Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 4818 ggr
Tavar
2009-08-03 17:28

Må bra-skala

Jag kom på en jättesmart sak idag. Jag har gjort en 10-skala som kan tala om precis hur jag mår bara med hjälp av en siffra. Min lilla lista är nämligen såhär:

10 Manisk
9   Bättre
8   Bra
7   Acceptabel/Lugn
6   Mellanläge, alltså nästan känslolös. Man bara är
5   Deprimerad - Bättre
4   Deprimerad - Vanligt
3   Deprimerad - Värre
2   Deprimerad - Vidrigt
1   Döende/Självmordsbenägen

Även om listan är ganska grov så finns det flera stadier i positiva och negativa sidan att gå på. Jag tror det här kan vara ett ganska bra sätt att förklara för bekanta hur man mår… På ettan tog jag döende/självmordsbenägen för även om man inte vill ta sitt eget liv kan det ändå kännas som att man kommer dö om det fortsätter så här. Kan även tänka mig att folk klassar 6an som värre än tex 4an men den här listan är anpassad efter mig nu ^^''

Någon som håller med om att det här kan vara ett bra sätt att förstå varandra bättre?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Tixy
2009-08-03 17:37
#1

Jag tycker helt klart att den verkar vettig, för dom som har svårt att förstå en annars. Lättare att förklara "det är ungefär som en femma nu", än "deprimerad, men har varit värre".
Hmm… Märkte själv att min förklaring kanske inte är den bästa. Men jag gillar idén! Glad

Tavar
2009-08-03 17:48
#2

#1 Jo :P men tänkte att det är lättare för andra att koppla en 5a i en skala mer än "jag mår inte så bra idag" då det kan vara allt mellan 6 och 1 beroende på vem man säger det till.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Aviendha
2009-08-03 17:53
#3

Jag tror att den kan vara bra attt ha ex om man för dagbok över sitt mående. Jag har ofta märkt att jag inte orkar formulera mig i ord, och tanken på att göra det varje dag har väl gjort att jag avstått.

Men med en anpassad lista så kan man ju, om man inte klarar mer, sätta en siffra just den dagen. Tycker själva skalan är bra, även om min antagligen skulle se lite annorlunda ut. Tror jag knycker den idén i framtiden, om det är ok? =)

Tavar
2009-08-03 17:59
#4

#3 Var det jag hoppades på ^^ då jag tänkte att listan kunde vara en bra grej för mig och mina kompisar ville jag dela med den och se om andra kunde ha nytta av den :)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Aviendha
2009-08-03 18:03
David
2009-08-03 18:06
#6

Ofta används sådana här skalor inom den somatiska sjukvården, så du har helt rätt i ditt tänkande.

Där är det iofs tvärt om, 10 är allra värsta tänkbara smärta, och 1 är knapp någon smärta alls.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Tavar
2009-08-03 18:08
#7

#6 Alltid när jag har hört sådana listor har 10 varit värst ^^'' men som sagt, är ju bara att byta plats på siffrorna om man tycker det passar en bättre :) listan ska ju gå ut på hur man själv mår så att ens bekanta förstår en, men då får man nog prata ihop sig lite så inte alla har helt olika listor ^^''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
2009-08-03 18:10
#8

Precis, kan behövas något annat än det traditionella. :)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Pialinn
2009-08-03 18:10
#9

Tack för denna lista! Just i en dagbok passar den för mej.

Var väl en 3:a när jag hittade till denna sajt. Och idag är det en 7:a.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Aviendha
2009-08-03 18:21
#10

#9 Vad roligt att höra att det går åt det håller =)

Tavar
2009-08-03 18:26
#11

#9 Bra att det kan vara till hjälp :) min första idé med listan var för mig och min bästa kompis då vi båda ibland mår dåligt men för dåligt för att tala om hur dåligt och då tänkte jag att siffror kunde hjälpa. Men som sagt, det kan nog hjälpa till på många plan :)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[rolnor]
2009-08-03 19:01
#12

Inom KBT-terapin som jag läst om så kan man skatta sitt mående på en skala, och ofta blir det en väg till att inte lida så mycket, ganska effektivt, har provat själv.

Tavar
2009-08-03 19:05
#13

#12 Kan tänka mig det :) men har de några spec riktilinjer inom sina skalor?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
[aspie]
2009-08-03 19:48
#14

Iså fall är jag döende och självmordsbenägen idag om jag ska följa ditt schema. Har t.o.m tlat om dödshjälp för såna som mig idag Rynkar på näsan

[rolnor]
2009-08-03 20:44
#15

#13

Tror inte det, man ska bara skatta eländet 1-10, 10 är riktigt illa, 1 är bra om jag minns rätt, din skala handlar väl mycket om bipolär sjukdom, det finns ju dom som pendlar mellan, "normal" och deprimerad. Själv har jag ju en del psykotiska (vilket jag förstått är ganska ovanligt här på forumet(eller också har jag missat det)) problem som inte alls ryms inom din skala, det behövs kanske en skala för varje problematik??

isa
2009-08-03 21:31
#16

Bra ide´Tavar! Glad

LenaR
2009-08-03 22:00
#17

#14 Tyckte Lostlie sa det så bra i andra tråden så jag säger det igen i den här:

Världen skulle stanna utan "såna som dej"! Och vara bra mycket tråkigare dessutom.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[aspie]
2009-08-03 22:23
#18

#17 Tack söta Lena, du är go du. Puss i pannan på dig Kyss KRAM

Tavar
2009-08-03 23:38
#19

#15 Jo, min lista är nog mer för deprimerade, bipolära och liknande då det är de problemen jag och mina vänner har problem med. Men tänkte att om jag talar om idén så kan ju andra använda sig av den men så den passar dom bättre som jag skrev innan. Kan tyvärr inget om dina problem och är svårt att anpassa en så liten som en 10-lista till alla människor med allas problem ^^''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[YlvaP]
2009-08-03 23:54
#20

Listan är jättebra. Har skrivit ut någon från nätet dock inga siffror som jag sedan klistrat in i en anteckningsbok. Den kommer min psyk.läkare få kolla i sen när jag skall till henne den 26:e

Annons:
Tavar
2009-08-04 01:11
#21

#20 Är en bra ide att ha en lista att utgå ifrån om man inte träffar sin psykolog eller läkare ofta :) Verkar som att detta slutat som en tipssida till XD

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Upp till toppen
Annons: