Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3076 ggr
David
7/9/09, 8:08 PM

Jag är paranoid!

Har kommit på ytterliggare ett fel med mig.

Jag är paranoid! Tror att allt jag gör är "fel". Att jag själv förstör allt som betyder något för mig, eller att mina paranioda tankar till slut förstör allt. Vet egentligen var det beror på, dålig självkänsla, kan inte i min vildaste fantasi tro att jag är värld något.

suck! Hur hanterar man det här egentligen?

Någon som känner igen sig, och kanske har några tips?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Yeay
7/9/09, 8:10 PM
#1

Känner igen mig gör jag, men några tips har jag tyvärr inte…

David
7/9/09, 8:13 PM
#2

#1. Har du det så här nu? Hur hanterar du det, eller har du inte heller funnit någon bra lösning?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LinnB
7/9/09, 8:19 PM
#3

Jag känner igen mig till hundratiotusen, David. Jag vet däremot inte om jag har några vidare tips.
Jag brukar be mina hjärnspöken gå och ta sig någonstans, men det funkar sällan. Ibland däremot.
Försöker fokusera på dom saker jag vet att jag gör bra i livet. Tänka på det jag lyckats med.

Och du är värd så mycket och lite till. Så det så.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

LenaR
7/9/09, 8:24 PM
#4

Undrar om inte affirmationer är bästa hjälpen?

Tror du att du ska rycka mattan under fötterna på dej själv, då kommer du att göra det. Tänker du om dej själv att du inte förtjänar lycka, då blir du inte lycklig.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[aspie]
7/9/09, 8:36 PM
#5

Jag är oxå paranoid på nåt sätt men det är visst inte så konstigt med tanke på vad som hänt i mitt liv säger psykologen. Men hur man tar sig ur detta har jag ingen aning om

LenaR
7/9/09, 8:43 PM
#6

Och jo, förresten, jag känner igen mej! Jag hjälper mej själv med affirmationer. Känns jättefånigt till att börja med. "Heja, Lena, du kan!"  Jo, tjena…. Men till sist fungerar det.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Hawknestgrove
7/9/09, 11:47 PM
#7

ja inte ksa du tänka så! Visst det finns folk, som sätter sig själva i problem för jämnan, men det är ju en annan sak…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Yeay
7/9/09, 11:50 PM
#8

#2 Jag har det såhär nu, hanterar det inte överhuvudtaget kan man väl säga. Jag har inte kommit på någon lösning på det alls.

snurro89
7/10/09, 3:53 AM
#9

Paranoid, e väll när man tror alla vill åt en & alla har något emot en? Jag är paranoid tror jag …

isa
7/10/09, 12:25 PM
#10

Vad man gör för att inte tro att allt man gör är dåligt , är att bygga upp sin självkänsla. Hur man sedan bygger upp den, vet jag inte. Det kanske din psykolog kan hjälpa dig med.

Kom ihåg att allt du gör härinne är jättebra saker! och forumet är ju även för din egen del inte bara oss andra, så där har du en grej som du vet att du gör bra som är bra för din egen del.!

Dina katter tar du väl hand om! det är en annan sak du gör utomordentligt bra! läste i någon tråd att du hade stått en kväll och duschat dem alla tre så att de skulle slippa massa "löshår". Otroligt duktigt av dig att duscha 3 katter! jag har stora problem att duscha en katt. Det är i princip omöjligt här hemma.

Du storstädar och tvättar ofta! Det är också jättebra saker som du gör bra som betyder något bra för dig.

När du får de här tankarna om att du själv förstör allt som betyder något för dig, tänk då på dessa ovanstående saker. Tänk ofta och mycket på detta, så ser du att det visst finns saker som du gör bra!

kram / isa

kerstinjo
7/10/09, 12:32 PM
#11

# 10 Så sant och bra skrivet Isa.

 Kerstin 

 

David
7/10/09, 12:42 PM
#12

Tack isa och Kerstin.

Meen… storstädar det gör jag inte så ofta, sådär en gång i halvåret. Dammsuger blir det lite oftare, och tvätta måste jag, eftersom jag har någon slags fobi att inte kan ha samma t-shirt på mig mer än en dag, så det blir ett antal hela tiden.

Jo, iofs, katterna lägger jag mycket energi på. Och det är nog bra, så de lyckas charma när husse är dålig på det.

Och TACK Linn, för dina ord. Och tack ni andra som känner igen er också. Känner mig plötsligt inte så ensam i mina tankar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
7/10/09, 1:15 PM
#13

Hmmm, David, är det en fobi att inte kunna ha samma kläder i mer än en dag? Jag är precis likadan Obestämd

Annons:
David
7/10/09, 1:45 PM
#14

Nej, det kanske det inte är egentligen? Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
7/10/09, 1:50 PM
#15

Håller med dig om att det känns lite äckligt att ta på sig gårdagens kläder

Citronmeliss
7/10/09, 3:17 PM
#16

# 15 Det tycker inte jag, är jag äcklig tro?Förvånad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
7/10/09, 3:20 PM
#17

#16 Ha ha ha, ja du är jätteäcklig Melissen Skrikandes

Närå skojar bara, tycker inte du är ett dugg äcklig för det. Det är bara jag själv som känner mig äcklig när jag inte byter kläder ofta, typ varje dag Skäms

Citronmeliss
7/10/09, 3:26 PM
#18

Tack, aspie!Glad

Jag tycker också om att byta kläder, ibland för ofta, men jag kan låta bli!

David, vi är nog paranoida "lite till mans" inbillar jag mig! Jag är det mer eller mindre, men det går lite i perioder!

Är det så för dig också? Mycket värre ibland menar jag?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
7/10/09, 3:27 PM
#19

#17. Precis, tycker absolut inte att någon är äcklig som inte gör det. Snarare kanske väldigt "naturlig". Är nog bara väldigt få, som jag och Aspie, som själva känner oss lite småobekväma om vi inte får byta kläder varje dag. Vilket i mitt fall alltid innebär att det ser ut som jag har med mig ett mindre bohag inklusive symaskin när jag är ute och reser! Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
7/10/09, 3:29 PM
#20

Får du med dig allt det när du flyger också..

Måste du kanske betala för två platser då som vissa extra kraftiga personer måste göra (har jag läst)

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[aspie]
7/10/09, 3:30 PM
#21

Ha ha, ja det är ju just det där med resor David. Det får inte bli någon längre vistelse utan tvättmaskin i varje fall och väskorna brukar bli riktigt fullaTungan ute

Jag är nog mer paranoid ibland i perioder som sagt. Med PTSD så är man ju paranoid automatiskt liksom Rynkar på näsan

David
7/10/09, 3:32 PM
#22

20 kg bagage kan jag checka in, 5-10 kg kan jag ha med mig som handbagage (dock absolut inget flytande i handbagaget, de kan ju få för sig att jag tycker piloten luktar illa och ska dit med min deodorant, eller ännu värre, att han är skäggig så jag tänkte raka honom Skrattande)

Och än så länge räcker det med en sittplats, skulle jag få betala dubbelt är det nog av annan orsak än bagaget Skäms

När jag åker tåg vågar jag inte säga hur jag åker. Förutom att jag har en del förmåner…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
7/10/09, 3:34 PM
#23

Tåget, ett chartrat?Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
7/10/09, 3:38 PM
#24

haha… Nejdå, int´ går jag och chartrar ett tåg i alla fall. Riktigt sådana förmåner har jag inte.

Nej, men i sittvagnar är det 1:a klass, då har man automatiskt mer utrymme för symaskiner Glad, och nu när det blir nattåg de få gånger jag åker tåg härifrån är det egen sovkupé. Också bra för symaskiner! Skrattande (och om man har sällskap, bara knöka in hur många som helst, det ingår i priset…)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
7/10/09, 3:40 PM
#25

Haha.. det låter bra, knööka på du!Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
7/10/09, 3:53 PM
#26

Måste rätta mig själv innan någon tror att jag lever på lyx! Har några få förmåner kvar ifrån min tid som tågmästare. Och har kommit upp i Svart nivå i deras kundprogram, så då får man rätt kraftig rabatt, faktiskt så att oftast är det billigare för mig att åka i 1:a klass än i 2:a klass.

Så… nu är det sagt! Som förtydligande. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
7/10/09, 3:56 PM
#27

Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
David
7/10/09, 3:58 PM
#28

Aspie, du postade visst ditt inlägg samtidigt som mitt så jag missade att svara.

Vet du vad hotell om Scandic tar för att tvätta en piké eller en t-shirt? Runt 50 kr PLAGGET! Hutlöst!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Rocktjejen
7/10/09, 4:24 PM
#29

Här är en till som är lite små paranoid emellanåt men kommer oftast på mig själv i mina tankegångar och slår bort det direkt. Men jag säger som du David jsg tror också att det beror på min självkänsla..att jag inte är värd att älskas osv.

Kram Eva

[aspie]
7/10/09, 5:15 PM
#30

David, 50 spänn för att tvätta en pikétröja Förvånad Finns det inga tvättautomater man kan använda själv? hmm, det är nog bäst men många klädbyten då annars kan man jus köpa en ny tröja för samma pris *fnys*

David
7/10/09, 7:07 PM
#31

#30. Precis, ska vara en otroligt dyr pikétröja man har med sig. Så nej, jag brukar packa så jag har en uppsättning per dag. Är iofs aldrig borta många dagar i sträck så…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

cirrun
8/16/09, 5:16 PM
#32

När jag reser och sover över någonstans så har jag oftast bara en extra tröjan och ett par underbyxor med mig och dom  använda tvättar jag med vanlig tvål  nästa morgon och dom blir torra till dagen där på, -på så sätt slipper jag frakta massor.Glad

Jag tror faktiskt att den där paranoia tanken att man förstör för sig själv hur än man gör - den är ganska vanlig men då i olika grader.

 Jag resonerar ibland  med mig som så att: ok du har misslyckats och kommer att göra det igen, men vem redogör du för; -dina närmaste älskar och uppskattar dig, din granne och kompisar har fullt upp med sina bekymmer, samhället vill bara ha din hjälp, (att du känner dig ensam är du dömt till kanske - eller du får skylla dig själv)Obestämd

Bergspuman
9/8/09, 10:29 PM
#33

Inte är det paranoit /paranoidt (???) att vilja ha rena kläder varje dag? Det vill jag med! Jag tvättar väldigt ofta. Byter handdukar o lakan 1 gång i veckan, sommartid byter jag lakan ibland TVÅ gånger i veckan. Jag gillar att ha rent på mig bara!

Upp till toppen
Annons: