Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 1564 ggr
Citronmeliss
2009-07-23 12:42

Vaccin - Övrig sjukvård

Undra var alla pengar ska tas ifrån till massvaccineringen mot Svininfluensan.

Ska övrig vård inklusive psykiatrin, dras ned på ännu mer?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[aspie]
2009-07-23 12:44
#1

Hur mkt kan en vaccination kosta. Ca 65 kr hörde jag på nyheterna igår. Det skulle ju t.o.m jag kunna betala själv för att ingen annan ska drabbas.

Hoppas verkligen de inte drar ner på övrig vård inkl psykvården för detta Rynkar på näsan

Citronmeliss
2009-07-23 12:51
#2

Jag håller med dig aspie, den kostnaden betalar jag hellre ur egen ficka!

Vi har redan besparingar på psykiatrin här som innebär att 3 tjänster förmodligen kommer att försvinna från en redan "haltande" verksamhet!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-07-23 12:58
#3

Läste precis om det här i tidningen här uppe. 65,00 kr per dos verkar det som inköpet kostar, och varje person måste ha två doser. Sedan tillkommer löner för personal, lokaler osv.

Här pratar de om samma som den "vanliga" influensan, gratis för 65+ och de i riskgrupperna, och mellan 200-300 kr för andra.

Det betalar jag gärna…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
2009-07-23 15:11
#4

Hur ska jag göra då? De har sagt på nyheterna att de som är allergiska mot ägg inte kan ta den här vaccinationen. Jag är allergisk mot äggvitan. Hoppas det går att använda högkostnadskortet………..

Citronmeliss
2009-07-23 15:14
#5

Då får vi se om de kommer med något alternativ. Det är ju trots allt ganska många som är allergiska mot ägg..Obestämd

Det borde det väl det gå att göra?

Använda högkostnadskortet alltså..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-07-23 15:19
#6

Tyvärr inte, vanlig influensa-vaccin går inte på högkostnadsskyddet, så jag tror inte att det här vaccinet kommer göra det heller.

Isa, hur har det varit med vanlig influensavaccin, har det funnits något alternativ för dig där?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Citronmeliss
2009-07-23 15:22
#7

Detta är ju inget vanligt influensa vaccin.. men, men.. Du har nog rätt David!Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

mongu
2009-07-23 17:18
#8

Detta med svininfluensan förstoras upp väldigt mycket av media, tyvärr.

Det skrivs om pandemi osv. Pandemi är ju när det är spritt över flera kontinenter. Sen behöver inte själva influensan va värre än vanlig influensa vi har varje år Den kan ju t.o.m va lindrigare.

Tror inte heller att vaccineringen kommer att gå på högkostnadsskyddet. Där tror jag inte dom gör skillnad mellan "vanlig" influensa och denna.

Med sunt förnuft tror jag att vi kommer att klara av även denna influensa precis som vi klarar den varje år. Självklart finns vissa riskgrupper men de finns ju jämt.

Det är farligt att leva. Tror det kan va farligare att vistas i trafiken än risk för svininfluensa.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

isa
2009-07-23 18:18
#9

Jag har aldrig vaccinerat mig mot vanlig influensa för jag anser att lite av de vanliga sjukdomar är bara nyttigt att ha ,för det stärker immunförsvaret. Dock är det INTE kul att ha en ordentlig influensa………

Läste om en tjej i tidningen i dag som haft svininfluensa, och igår var det en tjej på nyheterna som hade det och hon var på jobbet i alla fall. ( vilket var taskigt emot hennes arbetskamrater )

men en del människor blir inte så himla sjuka, medans andra drabbas väldigt.

Tror också nog detta är ganska uppförstorat i media.

Äckligt namn har de på den också. Stackars grisarna. Vad har de med saken att göra? Jag har hört något om det också, men jag kommer inte ihåg varför de sade att den kallas för svininfluensa.

mongu
2009-07-23 19:31
#10

Kommer inte heller ihåg varför vi skyller på grisarna men det finns nog nån förklaring till det med.

Att gå till jobbet eller lämna sina barn om dom är sjuka är oansvarigt. För så mycket hänsyn ska vi väl kunna ta till varann så vi inte smittar ner alla.

För vi vet inte vem av oss som reagerar eller inte. Fast jag tror att flertalet inte blir så sjuka men sen så klart finns alltid undantagen som bekräftar regeln.

Nej ordentlig influensa är inte kul o ha det är riktigt jobbigt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: