Annons:
Etikettbehandling
Läst 1530 ggr
Loparn
2009-07-31 11:16

Alternativ till medicinering?

Finns det ngn som kan berätta om hälsoeffekterna av fysisk aktivitet vid t.ex nedstämdhet? Idag skrivs det ju om FaR-Fysisk aktivitet på recept.

Självklart tror jag inte att alla skulle vara behjälpta av motion för att bli friska….men många skulle i varje fall inte må sämre. Tror att det är lätt att fastna i sin "sjukdom". Har läst om FaR och vad jag förstått krävs det en hel del motivation och målsättning, ( innehållande delmål ) för att komma igång.

Skulle vara intressant med en studie i hur många aktiva motionärer vs inaktiva personer som mår dåligt.

Tror också att vår kost spelar stor roll i hur vi mår.

Skulle vara intressant med synpunkter i ämnet.

Mvh Löparn

"Allt vad en man äger håller honom fastare än han håller det"

                               Sigrid Undset

Annons:
Zaphix
2009-08-01 01:18
#1

Jag har bara egna erfarenheter av det. Och jag mår betydligt bättre när jag motionerar i någon form. Även om det bara är en promenad som känns det mycket bättre efteråt.

Har fått FaR en gång förut. Det fungerade inte för mig eftersom  det var att jag fick gå gratis på Friskis och Svettis. Tog mig aldrig dit pga. ångest.
Men nu har jag fått FaR igen, men ska få gå till en sjukgymnast den här gången som ska hjälpa mig. Ska få personlig coaching och så. Hoppas att det blir bättre, ska dit första gången på onsdag. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
2009-08-01 01:37
#2

Jag frågade efter träning på recept efterosm jag vet att det hjälper mig och just då hade jag inte råd att träna, Min läkare tyckte inte det var någon bra ide tyvärr.

Nu har jag lyckats skrapa ihop pengar så jag kan träna igen och jag vet inte om det lyfter upp mitt mående i stort men det är skönt och jag slipper hata mig själv för att jag är otränad, ger ju också ett par timmar i veckan när det är svårt att tänka på annat än hur jobbigt det är=P

Saga85
2009-08-01 03:13
#3

Min läkare gav mig Träning på recept, men jag fattade aldrig grejen eller hur jag skulle göra, så inget hände Skäms

Jag tror att motion kan hjälpa en del. Så länge man tar det i lagom takt.

David
2009-08-01 03:14
#4

Jag fick "träning på recept" för ett par år sedan, men saknade totalt motivation, så det blev ingenting av det hela.

Nu istället för sömntabletter tar jag en promenad nästan varje dag några timmar innan jag ska gå och lägga mig, och faktiskt, jag märker en rätt stor skillnad. Är dock ingen supermotionär, och kommer aldrig bli det heller, men jag tror att det påverkar att vara ute i friska luften lite, och bara ta en promenad. För mig rensar det lite bland tankarna också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bergspuman
2009-08-01 14:25
#5

Tror helt klart att motion hjälper till att få en av känna sig bättre, piggare osv. Men enbart motion hjälper såklart inte en person som har en medelsvår till svår depression. Där måste det t ex medicin till för att personen ska börja må bättre, innan den får ork att ta upp motionerandet igen. Jag själv är sån att jag blir väldigt initiativlös när jag mår som sämst, att ta sig ut för en promenad då är helt enkelt inget alternativ, den psykiska orken finns inte. Den kommer först när man börjar svara på behandlingen.

Saga85
2009-08-01 16:03
#6

Nu kanske jag kan orka utöka mitt svar lite.

Som David skrev så tror jag att bara det att man får i sig lite frisk luft kan hjälpa. Att börja ut och springa/motionera/träna stenhårt direkt orkar väl knappast någon som redan är deprimerad. Men att börja enkelt. Först kanske bara ta stunder då man tar en kort, lugn promenad. Eller kanske bara gå ut och sätta sig i gräset en solig dag (ljus är ju också en viktig faktor för en mående) och ladda batteriet, rensa huvudet. Min läkare var på mig om mina dagliga promenader, och när jag sa att jag mest gick ut i skymningen/kvällen (brukade ta illerpromenader då, eftersom illern var som piggast då) så sa hon åt mig att gå ut på dagen mer pga ljuset.

Annons:
David
2009-08-01 16:08
#7

#6. Precis, man behöver inte göra något alls egentligen. Jag trivs väldigt bra i skogen eller vid sjön. Bara att sitta och filosofera lite. Och samtidigt andas in frisk luft. I skogen för alla fågelkvitter, och vid sjön för vågorna kluckande. Balsam för själen…

Mina små promenader gör jag tyvärr också i skymning eller på kvällen. Men, det är bättre än inget, även om jag inte får så otroligt mycket ljus, så får jag ändå lite frisk luft.

Som Saga säger, bättre med lite än inget alls.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[rolnor]
2009-08-01 16:23
#8

Går 40 minuter på mitt löpband varje dag, känner mej mer levanda av det, absolut positivt, jag har social fobi och vill helst inte vara ute och promenera, jobbigt när jag möter någon (speciellt med hund som börjar skälla typ)…

David
2009-08-01 16:29
#9

#8. Det är lite därför jag väljer att gå framåt kvällen. Risken att möta någon är lite mindre då.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bergspuman
2009-08-01 16:34
#10

När jag är frisk, dvs. utan depression, har jag inga problem med att ta mig för saker o ting! Men just nu har jag ingen lust att göra NÅGOT.

LenaR
2009-08-01 17:02
#11

Man ser ju problemet med FAR tydligt i den här tråden - den som mår dåligt kommer sej inte för med motion. Men det är kanon att läkarna har börjat med motionsrecept!

Kommer man väl igång med en vana av att motionera, så visst hjälper det. Jag hade en lång period med förkylningar varvat med stress i våras, och nog 17 blev jag låg samtidigt med att jag slutade träna.

(Nåja, det kan ju ha vart stressen också.)

Skogsmiljö ska vara särskilt bra mot depressioner. Men huvudsaken är att man rör på sej, oavsett hur…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
2009-08-01 17:03
#12

Tråkigt att jag som är en av dom få som hade haft hjälp av det och som hade tränat inte kunde få det.

LenaR
2009-08-01 17:13
#13

Ja Hanna, det var en korkad läkare. När det finns hur mycket studier som helst över vilken effekt träning har på kroppen… Är det aktuellt att fråga igen? Läsa på och komma med uppbackning?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
HannaM
2009-08-01 17:19
#14

Får en ny läkare framåt snart så jag kanske får ta upp det då.. nu har jag visserligen köpt mig ett träningskort men att få det lite uppstyrt är väl aldrig negativt.

LenaR
2009-08-01 17:22
#15

På vissa arbetsplatser kan man få mer bidrag till träning om man har FAR. Om man nu alltså över huvud taget får bidrag, men det tror jag de flesta jobb har idag? Kan vara värt att kolla upp!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Loparn
2009-08-11 11:40
#16

Tack för alla intressanta inlägg - vilken respons!!

Intressant ämne på många sätt.

Tror på motionens possitiva påverkan av psyket, nödvändigheten av bra kosthållning, tillräckligt med vila, (sömn) samt den sociala kontakten med andra människor….kärlek och närhet (oxytociner - http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=3010762 ).

Tack än en gång!

Löparn.

"Allt vad en man äger håller honom fastare än han håller det"

                               Sigrid Undset

[Franko]
2009-08-11 20:34
#17

Zonterapi är bra mot mycket! 

Min struma försvann, & min syn vart bra!

Men det tar tid & det kostar pengar!

[rolnor]
2009-08-12 19:03
#18

Att "ligga tesked" med sin partner ger förmodligen en rejäl dos Oxytocin… Ges som nässprej till nyblivna mammor för att få fart på mjölkproduktionen om jag inte minns fel, tror att det misssbrukas bland vissa knarkare också (man snortar).

Citronmeliss
2009-08-13 14:47
#19

Jag måste vara lite trög rolnor för jag förstod inte riktigt det du skrev i ditt senaste inlägg?Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Citronmeliss
2009-08-13 14:54
#20

Jag har aldrig fått FaR på recept, men är övertygad om de goda effekterna av fysisk aktivitet.

Utan mina dagliga promenader med hundarna så "vette sjutton" hur jag "varit" idag?

Däremot så håller jag med de andra som ser svårigheten i FaR om man ej klarar av att uppbåda den motivation som krävs, för att utföra det.

Vid tex svår depression kanske det behöver "vända" innan man kommer dit hän att man kan tillgodogöra sig den formen av behandling!

Men för andra så tror jag att det kan vara riktigt bra!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Bergspuman
2009-08-13 18:31
#21

#20, Jepp precis min uppfattning - en svårt deprimerad person går inte att skuffa upp från soffan eller sängen. Allt hos en sådan person går i slow motion, en sån person är bara ett skal. Där måste en förbättring av sinnesstämningen till FÖRST, innan motion kan göra sin verkan.

[rolnor]
2009-08-16 18:00
#22

Ligga tesked gör man om man kurar ihop sej bakos sin partner, har ingen bild men du kanske fattar, maximal hudkontakt…

Bergspuman
2009-08-18 16:11
#23

Liten kommentar till #22: Pojkvännen undrade i helgen om det var möjligt att ha en sövande effekt på varandra? Detta sagt efter att vi lagt oss i sängen för att vila lite, han med en tidning, jag med mina korsord. Bägge somnade inom 15 minuter *L*.

Jag blev sömnig av att känna hans varma kropp nära… måste vara någon kvarleva från spädbarnstiden eller så…

Citronmeliss
2009-08-19 15:59
#24

#23 Det tror jag absolut, baserat på egna upplevelser..Tungan ute

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
[rolnor]
2009-08-25 23:48
#26

En helt annan upplevelse av att lägga sej tätt samman har jag haft med min f.d. flickvän, vi la oss i mitt solarium bägge två och det "urartade" alltid till sex….

Citronmeliss
2009-08-25 23:56
#27

#22Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: