Annons:
Etikettbehandling
Läst 7067 ggr
[YlvaP]
7/10/09, 9:36 PM

Ledvärk av Lamotrigin

Pratade med min läkare idag om ett B-intyg. Men vi kom fram till eller hon gjorde det att mina ökande värken i tummarna kunde orsakas av Lamotriginet. Eller inte orsaka att dom uppkommit utan att smärtorna i lederna ökat sen jag började.

Fick iaf sänka min dos från 100mg till 50mg för att kolla om det hjälper lite. 50mg var ändå en respektabel dos. mVi får väl se för jag tycker inte att den hjälpt mig från neråt perioderna än. Eller hjälper den bara mot topparna uppåt? Dags för en triptyl kanske. Men jag har min Resperidon att ta mot tvångshansligarna och jag tror inte att man fick ta andra med den.

Annons:
[YlvaP]
7/10/09, 11:29 PM
#1

Buffar

David
7/11/09, 2:10 PM
#2

Jag har inte märkt av någon sådan bieffekt av Lamotrigin. Iofs var jag väldigt stel i axlar och nacke innan, men inget jag tycker har förvärrats. Äter 400 mg / dag.

Tror att bieffekterna av alla mediciner är väldigt individuella. Men hoppas att ledvärken blir bättre när du minskat dosen.

Lamotrigin hjälper inte mot de hypomaniska/maniska skoven, utan höjer bara "bottennivån" (dvs den depressiva fasen). En del som har små uppåtskov brukar få någon tilläggsmedicin mot det. Seroquel brukar många läkare föreslå som tilläggsmedicin.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[YlvaP]
7/11/09, 9:29 PM
#3

Jag ser nu att jag inte ens kan stava i min egen rubrik.

Citronmeliss
7/12/09, 9:49 PM
#4

Hej!Glad

Jag vet att man kan få ökad ledvärk!Rynkar på näsan

Jag har fått det!Gråter

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
7/12/09, 9:51 PM
#5

Ja det har jag också fått erfara nu.

Citronmeliss
7/12/09, 10:02 PM
#6

Det känns så trist för jag mår så mycket bättre av medicinen jämfört med andra. är mycket mer stabil och balanserad.

Håller mig skapligt jämn så för mig har den kapat toppar både uppåt och ner..

Den har också, precis som David säger, lagt mig på en högre bottennivå än tidigare!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[YlvaP]
7/12/09, 10:20 PM
#7

Jag blev mer deppade när jag var på 100mg och nu en sänkning till 50mg men det kan ju vara en period som jag nu håller på och lämna.

Citronmeliss
7/12/09, 10:24 PM
#8

Jag har märkt att under tiden man gör justeringar i styrkan är det lätt att hamna både över och under, önskat stämningsläge.

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Froddel
7/12/09, 10:40 PM
#9

Jag har haft ont i axlarnas leder och i ryggen. Här om dagen höjde jag till 100mg och jädrans vad ryggen värker ännu mera, mest på vänstra sidan. Vet inte om det kan ha ett samband, men det började när jag hade käkat Lamotigrinet ett par dagar.

Citronmeliss
7/12/09, 10:47 PM
#10

Jag känner igen det, Froddel..Obestämd

För mig börjar det tyvärr bli ohållbart.

Jag ligger för tillfället på 100 men inser att det inte går längre

Jag får väl börja trappa ner och eventuellt sluta helt, för jag hade känningar redan vid 25 mg men hoppades hela tiden att det var inbillning eller skulle släppa..men icke!

Nu är jag som en söndervärkt gammal, gammal variant av mig själv..Skrikandes

Vill inte alls sluta för den fungerar så bra för mig..Rynkar på näsan

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
7/12/09, 10:50 PM
#11

Själv hoppas jag på att få en operationstid för mina tummar. Då kommer jag äntligen bort från jobbet ett tag. Det är mina sätt att sjukskriva mog när jag mår dåligt. Har aldrig sökt för deppression eller nåt sånt. Har självsjukskrivet mig.

Citronmeliss
7/12/09, 10:57 PM
#12

Hoppas du får en operation om det behövs, sen kanske tummarna blir som nya?Oskyldig

Problemet när man sjukskriver sig "själv" är ju att man inte alltid, får den tid som behövs för återhämtning!Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Froddel
7/12/09, 10:57 PM
#13

Ja ush och fy, jobbigt med ihållande värk! De senaste nätterna har jag knappt sovit på grund av värken i ryggen. Igår var jag tvungen att ta en Tramadol + en sömntablett, för eftersom jag inte får sova tillräckligt så blir jag så speedad dagen efter. Så nu är jag i farten och tankarna skenar…

…sambon bad mig vid middagen förut att blunda och sakta räkna till tio och sen ta ett djupt andetag (jag blev så yr i skallen att jag höll på o ramla av stolen) och sen undrade han lite försiktigt om jag inte kunde gå hemifrån en stund imorgon alternativt inte prata med varandra, för han orkar inte med mitt uppstressade och skruvade tillstånd. Just nu känns det som jag skulle kunna ta cykeln till Stockholm…det är "bara" ca 20 milFlört

Skämt åsido…jag ska inte göra det..utan ta en sömntablett ikväll igen så får vi se om det snart saktar ner igen.

Annars tycker jag också att min grundstämning i det stora hela har höjts avsevärt under de senaste veckorna…det är snarare så att jag har ännu lättare att bli mer hypo…men mycket hellre det än att alltid gå och vara ledsen och se allting svart.

Annons:
Froddel
7/12/09, 10:59 PM
#14

#10  Kommer du ihåg hur snart du kände en förbättring efter att du börjat med dom?

Citronmeliss
7/12/09, 11:10 PM
#15

Ja, det är ett stort problem att sömnen blir lidande på grund av värken.

Själv känner jag dessutom, att min vardag börjar bli starkt begränsad av värken som nu sitter i de flesta lederna.

Jag är van att röra mig, promenera med hundarna osv.

Nu är det ofta en plåga istället för en avkoppling.

Att inte våga böja sig för att ta upp saker, mm mm, mm..

Ständig värk, leder som låser sig.. frustration på grund av att jag varvar upp ordentligt på insidan, över det jag vill göra, men inte kan..

Eller så gör jag det ändå och blir mer eller mindre sängliggande..Rynkar på näsan

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Citronmeliss
7/12/09, 11:13 PM
#16

Om du menar hur fort jag kände en positiv förändring så kan jag svara, nästan omgående.

Redan första veckan kände jag mig mer levande än vad jag hade gjort på länge!

Började dessutom vakna och stiga upp tidigare dag för dag..

Började smågnola för mig själv framför datorn och känna en viss nöjdhet som jag inte gjort på mycket länge!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Froddel
7/12/09, 11:50 PM
#17

Ja, det var så jag menadeFlört

Jag märkte också av en snabb förbättring, ett slags lugn infann sig som jag nog aldrig kännt tidigare. I början kunde jag visserligen ändå känna mig väldigt sorgsen inombords men det var ändå som ett lock satt så inte tårarna strömmade i tid och otid.

Citronmeliss
7/12/09, 11:57 PM
#18

Ja, jag kunde också fortfarande känna mig sorgsen inombords, men till skillnad mot innan så kände jag nu även tillfredställelse tidvis.. och det var så skönt!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Froddel
7/13/09, 12:00 AM
#19

Tur att dessa mediciner finns för oss Flört

Citronmeliss
7/13/09, 12:03 AM
#20

Ja, det vore ett elände utan!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[YlvaP]
7/13/09, 12:06 AM
#21

Varje gång jag skriver något under kvällen så är ingen inne och svarar men när jag går och lägger mig och kollar mobilen om jag fått några svar så har jag fått massor.

Men iaf så hänger jag inte med i det ni skriver. Blev du lugn inombords när du började medicinen eller när du slutade?

Froddel
7/13/09, 12:12 AM
#22

#21  Näe, när jag började med den så gjorde det att jag kände ett slags lugn och en behaglig känsla inombords Glad …skulle inte för mitt liv vilja sluta med den!!

[YlvaP]
7/13/09, 12:17 AM
#23

Aha okej. Började känna den effekten när jag kom upp i 50mg. Mer vid 75mg men jag sjönk när jag kom till 100mg men jag hoppas innerligt att det bara var så ändå utan att behövt sänka den.

Froddel
7/13/09, 12:22 AM
#24

Jag tror nog att man kanske kan hamna lite i dessa perioder ändå men att det i det stora hela blir mera stabilt, och att det kapar det värsta av dalarna om man hamnar där eller att det inte blir så utdraget.

…som sagt, jag vet ju inte med säkerhet att det är just så….men jag vill tro och hoppas på det!

[YlvaP]
7/13/09, 12:28 AM
#25

Ja det är vad jag vill tro och hoppas på jag med.

Citronmeliss
7/13/09, 12:31 AM
#26

Tron kan som vi "alla" vet, försätta berg..Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
7/13/09, 12:35 AM
#27

#12 Precis. Alla mina tre barn är tillkomna på detta sätt. Fast dom planerade men så att det passade mig så att säga. Fick övertala gubben om barn. Var sjukskriven det mesta tiden av graviditeten och var hemma ca ett år efter varje förlossning. Gick tillbaka till jobb med världens ångest, ledig igen (vårdledig) efter någon månad. Operation ca ett år efter varje förlossning för olika åkommor. Långa sjukskrivningar.

Så nu hoppas jag på sjukskriving som håller längre än 2 veckor. Dom är jobbiga här när dom bara ger två veckor i taget om det inte varit operation.

Annons:
Upp till toppen
Annons: