Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1349 ggr
Zaphix
2009-07-08 22:24

OT- Dilemma..

Jag har lite ångest över en sak som hände idag.. Behöver hjälp att reda ut om jag gjorde rätt.

Var på Komsum och handlade. Tog det jag skulle och gick till kassorna och ställde mig i kö. Jag hr svårt att baa ståi kö för jag blir så rastlö, så jag tittar alltid runt n massa på saker och folk för att hålla mig lugn.
Efter en liten stund kom en tjej som inte hade några varor, hon gick fram till glasboxarna och valde ut en glass hon tog upp.
Hon gick sedan och ställde sig i kön precis bakom mig. Hon verkade lite orolig och trampade runt på samma ställe. Plötsligt så gick hon bara ut ur affären. Inte så snabbt utan mer lite försiktigt.
Jag tyckte att det verkade lite underligt, sedan kom jag på att hon ju hade tagit glassen utan att betala. Men hon kunde ju lika gärna ha lagt den i någon hylla och ångrat sig och gått ut därför. Så jag tittade lite för att se att den inte låg där, men jag så den inte.

Jag vågade inte säga till tjejen som gjiorde det, är ganska feg av mig. Men tog mod till mig och sa till kvinnan i kassan i alla fall. Hon tittade på tjejen som då var på väg ut genom affären och jag tror inte hon heller riktigt vågade säga något. Men hon sa att det var bra att hon fick veta så hon kunde hålla koll på henne om hon kom in fler gånger.

Men nu har jag sådan ångest för att jag sa till.

- Hon kanske inte tog med glassen, hon kunde ju lagt den på någon hylla utan att jag såg. Men det verkar iofs skumt att göra med en glass.. Men möjligt.

- Tjejen verkade vara lite utvecklingsstörd, så hon kanske inte riktigt visste vad hon gjorde.

- Känns såhär i efterhand lite onödigt att säga till om en glass..  Typ 25 kronor bara.

Hjälp mig med ångesten, gjorde jag rätt? Vad skulle ni gjort?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
HannaM
2009-07-08 22:29
#1

Eftersom jag är jag och anser att man inte ska stjäla hade jag förhoppningsvis sagt till…

paronskrutten
2009-07-08 22:35
#2

Jag hade nog inte sagt någonting..men oavsett är det ju bra om personalen håller lite koll på henne

Helena

LenaR
2009-07-08 22:38
#3

Klart att det var rätt att du sa till! Det är civilkurage.

Om det var ett missförstånd, så är det inte ditt ansvar. Tjejen kanske hade sina skäl till att ställa sej i kö för en glass och sen bara dra, men det såg ju konstigt ut?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bromelia
2009-07-08 22:53
#4

Jag hade gjort precis likadant, tycker du gjorde helt rätt. fast jag hade oxå haft ångest efteråt.

kerstinjo
2009-07-08 23:17
#5

Modigt av dig att säga till, det är inte många som hade gjort det.

Var glad för att du vågade säga det som de flesta blundar för och ha absolut ingen ångest över det. Du har ju inte gjort något fel.

 Kerstin 

 

Zaphix
2009-07-08 23:23
#6

Tack för all uppmuntran, känns bättre nu och har mindre ångest.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
StickyKitten
2009-07-08 23:35
#7

Varför hakar du upp dig på en sådan händelse ens? Inget illa menat, men det låter väldigt onödigt att ha ångest för en sådan sak. Gjort är gjort, liksom… överanalysera det inte.

Zaphix
2009-07-08 23:36
#8

Är ganska bra på att haka upp mig och analysera. Inte så lätt att släppa ångesten, vet inte hur jag ska göra för att släppa den.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kerstinjo
2009-07-08 23:39
#9

#7 Nu är det ju så att vi tänker olika. Nåon kanske hade skakat av sig händelsen utanför affären, medans någon annan tänker "Varför gjorde jag så".

Alla fungerar vi olika och det som är en liten sak för mig eller dig, kanske är en stor sak för någon annan. Och vice versa.

 Kerstin 

 

Bromelia
2009-07-08 23:41
#10

ångest kan triggas igång av mycket mindre saker än det zaphix tog mod till sig och gjorde idag och när ångesten är i rullning så kan det vara svårt att stoppa den.

det är olika från person till person.

Zaphix
2009-07-09 01:06
#11

9: Absolut, för andra kanske det inte var en stor grej, men för mig var det så.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Froddel
2009-07-09 01:14
#12

Jag tycker också att du gjorde rätt som sa till! Är det så att hon faktiskt stal glassen och personalen nu kan vara uppmärksam på henne nästa gång hon kommer in så kanske de kan upptäcka ifall hon stjäl flera gånger. Och var det inte så så kommer ju ingenting att hända.

Hade du inte sagt till hade du kanske mått dåligt över det istället.

HannaM
2009-07-09 01:17
#13

Tycker det är ett jättebra sätt att ta hand om ditt problem, du undrar över något och är orolig. Har svårt att släppa det så du ventilerar det med andra och får förhoppningsvis lättare att lägga det bakom dig. Hade du gått och hållt det för dig själv hade du kanske ältat längre.

Annons:
[aspie]
2009-07-09 10:55
#14

#0

Bra gjort tycker jag, och jag förstår verkligen att det triggade igång din ångest.

#7

Ångest kommer precis när den vill. Ångest är inget man framkallar när man vill så det är onödigt att säga det är onödigt att få ångest över en sån sak (och vem sjutton vill ha ångest?)

isa
2009-07-09 12:12
#15

Du gjorde helt rätt! Jag förstår precis att man kan få ångest för en sån här sak. Ångest kan framkallas av det mesta hos oss, och ibland kan den komma som en blixt från en klar himmel. men som sagt, du gjorde "the right thing". Det var bra att du sade till!

StickyKitten
2009-07-12 02:03
#16

Ja, alla får ångest över olika saker (jag likaså), men man måste samtidigt inse att det inte alltid är rimligt att ha ångest över vissa saker. Även om det är en stor sak för en själv så är det egentligen "ingen big deal" och det kan vara bra att inte glömma bort det.

Annars är det lätt att man gräver ner sig i ångesten och struntar i att försöka motarbeta den.

StickyKitten
2009-07-12 02:06
#17

#14 Man kan absolut framkalla ångest, och lika gärna kan man motarbeta den. Jag menar inte att det är lätt eller att man helt styr sin ångest, men det finns saker man kan göra/inte göra för att påverka ångesten.

Zaphix
2009-07-12 11:05
#18

16: Fast jag förstår ju att det inte är en big deal. Tyvärr hjälper inte det. Ångesten finns fortfarande där i kroppen, och tankarna går ändå på högvarv, hur mycket jag än försöker intala mig att det är fånigt och att det inte är en stor sak.
Så jag tänkte att det här kanske var ett sätt att lätta ångesten, att skriva här.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aviendha
2009-07-12 12:25
#19

Edmund Burke sade: "All that is necessary for evil to triumph is for good people to do nothing"

Jag tycker det var bra gjort! Alltför många ser felaktigheter begås utan att göra något, och jag vill iaf inte bli en sådan människa. Att stjäla är fel, och snatterier är mycket vanliga. Tycker det var starkt gjort, även om den där förbenade ångesten i vanlig ordning vill sätta krokben för oss.

LenaR
2009-07-12 13:19
#20

#19 Det där citatet ska jag spara! Tack för det Aviendha!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Upp till toppen
Annons: