06. Behandling/Medicin

Ledvärk av Lamotrigin

2009-07-10 21:36 #0 av: [YlvaP]

Pratade med min läkare idag om ett B-intyg. Men vi kom fram till eller hon gjorde det att mina ökande värken i tummarna kunde orsakas av Lamotriginet. Eller inte orsaka att dom uppkommit utan att smärtorna i lederna ökat sen jag började.

Fick iaf sänka min dos från 100mg till 50mg för att kolla om det hjälper lite. 50mg var ändå en respektabel dos. mVi får väl se för jag tycker inte att den hjälpt mig från neråt perioderna än. Eller hjälper den bara mot topparna uppåt? Dags för en triptyl kanske. Men jag har min Resperidon att ta mot tvångshansligarna och jag tror inte att man fick ta andra med den.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-07-10 23:29 #1 av: [YlvaP]

Buffar

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-07-11 14:10 #2 av: David

Jag har inte märkt av någon sådan bieffekt av Lamotrigin. Iofs var jag väldigt stel i axlar och nacke innan, men inget jag tycker har förvärrats. Äter 400 mg / dag.

Tror att bieffekterna av alla mediciner är väldigt individuella. Men hoppas att ledvärken blir bättre när du minskat dosen.

Lamotrigin hjälper inte mot de hypomaniska/maniska skoven, utan höjer bara "bottennivån" (dvs den depressiva fasen). En del som har små uppåtskov brukar få någon tilläggsmedicin mot det. Seroquel brukar många läkare föreslå som tilläggsmedicin.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2009-07-11 21:29 #3 av: [YlvaP]

Jag ser nu att jag inte ens kan stava i min egen rubrik.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-07-12 21:49 #4 av: Citronmeliss

Hej!Glad

Jag vet att man kan få ökad ledvärk!Rynkar på näsan

Jag har fått det!Gråter

 

 

 

Anmäl
2009-07-12 21:51 #5 av: [YlvaP]

Ja det har jag också fått erfara nu.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-07-12 22:02 #6 av: Citronmeliss

Det känns så trist för jag mår så mycket bättre av medicinen jämfört med andra. är mycket mer stabil och balanserad.

Håller mig skapligt jämn så för mig har den kapat toppar både uppåt och ner..

Den har också, precis som David säger, lagt mig på en högre bottennivå än tidigare!

Anmäl
2009-07-12 22:20 #7 av: [YlvaP]

Jag blev mer deppade när jag var på 100mg och nu en sänkning till 50mg men det kan ju vara en period som jag nu håller på och lämna.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-07-12 22:24 #8 av: Citronmeliss

Jag har märkt att under tiden man gör justeringar i styrkan är det lätt att hamna både över och under, önskat stämningsläge.

 

 

Anmäl
2009-07-12 22:40 #9 av: Froddel

Jag har haft ont i axlarnas leder och i ryggen. Här om dagen höjde jag till 100mg och jädrans vad ryggen värker ännu mera, mest på vänstra sidan. Vet inte om det kan ha ett samband, men det började när jag hade käkat Lamotigrinet ett par dagar.

Anmäl
2009-07-12 22:47 #10 av: Citronmeliss

Jag känner igen det, Froddel..Obestämd

För mig börjar det tyvärr bli ohållbart.

Jag ligger för tillfället på 100 men inser att det inte går längre

Jag får väl börja trappa ner och eventuellt sluta helt, för jag hade känningar redan vid 25 mg men hoppades hela tiden att det var inbillning eller skulle släppa..men icke!

Nu är jag som en söndervärkt gammal, gammal variant av mig själv..Skrikandes

Vill inte alls sluta för den fungerar så bra för mig..Rynkar på näsan

Anmäl
2009-07-12 22:50 #11 av: [YlvaP]

Själv hoppas jag på att få en operationstid för mina tummar. Då kommer jag äntligen bort från jobbet ett tag. Det är mina sätt att sjukskriva mog när jag mår dåligt. Har aldrig sökt för deppression eller nåt sånt. Har självsjukskrivet mig.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-07-12 22:57 #12 av: Citronmeliss

Hoppas du får en operation om det behövs, sen kanske tummarna blir som nya?Oskyldig

Problemet när man sjukskriver sig "själv" är ju att man inte alltid, får den tid som behövs för återhämtning!Obestämd

 

Anmäl
2009-07-12 22:57 #13 av: Froddel

Ja ush och fy, jobbigt med ihållande värk! De senaste nätterna har jag knappt sovit på grund av värken i ryggen. Igår var jag tvungen att ta en Tramadol + en sömntablett, för eftersom jag inte får sova tillräckligt så blir jag så speedad dagen efter. Så nu är jag i farten och tankarna skenar...

...sambon bad mig vid middagen förut att blunda och sakta räkna till tio och sen ta ett djupt andetag (jag blev så yr i skallen att jag höll på o ramla av stolen) och sen undrade han lite försiktigt om jag inte kunde gå hemifrån en stund imorgon alternativt inte prata med varandra, för han orkar inte med mitt uppstressade och skruvade tillstånd. Just nu känns det som jag skulle kunna ta cykeln till Stockholm...det är "bara" ca 20 milFlört

Skämt åsido...jag ska inte göra det..utan ta en sömntablett ikväll igen så får vi se om det snart saktar ner igen.

Annars tycker jag också att min grundstämning i det stora hela har höjts avsevärt under de senaste veckorna...det är snarare så att jag har ännu lättare att bli mer hypo...men mycket hellre det än att alltid gå och vara ledsen och se allting svart.

Anmäl
2009-07-12 22:59 #14 av: Froddel

#10  Kommer du ihåg hur snart du kände en förbättring efter att du börjat med dom?

Anmäl
2009-07-12 23:10 #15 av: Citronmeliss

Ja, det är ett stort problem att sömnen blir lidande på grund av värken.

Själv känner jag dessutom, att min vardag börjar bli starkt begränsad av värken som nu sitter i de flesta lederna.

Jag är van att röra mig, promenera med hundarna osv.

Nu är det ofta en plåga istället för en avkoppling.

Att inte våga böja sig för att ta upp saker, mm mm, mm..

Ständig värk, leder som låser sig.. frustration på grund av att jag varvar upp ordentligt på insidan, över det jag vill göra, men inte kan..

Eller så gör jag det ändå och blir mer eller mindre sängliggande..Rynkar på näsan

 

Anmäl
2009-07-12 23:13 #16 av: Citronmeliss

Om du menar hur fort jag kände en positiv förändring så kan jag svara, nästan omgående.

Redan första veckan kände jag mig mer levande än vad jag hade gjort på länge!

Började dessutom vakna och stiga upp tidigare dag för dag..

Började smågnola för mig själv framför datorn och känna en viss nöjdhet som jag inte gjort på mycket länge!

Anmäl
2009-07-12 23:50 #17 av: Froddel

Ja, det var så jag menadeFlört

Jag märkte också av en snabb förbättring, ett slags lugn infann sig som jag nog aldrig kännt tidigare. I början kunde jag visserligen ändå känna mig väldigt sorgsen inombords men det var ändå som ett lock satt så inte tårarna strömmade i tid och otid.

Anmäl
2009-07-12 23:57 #18 av: Citronmeliss

Ja, jag kunde också fortfarande känna mig sorgsen inombords, men till skillnad mot innan så kände jag nu även tillfredställelse tidvis.. och det var så skönt!Glad

Anmäl
2009-07-13 00:00 #19 av: Froddel

Tur att dessa mediciner finns för oss Flört

Anmäl
2009-07-13 00:03 #20 av: Citronmeliss

Ja, det vore ett elände utan!Glad

Anmäl
2009-07-13 00:06 #21 av: [YlvaP]

Varje gång jag skriver något under kvällen så är ingen inne och svarar men när jag går och lägger mig och kollar mobilen om jag fått några svar så har jag fått massor.

Men iaf så hänger jag inte med i det ni skriver. Blev du lugn inombords när du började medicinen eller när du slutade?

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-07-13 00:12 #22 av: Froddel

#21  Näe, när jag började med den så gjorde det att jag kände ett slags lugn och en behaglig känsla inombords Glad ...skulle inte för mitt liv vilja sluta med den!!

Anmäl
2009-07-13 00:17 #23 av: [YlvaP]

Aha okej. Började känna den effekten när jag kom upp i 50mg. Mer vid 75mg men jag sjönk när jag kom till 100mg men jag hoppas innerligt att det bara var så ändå utan att behövt sänka den.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-07-13 00:22 #24 av: Froddel

Jag tror nog att man kanske kan hamna lite i dessa perioder ändå men att det i det stora hela blir mera stabilt, och att det kapar det värsta av dalarna om man hamnar där eller att det inte blir så utdraget.

...som sagt, jag vet ju inte med säkerhet att det är just så....men jag vill tro och hoppas på det!

Anmäl
2009-07-13 00:28 #25 av: [YlvaP]

Ja det är vad jag vill tro och hoppas på jag med.

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2009-07-13 00:31 #26 av: Citronmeliss

Tron kan som vi "alla" vet, försätta berg..Flört

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.