Annons:
Etikettbehandling
Läst 4202 ggr
Zaphix
2009-07-21 10:33

Att sluta med medicin..

Har fått order ifrån läkaren att byta medicin till Voxra, och det lät som en god idé.
Innan åt jag Venlafaxin, 225 mg. Läkaren gav mig en vecka på mig att trappa ned på denna medicin. Så i lördags tog jag min sista tablett, ville vara utan en dag innan jag började med Voxra, så började med den igår, måndag.

Nu till det stora problemet. I söndagskväll började jag känna av att jag slutat med Venlafaxin, får som elstötar genom huvudet. Eller in te elstötar, känns mer som blodtrycksfall, att man har rest sig upp för fort. Känns alltså läskigt och obehagligt att sitta eller ligga still och känna den känslan.

Men i söndags kändes det bara så ibland, så det var hanterligt. Under måndagen eskalerade det dock. På kvällen slutade det med att jag kände det hela tiden. Kändes som att huvudet bara föll och föll. Bland det värsta jag varit med om.

Har lyckats sova nån timma inatt i alla fall med förhoppningen om att det skulle bli bättre idag. Men tyvärr blev det inte bättre idag. Utan det är precis likadant. Jag fixar inte att ha det såhär, det är ett rent helvete i huvudet.

Fick Sobril utskrivet för detta, dock hjälper det inte ett dugg, känner inte ens av tabletterna. Inatt var en överdosering nära, ändå kändes det inte ett dugg.

Lyckat nog är läkaren som jag gick till på semester just nu och jag har ingen annan inom sjukvården att ringa till. Skulle på besök hos psykologen på NPF-kliniken idag, men fixar det inte.

Vad ska jag göra? Någon som har tips? Fixar inte att ha det såhär längre.

Ursäkta för ett viggigt inlägg, är som sagt inte helt klar i huvudet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
David
2009-07-21 10:57
#1

Kikade i Fass, och den rekommenderade nertrappningstiden är 2 veckor. Står också såhär;

Om oacceptabla symtom uppstår efter en dosminskning eller i samband med behandlingens avslutande kan en återgång till den tidigare använda dosen övervägas. Därefter kan dosen åter minskas, i en mer gradvis takt.

Skulle tro att du trappat ur medicinen för fort. Fick du ett schema hur mycket du skulle minska varje dag? (antar att det är depot-tabletter du haft).

Jag skulle nog om jag var du ringa och se om det fanns någon läkare att få träffa redan idag. Eller ringa till psykologen och berätta hur du mår, och varför du inte kan komma. Han kanske kan hjälpa dig med en läkartid akut.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Zaphix
2009-07-21 11:03
#2

Det enda som läkaren sa till mig var att jag skulle ta två tabletter, 150 mg, i tre-fyra dagar, sedan en tablett, 75 mg, och sedan börja med Voxra.

Har tyvärr inget direktnummer till psykologen, utan bara till receptionisten.. Och henne har jag ringt till och sagt att jag inte kan komma idag. Skulle vara där klockan nio.
Hur får man tag i en läkare?
Mitt landsting är tyvärr inte kopplat till sjukvårdsrådgivningen fick jag höra när jag ringde dit inatt. De sa att jag skulle ringa upp till akuten, vilket jag gjorde. Men de svarade inte, skulle knappa in mitt telefonnummer så att de kunde ringa upp, vilket de skulle göra inom en halvtimma. Ingen har ringt än.. Vöärt att rin ga till akuten igen? Kan man få läkare där?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
2009-07-21 13:08
#3

Usch och fy och hemskt är precis vad det är. Råkade ut för det när jag trappade ut paroxetin, jag gjorde det i den hastighet läkaren rekomenderat men en vecka efter att jag slutat var symptomen värre än någonsin. Låg och fick"elstötar" i hela kroppen och "föll" konstant. Var yr och kunde varken sova stå gå eller äta. Jag åkte till psykakuten för att få råd av en läkare. Jag stod inte ut med att vänta på något annat. Där fick jag rådet att börja äta tabletterna igen, på ungefär halva dosen jag haft tidigare och trappa ut ännu ännu långsammare. i snigelfart verkligen. Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men först en halv tablett och sen äta så i en vecka och sen bort med en fjärdedels tablett och så i en vecka, sen äta en fjärdedels tablett varannan dag och sen var tredje.. då lyckades jag minimera utsättningssymptomen såpass att det gick att överleva trots dom.

mongu
2009-07-21 14:32
#4

# 2 Tycker du ska ringa till den mottagning där din ordinarie läkare finns. Det måste finnas nån läkare i tjänst eller hur?

Tala om precis hur du känner det. Kanske du kan få tala med en av sjuksköterskorna så kan dom ge dig råd vart du ska vända dig om du inte kan få hjälpen där.

Din journal finns ju där och den läkare eller de som jobbar kan se vad som är rekommenderat för dig. På det viset kan du få hjälp.

Skulle du inte få hjälp så ring till akuten igen. Det kan va så att ditt telefonnummer av nån anledning försvunnit ur TeleQ-systemet så händer det igen att du ringer och inte blir uppringd som dom sagt. Så testa att ringa åter nån halvtimme senare.

Hoppas du får hjälp för så här ska du inte ha det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zaphix
2009-07-21 14:47
#5

3: Oj.. Jag som hoppades att det värsta var nu och att det bara kunde bli bättre. Lite positivt sådär.
Men bra att det fungerade att göra så. Men jag vet inte hur jag kan göra så, mina tabletter är i kapslar, går inte att dela då.

4: Ska kolla med mottagningen. Deras telefontid börjar om en kvart, så ska ringa då och höra med sjuksköterskan där om hur jag ska göra.

Jo, blir nog till att höra med akuten annars. Om jag ska kunna trappa ned igen behöver jag ännu ett recept på dessa tabletter utskrivet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2009-07-21 16:14
#6

Nui har jag pratat med en läkare. Den läkaren verkade anse att den första läkaren var dum i huvudet som hade bett mig sätta ut så fort som en vecka. Jag håller helt med.

Så nu har jag i alla fall fått reda på att jag kan ta Venlafaxin samtidigt som Voxra och att jag ska börja ta Venlafaxinet igen. SKÖNT. Så nu ska jag trappa ned på riktigt. Ofantligt långsamt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
HannaM
2009-07-21 18:13
#7

#5 Vet att läkaren nämde att några läkemdel fanns i flytande form så man skulle kunna trappa ut ännu ännu saktare, dock inte paroxetinet som jag åt.

Hoppas det går bra nu för att må sådär är inte ett dugg kul.

mongu
2009-07-21 20:46
#8

# 6 Va bra då ska det säkert gå bra ska du se. När kroppen hinner med i svängarna.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: