Annons:
Etikettbehandling
Läst 6120 ggr
[aspie]
7/21/09, 9:29 AM

samma mediciner/olika namn

Tänkte att vi kanske kunde få ihop en lista på de mediciner vi använder och ta upp vilka mediciner som är samma men med olika namn. Som t.ex

  • Zopiklon - Imovane

  • Alprazolam - Xanor

  • Diklofenak - Voltaren

  • Tramadol - Tradolan

  • Lamotrigin - Lamictal

  • Stilnoct - Zolpidem

  • Zoloft - Sertralin

  • Quetiapin - Seroquel

  • Stesolid - Diazepam

  • Sobril - Oxascand

  • Buspar - Buspiron

  • Paroxetin - paroxiflex

  • Venlafaxin - Efexor

  • Pamol - Alvedon o panodil

  • Citodon - Panacod

  • Cipramil - Citalopram o Celexa

  • Cipralex - Esertia

  • Fontex - Flouxetin

  • Tiparol - Nobligan

  • Concerta - Ritalin - Equasym

  • Nitrazepam - Mogadon

  • Losec - Omeprazol

  • Temigesic - Subutex (innehåller Buprenorfin men olika styrka på preparaten)

  • Revia - Naltrexon

  • Campral - Aotal

  • Flunitrazepam - Fluscand (f.d Rohypnol)

  • Triazolam - Halcion

  • Ketogan - Ketodur

  • Docontin - Maxidon

  • Depolan - Morfin special

  • Absenor - Ergentyl - Orfiril

  • Tegretol - Hermolepsin

  • Zyprexa - Olanzapin

  • Remeron - Mirtazapin

  • Anafranil - Klomipramin

  • Durogesic - Fentanyl

  • Nicotette - Nicotinell - Zonnic

Fyll gärna på med fler tips på mediciner Flört

Annons:
David
7/21/09, 9:46 AM
#1
  • Lamotrigin är samma som Lamictal
  • Stilnoct är samma som Zolpidem
  • Imovane är samma som Zopiklon  (jäklar vad svårt det är att skilja dessa två åt, alltså Zolpidem och Zopiklon)
  • Zoloft är samma som Sertralin
  • Quetiapin är samma som Seroquel
  • Stesolid kan i rekallösningsform kallas för Diazepam (det aktiva ämnet) (tror Stesolids föregångare var Valium)
  • Sobril är samma som Oxascand

Det var de jag kom på så här på rakt arm…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
7/21/09, 9:53 AM
#2

VA BRA DAVID! Kanonbra. Tänkte sammanställa en lista sen Flört

David
7/21/09, 10:04 AM
#3

Tog de mediciner jag själv ätit :). Du hade ju redan med Xanor, så den hoppade jag över. Du får väldigt gärna göra en artikel av det hela sedan… Glad

Theralen och Atarax tror jag inte det finns några andra namn på.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
7/21/09, 10:46 AM
#4

Menar du att Theralen och atarax är samma medz?

David
7/21/09, 10:53 AM
#5

Nja (mitt huvud här inte börjat fungera än)

Theralen och Atarax är två helt olika mediciner, men det är nog de enda som inte finns med något annat namn också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
7/21/09, 11:32 AM
#6
  • Buspar är samma som buspiron.

"You just have to belive…"

Annons:
Zaphix
7/21/09, 4:18 PM
#7

Venlafaxin är samma sak som Efexor.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
7/21/09, 4:24 PM
#8

#6 Tack flikkan och #7 Tack ZaphixGlad

isa
7/21/09, 9:46 PM
#9

Jag är lite skeptiskt mot sånt här . Upplever att Voltaren är bättre än Diklofinak. Av Diklofinak fick jag kraftig ångest, det får jag ej av Voltaren.

Omeprazol ska vara samma som Losec.

Där upplever jag också, att de gamla hederliga Losec var mycket bättre än Omeprazolen…………

Pronaxen ska vara samma som Naproxen, men tyvärr likadant igen. Jag upplever att Naproxen är bättre för den lindriga smärtan än vad Pronaxen är.

Kanske är det jag själv som rent psykiskt påverkar medicinens verksamma substans ?bara för att jag blir orolig när det inte är den medicinen som jag vet fungerar.?

David
7/21/09, 9:49 PM
#10

#9. Jag vet inte. Jag upplever att "riktiga" Xanor ger mig bättre effekt än Alprazolam. Tyvärr är Xanor rätt mycket dyrare, om inte läkaren skriver in att Apoteket inte får byta preparat (ska nog prata med honom om det).

Om det sedan är psykiskt, bara för att det står något annat på förpackningen, eller om det faktiskt är så att det är skillnad, vågar jag inte säga.

Hjälpämnena är det skillnad på i nästan alla mediciner, så det kanske är de som spökar?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
7/21/09, 9:55 PM
#11

Jag måste nog hålla med Isa om det hon skriver i #9 för jag känner oxå skillnad på mediciner som ska vara samma men med olika namn.

För David känns Xanor bättre än alprazolam, men där tycker jag tvärtom. Påpekade detta för min läkare som sa att det var exakt samma så det var omöjligt att jag kunde känna skillnadObestämd

David
7/21/09, 10:02 PM
#12

Jätteintressant egentligen hur man upplever det.

På Xanor är det följande hjälpämnen;

Laktosmonohydrat 96 mg, mikrokristallin cellulosa, majsstärkelse, magnesiumstearat, dokusatnatrium, kolloidal kiseldioxid, konserveringsmedel E 211 (natriumbensoat), färgämne E 127 (erytrosin) och E 132 (indigokarmin).

På Alprazolam är det följande;

Laktosmonohydrat, mikrokristallin cellulosa, majsstärkelse, povidon, natriumstärkelse- glykollat, magnesiumstearat, dokusatnatrium, kolloidal vattenfri kiseldioxid, natriumbensoat (konserveringsmedel E211) och indigokarmin E132.

Har jämfört med 1 mg, eftersom det är det jag äter.

Hjälpämnena är också nästan exakt identiska…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
7/21/09, 10:12 PM
#13

Men då är de ju inte exakt samma. Bara det verksamma ämnet. Kan det vara så att man kan reagera olika på de olika hjälpämnen som finns?

Annons:
David
7/21/09, 10:14 PM
#14

Jepp, ibland kan det vara hjälpämnena som spökar. Det är därför den här "får ej bytas" rutan finns. Oftast är det för att man är allergisk mot något hjälpämne, eller liknande. För hjälpämnena i sig har ingen funktion förutom att de "håller ihop" tabletten.

Men som "vanlig" människa förstår man knappt hälften av vad hjälpämnena är. Åtminstone inte jag, men å andra sidan var jag frånvarande mycket på kemilektionerna! Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
7/21/09, 10:16 PM
#15

Kemi, vad är det? Tyst

David
7/21/09, 10:21 PM
#16

Det enda jag minns är… Svavelsyra, H2SO4… någon jäkla ramsa som vi fick lära oss, och som sitter kvar :). Vatten är H2O, men där slutar mina kunskaper! Tungan ute

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
7/21/09, 10:30 PM
#17

H2O är väl vad jag kan förutom ferrocrom (tror jag) och AG  och SN

HannaM
7/21/09, 11:05 PM
#18

och sen har vi fyllehunden=p etanol tror jag…

[aspie]
7/22/09, 8:01 AM
#19

Ha ha, det var ju ett enkelt sätt att komma ihåg på Skrattande

David
7/22/09, 9:13 AM
#20

Och så har vi kapat Aspies medicintråd och gjort den till en kemilektion. Visst är vi underbart duktiga! Oskyldig Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
7/22/09, 10:36 AM
#21

hi hi hiOskyldig

isa
7/22/09, 1:00 PM
#22

Intressant att höra att flera upplever det som jag. Jag får också alltid höra av läkarna att "det är omöjligt" att känna skillnad.

Bra och veta om det där med hjälpämnen, det visste jag inte. Alltså är det sannolikt hjälpämnena som är olika , som jag reagerar på.Inte den verksamma substansen.

Tack för bra info.

ps. Jag kan också bara en kemiformel. och det är H2O, det är vatten. Det var väl i princip det jag fattade på kemilektionerna………….

Chestnut
7/22/09, 5:10 PM
#23

Pamol är samma som Alvedon och Panodil.

Citodon och Panocod är samma sak.

Jag märker jättestor skillnad på alvedon och pamol! Pamol hjälper mig betydligt bättre. Dock så finns de ej i karta utan bara i burk, lite kruxigt att ha med sig till skolan. Min mor som jobbar inom ¨vården sa att hon hört flera som tyckt samma och det berodde på hur man reagerar på hjälpämnena.

Med vänliga hälsningar
Chess

[aspie]
7/22/09, 5:32 PM
#24

#23

Detta var intressant att höra. Jag har aldrig hört talas om Pamol innan. Lägger genast till detta på listan,

Tack

David
7/22/09, 7:02 PM
#25

#22. Var och hämtade mina Stilnoct idag, och jag brukar alltid få dem utbytta mot Zolpidem, men idag fanns det bara en förpackning av varje, jag fick alltså en Stilnoct och en Zolpidem. Frågade på apoteket om det var någon skillnad, och fick faktiskt som svar att det är samma aktiva ämne, men man kan reagera lite olika beroende på hjälpämnena. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Chestnut
7/22/09, 7:59 PM
#26

#24 Pamol brukar mest sjukhusen använda, är betydligt billigare för dem än alvedon. När jag hämtar ut mina från apoteket kostar dem exakt lika mycket som Alvedon.

Med vänliga hälsningar
Chess

David
7/22/09, 8:38 PM
#27

För den som är oerhört intresserad, här finns en länk till rekommenderade/upphandlade läkemedel inom VG-regionen. Kan vara spännande läsning, finns rätt mycket om vilka läkemedel som är snarlika och vilka som skall ges som första alternativ osv…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
kerstinjo
7/23/09, 12:42 AM
#28

Ett litet förtydligande. De verksamma ämnen är likvärdiga i utbytesmedicinerna.

Men de olika hjälpämnen i läkemedlet skiljer sig för det mesta åt och därför kan "samma" läkemedel göra att vissa känsliga personer ej upplever att medlen har samma effekt. 

En liten parantes bara,Glad

 Kerstin 

 

Aviendha
7/23/09, 3:34 PM
#29

#28 Liten måhända, men bra och viktig =)

mongu
7/23/09, 7:37 PM
#30

Tramadol/Tradolan är samma Tiparol och Nobligan

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[aspie]
7/23/09, 7:56 PM
#31

Tack Mongu. Jag ska lägga till detta senare när jag sitter vid det fasta modemet

[rolnor]
7/25/09, 8:10 PM
#32

Det finns väl t.ex. Voltaren som innehåller kodein också, även andra mediciner kan ha eller inte ha extra ämnen i sej trots samma eller liknande namn, har jag fel???

mongu
7/25/09, 11:13 PM
#33

Nej det ska inte kunna va samma namn om det innehåller ett annat verksam substans.

Tror inte att Voltaren och liknande läkemedel innehåller kodein.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

HannaM
7/25/09, 11:17 PM
#34

www.fass.se

Är alldeles utmärkt om man undrar över verksamma ämnen=)

Annons:
Silvernalles
7/27/09, 8:30 PM
#35

Oxycontin och oxynorm är inte detsamma; oxycontin är en depåtablett, och oxynorm ger en snabbare men mycket kortare smärtlindring. Ofta står pat. på bägge, dvs oxycontin morgon och kväll och oxynorm som tillägg vid smärtgenombrott.

[aspie]
7/27/09, 9:01 PM
#36

#35 Okidoki, då tar jag bort detta från listan

Pialinn
7/30/09, 3:49 PM
#37

Det där att man reagerar olika på samma medicin. Kan berätta om Atarax.

Min väninna kan knappt ta 10mg innan hon missar dörrhålet. Själv kan jag ta 150mg, och reagerar inte alls.

En vikarierande läkare sa att han inte alls kunde ta Atarax när jag bad om nytt recept.

Xanor kan jag bara ta 1 tablett när det snurrar för fort i hjärnan. Tar jag fler blir jag en zoombie. Tack och lov slocknar hjärnan av bara 1 tablett.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[aspie]
7/30/09, 4:03 PM
#38

Jag är mer periodare på atarax har jag märkt. Ibland känner jag NOLL effekt och ibland måste jag sova på samma dos. Hmmm konstigt Obestämd

EvelynKatt
8/7/09, 4:02 AM
#39

Nitrazepam - Mogadon heter också apodorm.

[YlvaP]
8/23/09, 11:24 PM
#40

Det är ganska kul för på Åland/Finland heter dom något annat så det jag pratar om kanske ni inte vet vad det är. Som Triptyl tex.

mongu
8/24/09, 10:38 AM
#41

# 40 Är det Tryptizol?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
[YlvaP]
8/24/09, 10:41 AM
#42

Jo jag tror det…

David
9/23/09, 3:29 AM
#43

Puttar upp…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
9/24/09, 7:51 PM
#44

#28 Tack för förtydligandet.

#34 Tackar!

Upp till toppen
Annons: