Annons:
Etikettmedia
Läst 1606 ggr
HannaM
2009-06-23 13:50

Mer pengar till barnpsykiatrin i stockholm

Annons:
[aspie]
2009-06-23 14:10
#1

Hoppas detta inte gör att äldre blir undanskuffade bara. Vi är ju många som behöver snabb hjälp oavsett ålder.

Missförstå mig inte nu bara, jag tycker det är underbart att de äntligen gör något åt detta för alla barn och ungdomar.

Frågan är väl om det "bara är snack" eller om det verkligen gör något.

Misstänksamma aspie i ett nötskalObestämd

HannaM
2009-06-23 15:17
#2

Haha, min reaktion är lite som din faktiskt, den första spontana är "men jag då?". Sen när man tänker efter och är lite mer opartisk och lite mer logisk så är det ju bara alldeles underbart, förutsatt att pengarna går dit dom ska då. Att fånga upp dom som mår psykiskt dåligt redan i unga år borde ju långsiktigt kunna ge att färre som mår dåligt som barn eller ungdomar förblir ouptäckta och obehandlade och inte fångas upp förrän i vuxenpsykiatrin när dom bryter ihop totalt. Det i sin tur borde ju kunna ge lite färre patienter inom vuxenpsykiatrin och därmed bättre vård även för mig=p Ja långt tänkande och förmodligen räcker inte dom pengar dom satsar ens i närheten av den tankegången men i alla fall.

Naturligtvis är det oavsett fantastiskt om psykiatrivården kan bli bättre för barn och ungdomar oavset tom det gynnar mig eller inte=)

[aspie]
2009-06-23 15:26
#3

Bra skrivet Hanna. Och skönt att du förstod hur jag menade Flört

flikkan77
2009-06-23 15:45
#4

Förstår också hur du menar aspie, och jag tänkte precis som du och HannaM, "Men jag då?"….

Det är jättebra att det satsas på barnen, det tycker jag det med.

"You just have to belive…"

evrekaw
2009-06-23 20:31
#5

Konstigt… På skolan där jag jobbar ska ev ena kuratorn bort fast det snarare skulle behövas en till…

Men, det är väl skillnad på kommun och landsting…Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

HannaM
2009-06-23 21:40
#6

Ja som vanligt så är det väl skillnad på var man bor. Det här var väl stockholms landsting.

Annons:
David
2009-06-23 21:50
#7

#5. Det är skillnad på skit och pannkaka… Även om det är du och jag via skatten som betalar det, så är det stor skillnad om det är kommun eller landsting som är huvudman, tyvärr, fast det är samma pengar det egentligen handlar om.

Läste någonstans om ett lagförslag om ökat skolhälsovård med obligatorisk kurator på skolorna. Var i samband med det nya lagförslaget om ändringar i skollagen. Men jag hittar ingenting om det på nätet. Vet att det var Jan Björklund som presenterade det, bara för ett par veckor sedan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2009-06-26 16:45
#8

#7 Jo, regeringen har arbetat motsägelsefullt i fler frågor än denna. Trodde att detta nya lagförslaget gått igenom. Blev verkligen förvånad när ena kuratorn på skolan där jag jobbar sa att hon inte visste om hon hade något jobb till hösten… Trots att elevantalet ökat markant… Så också antalet elever med problem…

Att inte satsa på ungdomarna anser jag vara att skjuta sig själv i ryggen… Vem ska ta hand om oss när vi blir gamla om vi inte ser till att de unga idag får vad de behöver…

Morrr och tvi till regeringen som nedrustar vårt land från alla håll som de bara kan…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
2009-06-26 19:12
#9

#8. Avslöjar en hemlighet om mig själv. Jag är åt det håller att jag röstat, och kommer att rösta åt högerhållet.

Det vi ser nu är inte enbart en effekt av alliansen, utan något som påbörjades långt tidigare. Sedan att finanskrisen skapar väldiga hål i välfärden, det är tyvärr ingenting som regeringen kan göra någonting åt, förutom att försöka dämpa så gott det går med olika åtgärder.

Men självklart, för att återgå till ämnet, ska det finnas en kurator på skolan. Som det sades i debatten "räcker inte" en skolsköterska till. De har inte den utbildningen som krävs i dagens skola, där allt fler mår sämre och sämre. Blir våra barn och ungdomar att må dåligt redan ifrån skoltiden, leder det troligtvis till problem med inlärningen, och senare sjukfrånvaro från eventuella arbeten osv. Ska man satsa långsiktigt för välfärden så är det ju i skolan man ska lägga resurser.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: