Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2184 ggr
Musiken
2009-07-15 17:27

Leta fler diagnoser?

Jag har markt att folk som fatt diagnoser i manga fall verkar leta efter fler fel, och har aven kommit pa mig sjalv med att gora det samma. Sa fort man blivit stamplad med t.ex. "depression" sa borjar man genast leta fler fel. Kanske ar jag inte bara deprimerad? Kanske ar det en liten del i nagot storre? Egentligen kanske jag ar bi-polar och depressionen ar bara mina nerat-perioder? osv osv.

Kanner ni igen er?
Jag tankte, for det finns sa manga tradar om "kanske har jag det har ocksa?", "jag tror inte att jag bara ar deprimerad, jag maste ha nagot mer fel", och ytterst fa "jag tror inte att jag har den-och-den diagnosen" eller "jag tror inte att det ar nagot fel pa mig egentligen".

Annons:
Zaphix
2009-07-15 17:30
#1

Jag känner inte igen mig. Jag blev snarare förvånad när jag fick mina två diagnoser, depression och ADHD. Men jag känner verkligen igen andra.

Är det för att man gärna vill ha fler diagnoser för att kunna känna sig lite sjukare och få bättre samvte över att man inte klarar av saker? Eller är det en släng av hypokondri?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
2009-07-15 18:06
#2

Det är nog inte ovanligt. Om man känner att man har mer problem än diagnosen förklarar så är det väl lätt att leta efter mer. Sen när man lär sig vara så analyserande som psykiatrin vill ha en ås är det lätt hänt att man övertolkar känns det som. När man ägnar mycket tid åt att dissekera sitt inre tillsammans me den psykolog är det inte så märkligt om man fortsätter göra det även på sin fritid så att säga.

Många är inte heller helt överens med läkaren om att diagnosen som satts är rätt och letar därför efter något som passar. Själv vet jag att jag har fler problem än dom min enda satta diagnos innehåller. Jag har i dagsläget "bara" en adhddiagnos men har problem som inte kommer därifrån eller finns med som beskrivning/krav för den diagnosen. Därför funderar jag ofta på vad det mer kan vara, vården brukar ha lättare att hjälpa till om man har en diagnos än om man bara har "problem" är min erfarenhet.

evrekaw
2009-07-15 22:07
#3

Jag känner inte igen det… Kände mera en lättnad av att ha fått ett svar på varför jag var som jag var…

Under depression är det vanligt att söka 1000 fel på sig själv angående det mesta… Man känner sig kass och värdelös… Detta betyder inte att du har fler fel/diagnoser, det är bara rätt vanligt vid depression, som du ju har…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[YlvaP]
2009-07-15 22:35
#4

Jag kan leta efter flera fel på mig när jag är neråt och det har jag väl inte tänkt på efter idag och denna tråd.

Senast hittade jag personlighetsstörning om mig. Så dert skall bli intressant och se vad min utredning egentligen visar. Jag tror på "mina" tre diagnoser och allt annat känns fel. Så tiden får utvisa vad det blir. Tungan ute

Rocktjejen
2009-07-16 03:59
#5

Jag känner igen det.Jag tror att jag har något mer än dom diagnoser jag har idag. men jag letar inte efter dom för att jag skule vilja ha fler diagnoser eller att det ska tyckas synd om mig. Jag känner bara så starkt att det är galet.

Citronmeliss
2009-07-16 11:22
#6

Jag fann mig länge i min/mina diagnoser utan att själv söka efter fler..

Därför fick jag inte min diagnos, Bipolär förrän vid 44 års ålder.

Trist så här i efterhand..

Om jag varit mer sökande så kanske jag hade framfört ev misstankar till läkare som kunnat diagnosticera och medicinera mig rätt.. Obestämd

Men det är väl bara att gilla läget ..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[YlvaP]
2009-07-16 11:52
#7

Jag brukar inte leta direkt efter flera men jag kan söka på något annat så det är på den vägen som jag hittar nya på mig. Men jag tror att det jag hittat stämmer på mig och behöver således inte söka mera.

Citronmeliss
2009-07-16 12:04
#8

Jag kan tycka att det är kul att göra olika test för att se vad resultatet blir, även att jämföra hur varierande det kan vara under olika perioder.

Däremot söker jag inte aktivt efter nya diagnoser att samla på mig och lägga på hög..Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
2009-07-16 12:11
#9

Nä det gör jag inte heller men jag kan söka information om något men jag söker inte aktivt efter nya diagnoser.

Citronmeliss
2009-07-16 12:24
#10

Jag söker också information Ylva, ständigt!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
2009-07-16 12:26
#11

Precis information och inte diagnoser fast man råkar komma över det. Gillar att leta information om mina sjukdomar och läser samma text flera gånger om.

flikkan77
2009-07-16 12:45
#12

Jag söker information om andra diagnoser för att jag inte tycker att den diagnosen jag fick för 7 år sedan stämmer längre. Medicinerna hjälper inte och jag blir aldrig bättre…

"You just have to belive…"

Aviendha
2009-07-16 14:00
#13

Jag känner igen mig helt i det du skriver Musiken! Mycket beror dock på att jag inte fått en "riktig" diagnos, utan den är satt efter ett eller tre samtal. Det är konstaterat att jag har haft maniska perioder och att jag har i princip generell ångest men inget görs. Jag vill att de ska engagera sig lite, så jag kan finna ro med vad som är fel, och så att jag då kan få rätt hjälp, för jag är ärligt talat inte så hjälpt just nu, eller har varit av de "behandliganr" jag fått de senaste 4 åren.

Annons:
Citronmeliss
2009-07-16 14:00
#14

# 12 Så är det nog för många som söker.

Den diagnos man har verkar inte stämma till fullo. Då söker man vidare i hopp om att finna "rätt" så man kan få en ärlig chans att bli bättre!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

evrekaw
2009-07-16 14:44
#15

Jo, det finns en massa tester på nätet… Men enligt dem är jag oftast schizofren…

Min diagnos är dock bipolär och att jag kan gå så långt i mina depressioner/manier att det övergår i psykos… Men det tog 7 år innan någon fattade detta…

Jag brukar skoja och säga att det är för att jag fick en kvinnlig psykiatriker som listade ut vad som var vad och dessutom totalt ändrade min medicinering… Idag har jag betydligt lägre toppar och går inte lika djupt ner heller…

Att helt radera bort sjukdomsbilden är en utopi… Mediciner fungerar till en viss grad… Man måste jobba med sig själv också.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

flikkan77
2009-07-16 14:48
#16

Jag har aldrig blivit riktigt utredd heller, inte vad jag minns i alla fall, så jag vet inte ritkigt hur min diagnos blev satt. Men jag har haft fler än en läkare som tvekat mellan bipolär och Borderline så jag vet inte. Tycker att båda stämmer in på ett sätt samtidigt som ingen av dem känns helt rätt heller.

Är glad jag inte är läkare och ska ställa diagnos!

"You just have to belive…"

evrekaw
2009-07-16 15:05
#17

#16 Ingen stämmer in till fullo efter någon beskrivning av en diagnos… Det finns oändliga variationer inom samma spektra av en diagnos…

När du säger att inget stämmer… Vad har du då utgått ifrån för "checklista"?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

flikkan77
2009-07-16 15:12
#18

Nu var det ett tag sedan jag läste om diagnoserna ordentligt så jag minns inte riktigt vad jag utgick från. Det kan ha varit nått på nån sjukvårdsrådgivningssida och sajter med just de diagnoserna på.

Det är faktiskt en sak jag tycker är jobbig, jag minns inte saker längre. Även saker jag verkligen vill komma ihåg och det har blivit värre under det senaste året. Helmysko!

"You just have to belive…"

evrekaw
2009-07-16 15:19
#19

#18 Tell me all about it *lol*Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[rolnor]
2009-07-16 17:42
#20

Minnesförmågan kan bli kraftigt försämrad av depression, jag tycker att antideppmedicin hjälper lite iaf…

Annons:
flikkan77
2009-07-16 20:41
#21

Äter antidepp och har gjort det i 7 år, men ändå så minns jag inget längre.

Har dessutom en längre minnerlucka på 1½-2 år från när jag blev sjukskriven. Har fått saker berättat för mig men har inga egna minnen.

"You just have to belive…"

[rolnor]
2009-07-16 22:39
#22

Ja det är allvarligt, tycker att mitt minne är en blek kopia av det jag hade innan min neuros bröt ut i 20-årsåldern, känns som bomull i skallen, suck….

Bergspuman
2009-08-05 18:16
#23

Jag kan snarare känna mig "blek" och ointressant som patient när jag har sökt för depression. Man får de där frågorna om man funderar på självmord? Nej, svarar jag. Har du ångest? Nej, svarar jag. Har du någon form av självskadebeteende? Nej, svarar jag. Har du haft perioder av uppskruvad stämning / mani? Nej, svarar jag. Där sitter bara en klassisk depressionsskit liksom…

Upp till toppen
Annons: