Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 1018 ggr
Citronmeliss
2009-07-10 16:08

Välfungerande omsorg vid psykiska funktionshinder

Vad säger ni?

Om man måste flytta, vart flyttar man då för att få sin vardag att fungera så bra som möjligt.

När man är i behov av ett stort, ibland nästan heltäckande stöd..allt från läkare till bostöd, var vill man helst bo då?

Vet ni hur det fungerar där ni bor eller har ni något annat ställe där ni vet att det finns en bra och fungerande psykiatri.

Har ni några tips?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
HannaM
2009-07-10 16:25
#1

Bor i stockholm och både boentdestöd och personligt ombud har fungerat kanon. I övrigt är det väl ungefär som i vöriga landet med läkare och sånt bortsett från att valmöjligheterna är störra eftersom det är en stor stad med många läkare…

kerstinjo
2009-07-10 22:28
#2

Jag kan inte säga så mycket om Sveriges psykvård i helhet, men jag vet att psykvården i Falköping har ett stort utbud.

Men det hänger inte enbart på hur pass psykvården är utbygd, utan väldigt mycket hänger på hur den kommunala psykvården fungerar.

Sedan är jag lite emot att klassificera psykvården utan att ha xxx personer som kan "intyga" var det finns bra psykvård.

 Jag kan säga att psykvården i Falköping är bra, däremot kan nästa person säga att samma vård som jag tänker på är dålig.

Jag vet att Sveriges psykvård inte är tillräcklig, men jag tror ändå att man ska försöka få vård på närmaste ställe. Allt för att inte stressa iväg med en person som mår kass.

Mitt råd är att söka sig till närmaste akutintag ( för det var väl det du menade) och därefter ev. söka sig till andra vårdinrättningar.

 Kerstin 

 

David
2009-07-10 22:59
#3

Absolut, svensk psykiatrisk vård är kraftigt underdimensionerad, det fattas XX antal platser, vårdpersonal, läkare osv.

Men jag tror att på alla mottagningar finns det guldkorn, och har man tur (det är en "turen" som inte ska behöva finnas), så kan man hamna rätt och få riktigt bra vård och behandling. Men, att behöva kämpa sig fram till den…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: