2009-07-17 © Netdoktor.se Jozephine Hagenlöf)

Jag är också övertygad om att vår skoltid betyder oerhört mycket för oss.

Vi tillbringar en stor del av vår uppväxt där så något annat vore orimligt.

Det kan ju däremot vara så, att man på grund av sitt psykiska måeende får låga betyg, man orkar inte prestera tillräckligt bra, eller kanske ens närvara i skolan, periodvis.

Alltså, det är kanske inte de låga betygen i sig.. som ger psykisk ohälsa och en ökad självmordsrisk senare i livet.

Det kanske i stället beror, just på den psykiska ohälsan, att får man låga betyg. (man mådde psykiskt dåligt redan innan de låga betygen) 

Det vore intressant att se skillnaden mellan de som fått låga betyg, utan psykisk ohälsa, jämfört med de som mått psykiskt dåligt och därför inte orkat prestera bra betyg. 

Personligen tror jag inte att självmordsrisken är lika mellan grupperna.

Vad tror ni?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[aspie]
7/18/09, 6:25 PM
#1

Jag tror nog du har rätt i det du skriver Melissen. Tänker på min egen flicka som fick IG i ALLA ämnen utom hemkunskap. Efter nian som hon ej gick klart tog det inte lång tid innan hon hamnade på psykakuten för självmordstankar.

Det ledde i sin tur till utredning och diagnoserna Aspergers och kombinerad ADHD samt tics och dyslexi och ev bipolär

Citronmeliss
7/18/09, 6:35 PM
#2

Ja, det är hemskt att inte de utredningarna kunde ha kommit igång tidigare så hon kanske sluppit må så dåligt!

Hennes skolgång kanske hade sett helt annorlunda ut i så fall!

Inte berodde hennes självmordstankar på att hon fick IG utan snarare på att hon mådde som hon gjorde..

Jag har barn som har haft det likadant..Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
7/18/09, 8:27 PM
#3

Precis Melissen, du fattar helt rätt som vanligtFlört

Tavar
7/18/09, 10:56 PM
#4

Jag har dåliga betyg för jag inte orkade gå till skolan, men de lektionerna jag orkade med fick jag asfina betyg på. Men mina dåliga betyg har inte gjort att jag mått sämre, det har bara fortsatt vara som det brukat vara… Men kan förstå att dåliga betyg tär på somliga, har mött flera som börjat gråta varje gång de tittat på sina slutbetyg för de enligt dom inte fick bra resultat nog :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
7/19/09, 12:11 AM
#5

Jag tror också vad du säger Melissen, orsaken till de dåliga betygen borde vara mer intressant än just själva betygen i sig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
7/19/09, 1:51 AM
#6

På hur lång sikt är det? Om man har dassiga betyg och inte får jobb eller får riktiga skitgöran så kan man nog ha lättare att hamna i depression än om man får ett jobb där man inte slits ut och trivs.

Annons:
Reviresco
7/19/09, 2:43 AM
#7

Jag tror att det kan stämma till viss del, många som mår psykiskt dåligt orkar inte med skolan för att det är riktigt jobbigt, framför allt i högstadiet och på gymnasiet. Men så finns det ju många undantag också. Jag har mått dåligt i flera år nu, men istället har skolan för mig varit ett ställe där jag försökt få lite ordning i kaoset. Kanske inte just skolan i sig, men mina betyg. Jag har alltid kännt att om jag bara får mvg i allt så är det ett "bevis" på att jag inte är så dålig och folk kommer tycka om mig.

Jag kunde stanna uppe en hel natt och arbeta med ett projekt, sova 3 h och i och med det alltså fortfarande må skitdåligt, trots ett bra betyg.

Skoltiden är jobbig för de flesta, precis som ni säger, hur man än har det med betygen. Men jag håller med om att det nog inte är betygen i sig som är relevanta, utan att det psykiska måendet ger upphov till de dåliga betygen.

HannaM
7/19/09, 8:16 PM
#8

Fast varför kan det inte vara så att låga betyg som ger ett dåligt betalt arbete som man kanske inte hade valt annars och inte riktigt trivs med ger en ökad självmordsfrekvens? Då är det ju betygen som ger måendet. Om man blir stämplad som misslyckad och sen har svårt att ta sig upp därifrån inte tusan är det konstigt om man mår dåligt då. Även om det såklart kan vara dåligt mående som orsakar dåliga betyg.

Aviendha
7/19/09, 9:16 PM
#9

Jag är väl regelns undantag då ;) Har alltid haft riktigt bra betyg, toppelev sedan barnsben men ändå..

Men jag tror absolut att nederlagen betygsmässigt är psykiskt jobbiga och kan ha en del i måendet att göra. Vet ju bara hur låg vänner och bekanta kan bli efter slitiga veckor/dagar på jobbet där inget gått bra. Är det långvarigt så är det inte långsökt att säga att det är en stor del i vårt psykiska mående.

Reviresco
7/19/09, 9:26 PM
#10

#8 Men vad är då den utlösande faktorn till de dåliga betygen från första början? Även om man har dyslexi eller dyskalkyli eller lågt IQ så är ju alla människor bra på någonting.

Jag har alltid haft toppbetyg men jag har inte mått bra för det. Samtidigt har en kompis till mig alltid haft det svårt i skolan, hon har dyslexi och är inte så intelligent, det var ofta ig på proven och ig på omproven, men hon led aldrig av det, även om det kanske kändes lite tråkigt ibland. Men hon upptäckte i 8an att hon hade talang för att fota, så nu börjar hon sitt tredje år på mediaprogrammet till hösten och kommer säkert kunna fortsätta inom foto eller media, trots inte särskilt bra betyg i de andra teoretiska ämnena.

Bör kanske påpeka att vännen i fråga inte haft några dåliga hem-eller familjeförhållanden eller råkat ut för något trauma etc.

HannaM
7/19/09, 11:00 PM
#11

#10 Tja det finns människor som inte är toppensmarta. Utan egentliga problem från början. Även om man är kanon på något så behöver det inte vara det som uppskattas i skolvärlden och då kan man få problem där. Jag tror nog det kan gå åt båda hållen, dåliga betyg på grund av dåligt mående och dåligt mående på grund av dåliga betyg.

Tavar
7/20/09, 5:37 AM
#12

#10 Vad jag märkt är många utav dom som plågas av sina betyg av den typen att de stirrar blint på de vanliga skolämnena och inte ser alternativen. Det är dom som har dåliga betyg i 9an och sen börjar samhälle eller iv för de är så insnöande på att de inte kommer in på annat med sina dåliga betyg. Men anledningen till de dåliga betygen från början kan ju vara så enkelt att de inte fungerar bra med sina lärare eller är skoltrötta. En lärare kan vara jättebra på sitt jobb och eleven har egentligen inga problem i skolan men dålig komunikation och missförstånd kan förstöra mycket utan att det är meningen

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Upp till toppen
Annons: