Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2426 ggr
Citronmeliss
2009-08-03 14:03

Röker du?

Nyfiken på om vi med psykisk ohälsa röker och varför i sådana fall!

Så frågan blir, Röker du?

Motivera gärna om du vill och kan!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Citronmeliss
2009-08-03 14:05
#1

Själv svarade jag nej.

Jag tyckte att det var så otäckt när jag var barn och min mamma rökte så jag bestämde mig för att aldrig börja!

Min syster och jag lovade varandra det som barn och har hållit det båda två.Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
2009-08-03 14:07
#2

Jag tyckte oxå det var äckligt när mina föräldrar rökte men började ändå och blev storrökare i 30-40 år. Slutade helt för 10 år sen och är himla stolt för det

EmmaG
2009-08-03 14:07
#3

Rökte ett halvår när jag va 16, pojkvännen fick mig att sluta igen.
Korkat att jag ens började med tanke på hur mycket jag hatade att mamma rökte.
Nu blir de på sin höjd en nyårscigarr!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Citronmeliss
2009-08-03 14:10
#4

#2 Det var starkt av dig att sluta efter så lång tid!

#3 Vad bra Emma, att du kunde sluta igen.

Det räcker gott med en Nyårscigarr! Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Cattis
2009-08-03 14:59
#5

Ja. Tyvärr! Klarar inte av att sluta.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

HannaM
2009-08-03 15:30
#6

Aldrig. Jag har sett min farfar kvävas till döds av KOL… Dessutom luktar det vidrigt. Så nej, jag röker inte, har aldrig varit sugen och kommer aldrig att bli.

Annons:
Emelie-E
2009-08-03 15:33
#7

Nä, jag röker inte. Har lyckats att stå emot trots att mamma och de tre äldre systrarna och mina kompisar röker/rökte.

David
2009-08-03 15:33
#8

Är ingen rökare alls. Visst, någon cigarett har det blivit ibland. Men aldrig så att jag haft något beroende eller "behov" av att ta en till.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
2009-08-03 16:02
#9

Nepps, jag röker inte det minsta.

"You just have to belive…"

Aviendha
2009-08-03 16:14
#10

Nej, men någon cigg blir det ändå, främst när jag har ångest, den lilla nickokicken man får, de två sekunderna när man är lite domnad gör det värt det då.

Bergspuman
2009-08-03 16:23
#11

Nix röker inte, har aldrig gjort. Jo testat en cigarrett två ggr, men hostande slängt den efter ett försök att inhalera.

Använder inte tobak öht och har aldrig gjort. Hela min släkt är rökfri och alla mina vänner också. Den ende som röker i min "krets" är faktiskt exmaken… *L*

LenaR
2009-08-03 16:26
#12

Hatar smaken av cigaretter, inte lukten. Men det är väldigt lugnande, så när jag får lite ångestvarning brukar jag längta efter en cigg.

Men jag vet inte vad det är som gör det. Om det är nikotinet, eller om det är att man står och andas ordentligt ett tag, eftersom man drar in röken. Eller om det är pausen, helt plötsligt är det tillåtet att stå stilla och göra ingenting.

Pausandet saknar jag från när jag rökte. Det är så skönt att gå ut i friska luften (host!) ett tag mitt i arbetet. Går jag ut med bara en kopp te och ställer mej så känner jag mej konstig…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

fridaas
2009-08-03 16:43
#13

Jag röker ibland, mestadels feströker, men ibland även för att lugna ner mig..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Pialinn
2009-08-03 17:12
#14

Nej, röker inte. Varit allergisk mot cigarettrök sedan barnsben. Jobbigt när min far hade kompisar hemma. Det var då bara korsdrag som gällde när kompisarna gått.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Tavar
2009-08-03 18:06
#15

Har aldrig rökt, inte ens testat, och är riktigt stolt över det. Ibland är jag riktigt tjurskallig och som tur är har det här varit en av de ggrna ^^

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Bromelia
2009-08-03 19:45
#16

tyvärr måste jag svara ja, brukar bli lite mer när jag har mina "down perioder" snusar tyvärr oxå

isa
2009-08-03 22:03
#17

Vad konstig citronmelissen.! Jag hade tänkt att göra samma undersökning……….

Jag röker 10-15 cigg om dagen . Är så sur på mig själv för att jag börjat igen. Har slutat 3 gånger i mitt liv. Alla gånger höll jag upp i ett halvår.Snacka om korkat!!!

Men jag vet i alla fall att jag kan sluta om jag verkligen vill.

 Har rökt i cirka 25 år nu.

Zaphix
2009-08-03 22:14
#18

Röker inte, men testat cigariller. Faktiskt gott. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
2009-08-03 22:21
#19

Cigariller snodde jag i farsans cigarrlåda när jag var liten Skäms

Yeay
2009-08-03 22:55
#20

Ja, jag röker och har gjort sedan jag var 12-13 år (är 18 idag). Försökt sluta några gånger, men har inte lyckats. Antar att jag inte lyckats för att jag inte har tillräckligt med motivation.

Annons:
[aspie]
2009-08-03 22:57
#21

#20 Jag började oxå när jag var 12 och lyckades först vid 40 att sluta. Cigaretter är ett påfynd från helvetetRynkar på näsan

fibro
2009-08-03 22:58
#22

Röker fast jag egentligen inte vill….

Kom inte och säg att: "Det är väl bara att sluta."

Så alldeles enkelt är det inte tyvärr……

Yeay
2009-08-03 22:58
#23

Det var riktigt länge du rökte! Riktigt bra gjort att kunna sluta efter så lång tid! :) Ja, det är väl det. Men det lugnar ju iaf lite.

LinnB
2009-08-03 23:27
#24

Har egentligen slutat, men ja.. ibland. Feströker egentligen bara nu, men nu då jag mår lite sämre blir det oftare än så.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Anders 50
2009-08-03 23:44
#25

Slutade 1976, tvärt. Började snusa istället. Slutade med det också 4 mars i år.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
2009-08-04 02:16
#26

Slutade den 24:e april förra året efter att ha rökt i 44 år. Så jag är jättemallig!

MEn det suger fortfarande.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

annemaria1962
2009-08-04 11:14
#27

röker! har varit rökfri under många år (över 10 år) men så började jag igen då allt kändes som värst. o det gav ett visst lugn. har inga planer på att vilja sluta heller, just nu!

Annons:
Musiken
2009-08-04 11:17
#28

Sager som Aviendha. Roker inte, men kan ta nagon cigarett da och da, och da framst nar jag har angest.

[Vargnatt]
2009-08-04 13:34
#29

Röker inte, har aldrig testat heller.

Citronmeliss
2009-08-04 13:58
#30

Även om jag själv inte röker så var min avsikt absolut inte att peka ut eller "moralisera" över er som gör det.

Jag hade däremot tankar och satt och filosoferade om varför.. om det kanske är för att lugna sig eller för att bli piggare.. Eller kanske bara för att det är så gott eller för att man helt enkelt inte kan sluta ..

Har ju på olika arbeten haft kollegor som med jämna mellanrum tar rökpauser..

Vissa för att varva ned.. andra för att komma igång!

LenaR skriver.. "Men det är väldigt lugnande, så när jag får lite ångestvarning brukar jag längta efter en cigg.

Men jag vet inte vad det är som gör det. Om det är nikotinet, eller om det är att man står och andas ordentligt ett tag, eftersom man drar in röken. Eller om det är pausen, helt plötsligt är det tillåtet att stå stilla och göra ingenting."

Det var lite detta jag tänkte..

Vad är egentligen anledningen..

Sedan tänkte jag att vi som har olika psykiska åkommor tex ångest, kanske tar till rökningen lite på liknande sätt som man gör med alkohol, i lindrande syfte!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

annemaria1962
2009-08-04 16:06
#31

det ligger ju säkert något i det du tänker!! de e klart cigaretter e droger! även om dom inte är förbjudna. dom ger helt klart en "kick" både när man e trött, orolig, eller ångestfylld, helt klart tror jag de e så!! men de e klart, det räcker ju inte alltid med 1 cigg då man är orolig eller så, då kan de bli 2-3 åt.m på raken! de e inte helt ovanligt för mig.

men de e klart ciggen är något som man tar till för att få "döva" helt klart, så kan då jag se på det oxå. sedan kan ju det vara annorlunda för andra.

Citronmeliss
2009-08-04 16:11
#32

Ja, jag tror också att det varierar!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Musiken
2009-08-04 16:30
#33

Tycker att LenaR beskrev det valdigt bra dar! Det ar nog lite av alltihopa for mig, men aven en liten del sjalvdestruktivitet. Ar allt skit i ovrigt, sa kan man lika garna forstora kroppen lite ocksa.

Citronmeliss
2009-08-04 16:32
#34

Oj, Amanda..Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Aviendha
2009-08-04 17:24
#35

Tja, det låter verkligen inte muntert, men hälsoargumentet fungerar då rakt inte på mig när det gäller ex snusandet. Vad tusan gör det när jag har så mycket värre saker än hälsan att oroa mig över? Den dagen den smällen. Jag förstår tyvärr hur du menar Amanda.

Salladshataren
2009-08-05 00:24
#36

Nä jag röker inte och har bara testat en gång, aldrig mer säger jag. Farfar och farmor lovade att vi (barnbarn) skulle få körkorten betalade om vi inte började röka. Så de behövde väl bara betala för mig då Tyst Fast mamma fick betala, för de har "glömt" bort löftet Obestämd

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Saga85
2009-08-05 03:15
#37

Jag röker. Började med morgoncigg för 7-8 år sedan, och sedan har det ökats på till ett paket/dag. De senaste veckorna har jag dock dragit ner rejält utan att ens tänka på det. Ofta räcker ett paket i flera dagar numer. Med undantag för sämre dagar.

De sämre dagarna tänker jag lite som Amanda i #33 - lika bra att förstöra kroppen när psyket ändå är kasst Obestämd

Citronmeliss
2009-08-05 10:49
#38

# 17 Då hann jag före digTungan ute

En dag kanske du slutar då?Flört

#36 Synd att de glömde bort det Ida, men det är bra att du fick ditt körkort till slut!Glad

#37 Jag har förstått att det tyvärr är flera som känner så ibland, Saga!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
2009-08-05 12:38
#39

Nej jag röker inte. Började smygröka i högstadiet men mamma hittade ciggen efter några dagar så sen dess har jag inte rökt.

Citronmeliss
2009-08-05 12:57
#40

Då kanske det var positivt att din mamma kom på dig Ylva!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: