Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2994 ggr
Musiken
2009-06-30 00:58

Alkohol

Sitter och har just oppnat min forsta ol for kvallen. Igen. Nar var det egentligen jag inte drack nagot till middagen, efter middagen och innan sanggaende? Det ar sallan nagra storre mangder, utan en flaska vin, eller 3-4 ol. Men anda. Nastan varje kvall. Det kanns inte som nagot problem. Inte alls. Lite vin, eller nagra ol for att varva ner. Det ar manga har som dricker bra mycket mer. Tror jag.

Det ar faktumet att jag sitter sjalv och dricker som jag reagerade mest pa dock. Att skylla pa socialt drickande ar en sak, men varfor behover jag sippa pa en ol for att vara social med mig sjalv?

Det far mig ju rakt inte att ma battre, men inte samre heller.. Det ar lite lustigt kan man ju tycka. Varfor gora det om det varken gor till eller fran? Egentligen. Nagot gor det ju, for annars skulle det ju inte vara sa trevligt att smutta pa vinet eller halsa olen. Ensamheten kanns lattare att hantera, men allt annat ar ju precis som det alltid varit. Kanske lurar jag min hjarna att tro att jag ar social och umgas med folk, genom att gora sociala saker med mig sjalv? For ensamhet ar nagot jag ar valdigt radd for.

Ibland gar jag dagar, veckor utan alkohol. Av nagon konstig anledning ar minnena av dessa dagar/veckor diffusare an de med. Kanske ar jag upptagen med att leva, och darfor inte har tid att minnas? Eller kanske ar jag sa nere att jag inte har ork att minnas?

Bara nagra tankar sa har pa kvallskvisten. Nar dricker ni, och varfor? Hur ofta? I vilka sammanhang? Hur paverkar det er?

Annons:
Saga85
2009-06-30 01:12
#1

Jag vill inte ge några pekpinnar då jag är likadan själv, men en flaska vin är rätt så mycket att dricka dagligen, eller nästan dagligen.

Den viktiga frågan tycker jag inte är om man dricker själv eller i sällskap, utan hur mycket, hur ofta och varför.

Jag känner mig generad och skamlig att ens rannsaka mig själv, men det kanske är lika bra att bara skriva ner det. Nu sitter jag utan vin och längtar efter några glas eller en flaska. Jag dricker inte dagligen, men dricker flera gånger i veckan så jag blir lite smålullig i min ensamhet. Och försöker dölja det så gott det går. När jag väl träffar vänner är jag den som alltid får in att "ta en öl". Det är lika illa det i mitt tycke - att bara umgås med alkohol i kroppen och att "lugna nerverna" i min ensamhet.

Dock tycker jag inte att jag har ett problem. Det är inte som att jag måste dricka. Men jag tycker om att göra det. Dock avskyr jag att jag ofta dricker såpass mycket med andra, då jag inte tycker om den personen jag blir.

Bromelia
2009-06-30 01:37
#2

är tyvärr liknande jag oxå. just när jag är ensam och inte sovit ordentligt eller bara som saga säger för att lugna nerverna kan det åka fram lite vin eller öl. men det är ingenting som jag uppfattar att jag har problem med men det är inte heller något jag är stolt över eller tycker är bra.

Zaphix
2009-06-30 01:49
#3

Jag har lätt att bli beroende av saker, är äl nåt i generna antar jag. Därför har jag bestämt mig för att inte dricka när jag är ensam, för det skulle med stor chans eskalera.
Jag dricker alltså bara alkohol när jag är tillsammans med andra, oftast på fest eller annat socialt.

Jag har lätt att dricka för mycket när jag dricker. Blir ofta lite väl full, och drar mig in i diskussioner där jag egentligen inte kan något om ämnet.. Dessutom säger jag gärna elakheter åt folk, sånt som annars bara stannar i tankarna. Därför försöker jag att inte dricka speciellt ofta.

Jag tycker att det är helt okej att sitta hemma och dricka. Så länge det är med måtta och att man inte känner att det är ett måste.. Gör man det är det någ klassat som alkoholproblem och man borde rannsaka sig själv. Det verkar iofs du ha gjort. Äh, jag vet inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Hawknestgrove
2009-06-30 02:03
#4

Ja du, som barn till en alkoholist så känner jag, att jag väldigt lätt skulle kunna trilla dit. SÖk hjälp! Inte på sjukhus, utan hos tuffa folk, som AA eller Länkarna. För har du svårt att låta bli, så har du ett beroende. En gång beroende, alltid beroende.

OM du går på Systembolagets egen mall, så ligger du i farozonen, om du dricker mer än sammlagt 35 cl starksprit i veckan. Sen får du väl omvandla bäst du vill….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2009-06-30 02:04
#5

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2009-06-30 02:05
#6

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
AnneN
2009-06-30 02:19
#7

Jag dricker någon cider och några drinkar varje år och då uppdelat på fester (ca 1-2 gånger/år) och då blir den inte stora mångder utan kanske 1-2 cider och 1-3 drinkar, alltså sammanlagt max 4 cider och 6 drinkar per år.

Jag kanske är något överkänslig då jag vuxit upp i alkoholisthem, men då jag läser ditt inlägg så ringer varningsklockorna mycket högt i mitt huvud!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[aspie]
2009-06-30 10:18
#8

Det är jättemånga med olika diagnoser som självmedicinerar medvetet och omedvetet för att dämpa sin ångest. Jag tror själv att det händer oftare än man tror

Bara detta att så många MÅSTE dricka alkohol för att våga gå ut eller funka på fester. Det är väl ett sätt att lindra sin ångest även om den inte är så stor.

Att dricka i sin ensamhet är nog oxå ett sätt att medicinera sin ångest tror jag. Jag brukar prata med alkisarna på mina hundpromenader och många saker jag misstänkt nickar de igenkännande till

Sen behöver man ju INTE vara alkis för att man dricker så som ni beskriver det, utan då kallas det istället för att missbruka alkohol fick jag lära mig för inte så länge sedan

flikkan77
2009-06-30 10:29
#9

Jag kan dricka alkohol för att döva ångesten ibland, oftast blir det så när läkaren inte vill skriva ut ångestdämpande och jag får panik när ångesten kommer. Dricker dock inte så mycket utan "bara" ett glas eller max två.

"You just have to belive…"

David
2009-06-30 10:38
#10

#8.

Bara detta att så många MÅSTE dricka alkohol för att våga gå ut eller funka på fester. Det är väl ett sätt att lindra sin ångest även om den inte är så stor.

Det verkar som om många läkare inom psykiatrin är väldigt vana med det. Inderal, som egentligen är en B-receptorblockerare brukar i små mängder skrivas ut till personer som har svårt att gå ut på fest utan att redan från början vara alkoholpåverkad.

Jag brukar också slänga några ord med alkisarna de få gånger jag är ute och går. Av någon orsak är jag totalt orädd, många väljer att gå över till andra sidan. Men de är väldigt harmlösa, och som du säger Aspie, många började för att dämpa ångesten.

Men, inte sagt med det att alla som dricker ett par glas vin blir alkisar.

Musiken, vet du varför du dricker? Är det för att lindra något, som ångest eller ensamhetskänslor?

Vet många som efter en arbetsdag tar en öl till middagen, bara för att varva ner. Själv blir jag alldeles för trött av alkohol numer, något som kan verka bra, men istället för att sova gått får jag en helrubbad sömn under natten. Men en öl till någon strax mat slinker ner då och då.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
2009-07-01 00:47
#11

J ja säger som AnneN, det ringer för fullt hos mig. Så snälla, sök hjälp.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: