Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 6173 ggr
Reviresco
7/19/09, 2:31 AM

Histrionisk+social fobi

http://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsst%C3%B6rning

Ovan: histrionisk personlighetsstörning. Väldigt mycket av det som står under "symptom" stämmer väldigt bra in på mig.

Det är första gången jag skriver här och jag hoppas att någon orkar ta sig tid att läsa och kanske skriva ett svar.

Jag har länge, ända sedan jag var riktigt liten, haft ett ett enormt behov av att uppmärksammas av andra. Det har hela tiden varit "se mig, hör mig, lyssna på mig, låt mig prata färdigt, hallå, ser ni mig?!" Sjunga och dansa och spela teater inför mormor och mamma och pappa och på "roliga timmen".

Men runt 8an-9an så hände något annat, jag tyckte plötsligt att det var jättejobbigt att vistas bland för mycket människor, och det har bara blivit värre med åren (börjar mitt tredje år på gymnasiet efter sommaren).

Jag bävar inför att svara i telefon hemma eftersom vi inte har nummerpresentatör, jag bävar för att ringa släktingar och "tacka för kortet" tex. eller att beställa något via telefon. Att öppna dörren när jag inte vet vem som ringer på är samma sak. När någon hälsar på här hemma gömmer jag mig på mitt rum för att jag inte vill hälsa. Jag har plötsligt tappat modet att redovisa arbeten inför klassen och läsa högt - jag börjar skaka och darra och hjärtat slår fort.

Jag har alltid haft prestationsångest, men de senaste åren har det förvärrats. Trots allt detta så finns det där behovet av uppmärksamhet kvar - jag hatar att folka tittar på mig när jag går in i ett rum samtidigt som jag vill att de ska omfamna mig.

Hur kan detta hänga ihop? Känner någon av er igen sig?

Ber om ursäkt för det långa inlägget, jag behövde skriva av mig, vore så tacksam för svar!

Annons:
EmmaG
7/19/09, 2:57 AM
#1

Känner igen mig till viss del och har läst på wiki, och känner även igen mig där till viss del.
Gjorde ett personlighetstest på nätet för ett tag sen med olika psykiska sjukdomar (finns i nån tråd här nånstans), där de framkom att jag låg på högrisksidan av att va histrionisk..
Men har som du, telefonfobi (svarar inte när okända ringer, tycker att det är jobbigt att ringa släktningar etc), upplever de jobbigt att vara bland folk o så - samtidigt så har jag innerst inne ett stort behov av att känna mig omtyckt och älskad.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Reviresco
7/19/09, 3:15 AM
#2

Vad skönt att någon delar en del av det jag känner! Jag menar såklart inte att jag önskar dig psykiskt illmående, men du förstår nog vad jag menar :)

Nu vet jag inte hur gammal du är, men när du är/gick i skolan känner/kände du då det som att alla som ser/såg på dig värderar/de dig och tänker/tänkte en massa fördomsfulla saker om dig? För det har också varit en stor del i mitt liv - fasan att gå genom hela matsalen själv x(

[aspie]
7/19/09, 11:02 AM
#3

#0 och #2 oj då, sä jag känner igen mig i dina beskriningar Förvånad

#1 Var hittade du det testet? Kan du länka dit?

[aspie]
7/19/09, 11:09 AM
#4

Läste på Wikipedia nu och känner inte igen mig alls i allt bara en del saker.

EmmaG
7/19/09, 2:28 PM
#5

#2 Är snart 23år men när jag gick i skolan själv bland folk eller idag när jag ska gå på stan själv.. Jag är övertygad om att folk tittar på mig, bedömer mig, tänker föraktfulla saker.
Det är väl egentligen en vanlig föreställning tror jag, men egentligen är alla så upptagna av sig själva så att ingen tänker på vad jag gör *S*

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
7/19/09, 2:30 PM
#6

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Reviresco
7/19/09, 4:33 PM
#7

#3 Att du känner igen dig kan ju tyda på social fobi och något underliggande behov av bekräftelse ändå även om inte histrionisk ps stämde så bra, jag känner ofta igen mig i olika diagnoser när andra människor som lider av dem först berättar om hur de känner sig etc

#4 Det mesta som stod under symptom stämmer väl in på mig men den övriga beskrivningen ovanför det kändes inte riktigt som jag, så teatralisk är jagnog inte

#6 Ja, just det testet introducerade mig för vad histrionisk personlighetsstörning är för första gången faktiskt! Visste inte vad det var innan

[aspie]
7/19/09, 6:50 PM
#8

Visst ja, det var ju det testet. Där har jag verkligen inte den diagnosen

Disorder

Rating

Information

Paranoid:

High

more info | forum

Schizoid:

Moderate

more info | forum

Schizotypal:

Very High

more info | forum

Antisocial:

Moderate

more info | forum

Borderline:

Moderate

more info | forum

Histrionic:

Low

more info | forum

Narcissistic:

Low

more info | forum

Avoidant:

High

more info | forum

Dependent:

High

more info | forum

Obsessive-Compulsive:

High

more info | forum

<!-- google_ad_client = "pub-7795630243408100"; google_ad_width = 250; google_ad_height = 250; google_ad_format = "250x250_as"; google_ad_type = "text_image"; google_ad_channel = ""; google_color_border = "000000"; google_color_bg = "ffffff"; google_color_link = "990033"; google_color_text = "000000"; google_color_url = "663399"; //-->

EmmaG
7/19/09, 6:55 PM
#9

vad är svenska översättningen för avoidant?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[aspie]
7/19/09, 6:59 PM
#10

Är det inte undvikande eller nåt sånt?Obestämd Hittade det inte i lexicon heller

EmmaG
7/19/09, 7:03 PM
#11

Samma här.. Jo, avvikande.. men till en sjukdom på svenska, så att de låter rätt liksom.. om du fattar.

Gjorde de testet för en månad sen, och låg på hög på histrionisk.
Gjorde om testet idag, för skojs skull med tanke på att jag tog upp de i tråden här. Ligger nu på hög inom paranoid, antisocial, histrionisk och "avoidant".

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Reviresco
7/19/09, 7:06 PM
#12

När jag gjorde det testet hade jag very highnarcissistic (även om jag själv tycker att jag är mer histrionisk) och high på obsessive-compulsive, dependent, avoidant, histrionic och paranoid. Som en potpourri av det mesta ;)

[aspie]
7/19/09, 7:07 PM
#13

Ha ha, vi är ena riktiga psykfall Tungan uteFlört

Annons:
Reviresco
7/19/09, 7:13 PM
#14

Jaa du, och vad säger det om världen vi lever i? Det svårt att inte bli deprimerad när man tänker på hur verkligheten så definitivt inte fogar sig efter hur man vill ha den.

Skrikandes

[aspie]
7/19/09, 7:21 PM
#15

Jag håller med dig. Världen är helt upp och ner

EmmaG
7/19/09, 7:26 PM
#16

När man läste om antisocial, på hemsidan där så va de lite läskigt att man hamnat inom "high" på den, men visst känner jag igen bitvis utav de på mig själv.
Även paranoid va väl bitvis men de känns fel att jag hamna på "high".
Histrionisk, "avoidant" och delar av antisocial känns däremot verkligen som Jag.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

lakrits69
8/3/09, 6:22 PM
#17

Jag måste säga till er som är så unga att det är jätte bra att ni har börjat att ta tag i detta redan nu!

#2 Jag känner igen allt du beskriver och det var över 20 år sedan och jag kan säga att det kommer inte gå över av sig själv!

skogspinglan
11/4/09, 7:25 PM
#18

man bör nog undvika att göra diverse personlighetstest på nätet o utgå från dem. I tonåren är det så mycket annat som kan spela in. Det kan vara en tillfällig svacka som du har hamnat i av nån anledning t ex pga stress? prestationsångest? blyghet? känsla av misslyckande osv. Det behöver inte alls vara fråga om en p.s o OM det är det så tillför den varken till eller från. mitt råd är att du söker upp nån du har förtroende för t ex skolsköterska, kurator, doktor o berättar om hur du tänker o har det. Mycket av detta kan du få hjälp med att sortera o få hjälp med att hantera! lycka till!

Upp till toppen
Annons: