Annons:
Etikettmedia
Läst 1839 ggr
David
7/20/09, 10:43 PM

Nerbantade psykkliniker

Fick ett mail om att SR Eko gjort en omfattande undersökning om hur landets psykiatriska öppen- och slutenvårdskliniker fungerar nu under sommaren. Otroligt skrämmande läsning, och lyssning,

SR Ekot

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tror att många mår sämre om sommaren, och då är det näst intill omöjligt att komma i kontakt med sin ordinarie behandlare, och jag tror inte att många har den omtanke som visats mig med backuper hela sommaren.

Vad tycker ni om det här? Något ni märkt av?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Aviendha
7/20/09, 10:59 PM
#1

Tja, min psykriatriska mottagning är helst stängd under fyra veckor. Bara att veta att det inte finns någon nära ger ju lite panik.

David
7/20/09, 11:03 PM
#2

#1. Jag tror också det, bara vetskapen att det inte finns någon hjälp att få kan ställa till det riktigt rejält.

Vi har ett akutteam dygnet runt, men de har endast möjlighet till personliga samtal = träffa personen i fråga, måndag - fredag 7.00 - 22.00. Oftast då man mår som "bäst". Jag som har mitt värsta mående under nätterna, eller helgerna, känner mig helt förstörd bara av att veta att det inte finns någonstans jag kan få hjälp, om det inte är fråga om en bedömning gällande inläggning, för då tar de emot. Hade jag däremot vetat att möjligheten fanns, då hade jag säkert inte ens utnyttjat den.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
7/20/09, 11:08 PM
#3

Usch ja, det ställer nog till det för många sjuka människor tyvärr. Jag ringde ju och frågade om min medicin idag och då bad de mig ringa akuten och fråga. Vet inte hur nedbantat det är här.

David
7/20/09, 11:32 PM
#4

Det fanns en knapphändig lista man kunde klicka sig fram på i länken, men långt ifrån alla landsting var med.

Här läste jag att BUP hade totaltstängt en hel månad. Kul! Smart också… inte!

Jag är, helt egoistiskt, jätteglad att jag har haft regelbunden kontakt varje onsdag hela sommaren, även om det en period var en tillfällig kontakt, så har det känts hur skönt som helst. Och inga problem med mediciner eller något. Första gången på år som det känns så här. Så jag är nog väldigt lyckligt lottad.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
7/20/09, 11:41 PM
#5

Vet inte, "min" mottagning har öppet hela sommaren men min kontaktperson har ju semester, såklart, han ska ju inte jobba hela tiden, semester är viktigt men jag har möjlighet att vända mig dit om det är något. Det skulle jag visserligne inte göra eftersom jag inte känner någon annan där.

Upp till toppen
Annons: