Annons:
Etikettundersökningar
Läst 4032 ggr
Citronmeliss
7/5/09, 6:27 PM

Rädd för sprutor

Det är många som är livrädda för att ta en spruta.

Vissa lagar till exempel sina tänder utan bedövning (vilket kan göra ordentligt ont) hellre än att ta ett stick från bedövningssprutan!

Nu undrar jag hur är det med dig?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Citronmeliss
7/5/09, 6:30 PM
#1

Denna fråga var avsedd som en undersökning men tyvärr fungerar inte funktionen för mig för tillfället!

Livrädd

Obehagligt men överkommligt

Inga problem alls

Annat - motivera gärna!

Detta var de tänkta alternativen!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

HannaM
7/5/09, 6:33 PM
#2

Inga problem alls….

Tyckte det var lite obehagligt tidigare men efter stort självskadebeteende har jag fått så mycket bedövningssprutor att jag överhuvudtaget inte bryr mig längre.. Däremot stick i fingret är sjukligt obehagligt.

Citronmeliss
7/5/09, 6:37 PM
#3

Förr var jag livrädd för at ta sänkan i armvecket,

Blodprov i fingret har inte berört mig alls. Sedan blev det nästan tvärt om.

Sänkan var mycket lindrigare än blodprov.

Bedövning hos tandläkaren är väl inte jättekul, men helt klart bättre än att vara utan!

Sprutor känns, lite obehagliga men överkommligt ändå!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
7/5/09, 6:49 PM
#4

Obehagligt men oftast överkomligt, kan börja gråta men det brukar gå att ta sprutan ändå. Nu har mina senaste sprutor rört sig om bedövningar så jag har liksom inte velat vara utan dem.

Ta blodprov är riktigt jobbigt, men det går det med. Fast hellre fingret än armvecket. Förutom en gång när de fick sticka tre gånger i fingret för att få blod, det var inte så roligt.

"You just have to belive…"

botakt
7/5/09, 7:45 PM
#5

LIVRÄDD för sprutor!  Sen det var 2 sköterskor som höll fast mig och en tredje som stack! Det sätter ränder i en 7 åring Förvånad

flikkan77
7/5/09, 7:47 PM
#6

#5 Inte konstigt att du är rädd för sprutor då!

"You just have to belive…"

Annons:
botakt
7/5/09, 7:56 PM
#7

#6 nix. Och det är dumt med.. För jag tog inte sprutan man ska ta i sexan och jag börjar nian i höst

David
7/5/09, 9:05 PM
#8

Obehagligt, men överkomligt.

Tidigare var jag av varianten att jag var tvungen att ha bedövningsalva på, som småbarn. Skäms

Men det har släppt mer och mer, och nu går det nästan bra jämt. Har blivit bättre och bättre, och efter ett par dagar då man inte hade något annat att göra än att studera sin droppnål så släppte det. Tog prov i vintras på vårdcentralen, de ville ta i fingret, och där är jag lite mer känslig, erbjöd dem själv att ta i armvecket. Förstår inte riktigt att jag gjorde det, men insåg väl att nålrädslan var över, på vissa ställen av kroppen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
7/5/09, 9:38 PM
#9

Kom på en sak med sprutor och jag har inga som helst problem att ge djur sprutor eller se när det tas blodprov. Så fort det är en människa blir jag dock lite knäsvag.

"You just have to belive…"

Callisto
7/5/09, 9:59 PM
#10

Obehagligt men överkomligt.

Har fått många sprutor i mitt liv men ändå så infinner sig det där pirret innan varje.

I skolan skulle vi ta egna blodprov i fingret och där tog det stopp. Jag kunde inte förmå mig att sticka mig själv i fingret och ju längre jag vänta desto värre blev det. Tillslut bad jag vännen att göra det och då var det inga som helst problem.

Zaphix
7/5/09, 10:18 PM
#11

Obehagligt men överkomligt.

Jag klarar av att ta blodprov och sprutor, men tittar bort, blundar och försöker tänka på något annat. Då går det bra. Men jag får panikångest om någon nämner blodprov i fingret, det går inte.

Efter jag bröt benet för fem veckor sedan har jag dock blivit ännu bättre, blivit tvungen att ta sprutor på mig själv. Var så rädd första gången, men sedan gick det bra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ChristineL
7/5/09, 10:52 PM
#12

Har inga problem alls. Har fått dragit ur flera tänder och lagat flera hål med bedövningsspruta, jag lämnar blod, är tatuerad och piercad :)

Emelie-E
7/5/09, 11:17 PM
#13

Har aldrig haft några problem med det..

Annons:
HannaM
7/5/09, 11:20 PM
#14

På tal om det.. varför envisas dom med att sicka i fingrarna? Fingertopparna är ju bland det mest känsliga vi har? Det gör ju för sjutton ont och jag är smärttålig. En droppe blod kan man väl få nästan varifrån som helst?

LenaR
7/5/09, 11:21 PM
#15

Jag har varit skiträdd för sprutor. Men jag blev sjuk för tre år sen och fick så mycket blodprover och mediciner i nålar, så det var bara att tåla: nu gör du det här.

Precis som Zaphix var jag också tvungen att ge mej själv sprutor!

Och - sprutskräcken gick över. Jag är inte det minsta rädd för sprutor längre. Jag är faktiskt inte lika rädd för fysisk smärta längre!

Kanske skulle låsa in mej i ett rum fullt med spindlar för att bota min arachnafobi? FörvånadFörvånadFörvånad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Callisto
7/5/09, 11:27 PM
#16

KBT är ju bästa behandlingen för fobier så..

isa
7/5/09, 11:34 PM
#17

Inga problem alls.

Bromelia
7/8/09, 8:45 PM
#18

Idag har jag varit hos läkaren och skulle ta blodprov och fick "the nurse from hell" visserligen hittade hon rätt på första försöket (brukar ta minst 3 försök på mig annars) men när hon stack in nålen kändes det som att den skulle kommit ut på andra sidan armen satan i gatan vad ont det gjorde, har mina misstankar om att hon utbildade sig på ett slakthus eller liknande.

nu är jag visserligen kanske inte rättvis mot henne men jag har aldrig varit med om att det gjort så ont när jag tagit blodprov inte ens när de stack mig 11 ggr för att hitta rätt. har självklart fått ett fint blåmärke oxå.

kerstinjo
7/8/09, 9:00 PM
#19

Nej, jag är inte ett dugg rädd för att få sprutor och sticker gärna folk med glädje.Glad 

Men tandläkaren däremot har en massa läskiga instrument.

 Kerstin 

 

Froddel
7/8/09, 10:10 PM
#20

Obehagligt men överkommligt

Jag har aldrig varit rädd för sprutor förr, men har börjat tycka att det är obehagligt numera…dom får inte säga när dom ska sticka och jag tittar bort och gör grimaser! …………men jag tycker att det är jättekul att sticka andraTungan ute

Likadant med tandläkaren. Folk tyckte jag var konstig när jag var yngre för jag tyckte det var kul att gå till tandläkaren…det gör jag inte numera! Sist jag var så skulle dom dra ut en visdomstand och då fick dom ge mig en hutt - jag minns bara att jag satt mig i tandläkarstolen och sen när jag gick hem …….i slalomFlört…..hade tydligen ringt min syrra och min kompis med, hihi!  Ja, det var då verkligen fart i den där slurkenFörvånad

Annons:
kerstinjo
7/8/09, 10:22 PM
#21

#20 vad fick du då?? Kanske något tandläkaren kan ge mig i morgon??

 Kerstin 

 

paronskrutten
7/8/09, 10:31 PM
#22

Jag gillar att ta blodprov..kom på nu att det är kanske för att jag vill veta vad det är som är fel på mig..eller så är jag halvt vampyr ;P

Helena

Anders 50
7/8/09, 11:49 PM
#23

Inga problem med sprutor. Gör så mycket som möjligt hos tandis utan bedövning för jag tycker inte om att vara bedövad.

Har inga problem med att gå till tandis numera, annat var det förr, då var tandläkarskräck bara förnamnet…

Vid operationer, har varit med om en del, så vill jag gärna se hur de gör, tycker det är intressant.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

LenaR
7/8/09, 11:50 PM
#24

#23 Vadå, så du ber att få titta på när du opereras???


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
7/8/09, 11:52 PM
#25

Jag tittade gladeligen på alla gånger dom har opererat mig för nageltrång… utom sista gången när dom gick ner och filade i tåbenet…

LenaR
7/8/09, 11:54 PM
#26

#25 Gaaaaaahhh!!!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anders 50
7/8/09, 11:57 PM
#27

#24 Ja, om det är möjligt, och jag är inte ensam om det säger läkarna. Tycker det är intressant att se hur de jobbar.

En gång kapade jag en massa senor på handen och det var verkligen intressant att se hur de fick ihop det hela. Och så kan man ju prata lite mer med dem när man ser vad de gör.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
HannaM
7/9/09, 12:00 AM
#28

#26 haha det var vad sköterskan ansåg också… första gången var jag väl tretton nånting och hon var mycket brutal, jag fick inte se! Jag skulle må så dåligt av det.. gången efter studerade jag noga hur dom gjorde och det har inte gett mig några men direkt, tycker bara det är intressant.

Anders 50
7/9/09, 12:02 AM
#29

#28 Visst är det?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

HannaM
7/9/09, 12:04 AM
Bromelia
7/9/09, 12:09 AM
#31

#27 #28 det är så att håret står upp på armarna när jag läser detta Skrattande

Froddel
7/9/09, 12:18 AM
#32

#21  Jag vet inte riktigt, dom sa inte vad det var (jag trodde det var Stesolid men det var det inte)

Men gå dit ca en halv timme innan och be att få eller om du även ringer innan och säger till, ifall läkaren behöver veta i förväg.

Lycka till imorgon dåFlört

Citronmeliss
7/9/09, 1:41 PM
#33

#31 På mig med!

Mig får de allt klubba ner.. inte vilda hästar skulle få mig att titta på frivilligt!

Vet hur jag har reagerat när de har frågat om jag vill ha en spegel för att kunna se när barnet kommer ut..Förvånad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
7/9/09, 1:57 PM
#34

Tycker inte om sprutor (är svårstucken)men tar dom ändå. Hos tandläkaren får de ALLTID bedöva annars blir jag hysterisk. Tror jag fick tandläkarskräck när de höll fast mig och drog ur två kindtänder på mig utan bedövning då jag var 6 år

Annons:
Citronmeliss
7/9/09, 2:02 PM
#35

Fyyy.. så kan man göra med barn och djur!Skrikandes

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
7/9/09, 2:05 PM
#36

Fick reda på att bedövningen inte tar då man har varbildning, vilket jag hade fått i kindtänderna. Men lite narkos hade ju inte skadat.Rynkar på näsan

Citronmeliss
7/9/09, 2:10 PM
#37

På mig har de faktiskt också tagit ut en kindtand eller mer delar av en kindtand där det blivit var..

De grävde ut den för den gick inte att få tag i med tång.. det var också utan bedövning och jag hade faktiskt glömt det, till nuObestämd

Jag gick i första klass minns jag och av någon knäpp anledning lät de mig komma in tilsammans med tjejen som hade tiden före mig.

Hon skulle också dra en tand så det var väl för att låta mig se hur det gick till?

Tyvärr skrek hon som en stucken gris så mitt hjärta var redan uppe i högvarv redan innan de började med mig.

Minns mest allt blod, fick något som liknade stora tamponger att bita ihop runt där hålet var..

Svimmade nästan på vägen hemRynkar på näsan

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
7/9/09, 2:16 PM
#38

Men fy så hemskt  MelissenFörvånad Det var väl förmodligen så traumatiskt att du hade förträngt det

Citronmeliss
7/9/09, 2:17 PM
#39

Ja!Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

DoD
7/9/09, 2:19 PM
#40

Annat motivera gärna:

Jag har vart mycke på sjukhuset sen jag föddes så jag är van att dom tar blod eller ger  mig sprutor för att jag har ont med smärtstillande osv.. så jag är mer än van

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Citronmeliss
7/9/09, 2:20 PM
#41

Förstår det DoD!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: