Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1973 ggr
kerstinjo
2009-07-09 01:44

Ilska.

Det var en gång en liten pojke som lätt blev arg.

Hans pappa gav honom en näve med spik och sa till honom att varje gång du blir arg ska du gå bakom huset och slå in en spik i staketet.

Första dagen slog pojken in 37 spikar.

Efter några veckor lärde han sig kontrollera sin ilska och antalet islagna spikar minskade hela tiden.
Han märkte att det blev allt lättare att kontrollera sin ilska.

Slutligen kom den dagen då pojken inte blev arg en enda gång.

Han sa det till sin pappa och denne föreslog honom då att han skulle dra ut en spik ur staketet varje dag då han inte blev arg.

Dagarna gick och efter en tid kunde pojken tala om för sin pappa  att det inte fanns en enda spik kvar i staketet.

Då tog pappan pojkens hand och ledde honom till staketet. Där sa han till honom;

"Det var bra gjort min son, men titta på alla dessa hål. Det här staketet blir aldrig vad det en gång varit."

När du säger något i vredesmod lämnar det just sådana här ärr kvar efter sig.
Som om du skulle sticka en kniv i en annan människa och dra ut den igen.

Det spelar ingen roll hur många gånger du ber om förlåtelse, skadan är redan skedd.

En skada orsakad av ett ovänligt ord gör lika ont som ett fysiskt slag.

- FÖRFATTARE OKÄND -

 Kerstin 

 

Annons:
Froddel
2009-07-09 01:54
#1

Jag har läst den förut, men jag kan läsa den hundra gånger till för den är så himla bra och talandeSkrattande

Fint att du la in den Kerstin.

DoD
2009-07-09 04:23
#2

Den var riktigt bra! Den borde läsas av fler!

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

[YlvaP]
2009-07-09 10:20
#3

Verkligen en tankeställare.

[aspie]
2009-07-09 10:32
#4

Så sanna ord Kerstin. Bra att du lade in denna underbara historia Flört

KRAM

flikkan77
2009-07-09 10:54
#5

Tycker den texten är superbra!

"You just have to belive…"

kerstinjo
2009-07-09 13:07
#6

Jag minns inte varifrån jag har fått den, men min hårddisk är fullprpppad av det mesta.

Försöker rensa lite mellan varven och hittade den här.

Men som alla vet så är jag o Flikkan två mycket upptagna personer, så det blev inte så mycket rensande.Oskyldig

 Kerstin 

 

Annons:
Citronmeliss
2009-07-09 13:46
#7

Upptagna av att spika eller av att dra ur?Flört

Nej, skämt å sido, det är tänkvärda ord som stämmer allt för väl!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

ChristineL
2009-07-09 14:08
#8

Så bra! Tänkvärt :)

David
2009-07-09 15:48
#9

Har läst den flera gånger, och den går att läsa hur många gånger som helst.

För jag upplever att det är precis så som det är. Till slut blir det väldigt håligt…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-07-09 16:01
#10

Vi är väl värre än schweizerostar du och jag DavidTungan ute

kerstinjo
2009-07-09 16:10
#11

Har ni inga korkar? Jag har massor över om ni vill låna?Tungan ute

 Kerstin 

 

[aspie]
2009-07-09 16:19
#12

#11 Ha ha ha, ja det skulle vi nog behöva. Vill du vara snäll och skicka hit ett gäng Tungan ute

David
2009-07-09 16:21
#13

Aspie, *nickar*, så Kerstin, skicka gärna ett gäng hit också…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
2009-07-09 16:26
#14

David, så himla skojiga vi måste se ut med en massa krokar som sticker ut lite överallt, he he. De flesta hamnar nog i hjärttrakten skulle jag troObestämd

David
2009-07-09 16:44
#15

Aspie, ja, där behövs nog en väldigt stor kork. Hoppas Kerstin har blandat med storlekar hemma.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-07-09 16:54
#16

David, Ja det får vi hoppas, det blir nog en enda stor kork mitt på som täcker hela kroppsytan tror jag. Annars får vi ta många små och täta med sillicon eller nåt

LenaR
2009-07-09 18:23
#17

Jag förstår inte slutsatsen i historien. Inte är det farligt att bli arg? Farligt är det att stänga in vrede, då kan man bli passiv-aggressiv och elak på allvar?

Eller så skadar man sej själv genom att hålla det inne? Som Woody Allen säger, "I don't get angry, I grow a tumor."

Ni får gärna förklara för mej, jag förstod verkligen inte historien!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[aspie]
2009-07-09 18:33
#18

Jag tolkar historien som så att för varje elakt ord man säger till en annan människa i vredesmod ger den sårade personen ett sår i själen som aldrig läker helt och fullt

Dålig förklaring kanske

David
2009-07-09 18:50
#19

#17. Aspies förklaring är jättebra, för det är sensmoralen av historien, att för varje elakt/sårande ord man säger, så blir det ett sår (likt spikhålen) som inte läker fullt ut.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
2009-07-09 19:17
#20

Jag tror jag vet varför jag inte gillar historien… Skäms

Jag har stängt in ilska sen jag var pytteliten, och mått förbenat dåligt av det. Så idag är jag jätteglad att jag kan gräla med någon, eller att jag kan bli arg och säga ifrån åt någon som håller på att trampa över mej, istället för att bara vända det inåt, lägga på en leende vänlig mask, och "odla tumörer".

Jag tror inte längre att världen går sönder för att jag ryter till! Skrattande

Så jag håller med om vad ni säger - också! Men jag står nog fast vid att ilska kan vara positiv.

För min del så är det t.o.m så, att jag var betydligt mer benägen att såra folk med passiv-aggressiv elakhet än jag är nu, när jag kan visa ilska.

Fast allmän aggressivitet är inte rolig förstås. Det kanske är det som pojken i Kerstins historia behöver bota?

Okej, jag är förvirrad, förlåt om jag inte gör mej förstådd…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[aspie]
2009-07-09 19:22
#21

Jag tror nog att ilska är bra att kunna visa men nog kan man vara ilsk utan att såra andra med elaka ord ellerObestämd

David
2009-07-09 19:25
#22

Kritik kan ges på flera olika sätt, som; Jag blir ledsen när du gör så här, eller; jag blir sårad när du säger det här till mig.

Visst låter det bättre än; du är totalt dum i huvudet, när du gör på det här sättet är du en riktig idiot.

Mycket handlar, åtminstone i mitt fall, på hur det sägs, och om det är befogat. Sedan tror jag inte att det finns en enda relation där det aldrig förekommer delade meningar, jag tycker att det är viktigt att prata ut om det, utan personangrepp, och framförallt inte att kasta porslin i väggar, utsätta den ena för fysisk- eller psykisk misshandel osv.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-07-09 19:31
#23

Håller med dig David

LenaR
2009-07-09 19:35
#24

#22 Har du gått i parterapi? Flört Det där är grälregeln numero uno, inte säga "Du är…" utan "Jag tycker att du är…"

Det gör skillnad! Försöker alltid tillämpa dem själv…Oskyldig


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
2009-07-09 19:41
#25

#24. haha… Nej då, men kanske skulle ta och ha några sessioner med ilskna par.

Har sträckläst många faktaböcker just om det här. Många är just om DBT, men mycket i den behandlingen går att använda på allt annat i livet också.

Med andra ord, eftersom det här redan sitter i ryggraden på mig, borde jag vara en toppkandidat för många? Skäms

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
2009-07-09 19:42
#26

#25 Säkert, säkert, du är rena kapet David!!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kerstinjo
2009-07-09 22:40
#27

#26 Jösses, vet du inte att vi håller på att gifta bort dig med Flikkans mor. Eller hur der nu var……..

 Kerstin 

 

Annons:
LenaR
2009-07-09 22:44
#28

#27 Nej, nu blev det väl fel, inte mej va? Förvånad Jag är inte lagd åt det hållet!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

snurro89
2009-07-10 03:56
#29

fint…

Citronmeliss
2009-07-10 15:13
#30

# 28 Åt hållet att kapa menar du, eller..Tungan ute

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

LenaR
2009-07-10 18:19
#31

#30 Nä jag kapar inte heller… Det törs jag inte! Skäms


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kerstinjo
2009-07-10 18:47
#32

#28 Kapar trådar gör vi huller om buller, men vi håller oss alltid till ämnet.

Ämnet ja, jo det var nog David vi skulle gifta bort med Flikkans mor. Men tjoa till bara om du vill ha honom.

 Kerstin 

 

LenaR
2009-07-10 18:57
#33

Nu börjar det bli pinsamt…Skrattande Nej Kerstin, jag vill inte vara den som kommer emellan i en så fin relation som den mellan David och Flikkans mamma! Kyss

Och trådar törs jag kapa, var det det Melissen pratade om? Obestämd


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kerstinjo
2009-07-10 19:08
#34

# 33 Vet inte vad Melissen pratade om. Kanske att man lägger vedträdet på ett visst håll när man kapar.Obestämd

TystDu behöver väl inget säga till David än, för jag är inte säker på hur vi ska gå till väga. Kanske överraska honom i kyrkan….??

 Kerstin 

 

Annons:
LenaR
2009-07-10 19:10
#35

Jag tiger som muren! Cool


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
2009-07-10 19:12
#36

#32. Säkert är Flikkans mor en väldigt trevlig kvinna, men… nu när ni ändå håller på att försöka gifta bort mig, fråga mig efter förslag först vetja!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
2009-07-10 19:16
#37

# 36 Då blir det ju ingen överraskning! Förvånad

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: