Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2139 ggr
David
2009-06-21 22:17

Att stå i kö

När du är ute och handlar, och ställer dig i kön, det är två kassor öppna, men båda har långa köer. Du blir alltså tvungen att stå och vänta i en lång kö.

Hur beteer du dig?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2009-06-21 22:18
#1

Jag får som tur är inte alls panik i sådana här situationer, även om jag egentligen borde få det…

Försöker utnyttja tiden. Antingen till att bara andas och träna på medveten närvaro, eller fundera på något till jobbet, eller något annat som jag håller på med just för tillfället.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Musiken
2009-06-21 22:22
#2

Jag tittar otaligt om den andra kon gar fortare, mest bara for att jag ogillar att bara sta.

Bromelia
2009-06-21 22:26
#3

Jag brukar stå och kika på alla varor runt kassan och fundera på om jag glömt att handla något

Froddel
2009-06-21 22:28
#4

Jag står o trampar, byter ställning, frustar o suckar, inser att jag alltid ställer mig i fel kö, tycker det går för långsamt och det börjar krypa i mig, tittar runt på allt möjligt, tittar och inspekterar dom som är före mig i kön. HATAR att vänta!!

Senixus
2009-06-21 22:57
#5

Panik + att jag kikar på andra köer om de går fortare (vilket de aldrig gör). Har ju både PÅ och GAD så det är bara att smila och se glad ut typ 'suck'

LenaR
2009-06-21 23:05
#6

Ibland är jag rastlös och försöker välja "rätt" kö. (Brukar inte funka eftersom Murphy's lag är ofelbar.)

Ibland står jag bara och dagdrömmer (tills någon ställer sej framför mej i kön för att det har blivit en lucka).


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
flikkan77
2009-06-21 23:25
#7

Det beror på men mycket av ovanstående.

Väljer kö efter om personen i kassan känns "rätt" eller inte och det kan vara svårt ibland.

"You just have to belive…"

A58oA49
2009-06-22 00:07
#8

Står och studerar människor runt omkring och deras kö-beteenden. Mycket intressant ! Också kul att se vad olika personer köper. Ibland passar varorna och personen absolut inte ihop. Den tanken hänger väl ihop med det här med förutfattade meningar.

Senixus
2009-06-22 00:20
#9

Det går fortare om man väljer en kö med unga människor.  Gamlingarna har inte bråttom och stannar gärna o pratar mellan varje vara (stämmer rätt bra har jag börjat inse). Men jämt när jag ska ställa mig i kö väljer jag ofta den med lite äldre folk i Förvånad för jag blir minnst stressad av dem och det är ju bra för min ångest. Men tiden… tiden gör mig såå stressad 'suck' Dilemma alltså. Väljer jag stressade unga blir jag stressad för det & väljer jag gamlingarna så tar det sån tid att jag bara vill lämna vagnen och gå därifrån ibland. Varför kan de inte ha flera kassor öppna för när jag kommer :hmm:

David
2009-06-22 00:26
#10

Jag brukar välja en kassa där det hellre är två stora överfulla korgar, än 10 personer med små korgar = färre betalmoment (det som tar mest tid).

Har upplevt att vissa äldre är betydligt snabbare än yngre också. Men även tvärt om.

Brukar också ägna lite tid åt att kika vad andra har handlat. Får kanske lite tips vad jag skulle köpa, men det är också roligt att se vad andra köper. Som #8, ibland ser man varor som inte alls borde passa ihop med den som handlar. Glad

Vågar knappt säga det, men en gång i tiden satt jag lite i kassan, när det inte var överdrivet långa köer så nog hände det att man reagerade lite när det kom en vara som man tyckte inte alls passade in på personen i fråga, eller på de övriga varorna. Oskyldig

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
2009-06-22 00:31
#11

Det beror på, ibland står jag bara och är trött och försjunken i tankar, ibland håller jag på att ätas upp inifrån av stress och panik.

Link-
2009-06-22 05:44
#12

Tittar på den andra kön, irriterar mig på dem som är långsamma. Bara står och har tråkigt.

[YlvaP]
2009-06-22 09:38
#13

Alltså om det är i min butik som jag handlar i gör inget för det finns alltid någon att prata med. Hihi

Men om jag åker till en annan butik så blir jag rastlös och otålig. Vill ut så fort som möjligt.

Annons:
Angelita
2009-06-22 11:59
#14

För mig är det dagsformen som styr. Ibland står jag och kollar in andra i köerna eller bara tänker på ingenting (svårt). Andra gånger står jag och tittar om andra kön går snabbare och suckar och önskar att jag valt den istället.

Tidigare innan jag började meditera, var jag oftas i upplösningstillstånd och ville ut så fort som möjligt. Valde jag fel kö enligt mig själv eller om det blev ett plötsligt stopp i den kön jag stod i fick jag panik. Köer var det värsta jag visste.

isa
2009-06-22 12:01
#15

Det beror på vad jag är på för humör och hur jag mår i övrigt. När min panikångest var som värst, kunde jag ställa ifrån mig korgen och gå ut från affären för jag fick oroligt kraftig panik av köer. Nu har jag lärt mig att hantera den slags panikångesten i alla fall.

Jag står också och kollar vad andra har köpt, skriver i min anteckningsbok, fipplar lite med mobilen och tänker på  om det är något jag glömt och köpa.

Bromelia
2009-06-22 20:41
#16

Var i affären idag och när jag std i kö var jag tvungen att titta i alla andras korgar och vagnar Skrattande

flikkan77
2009-06-22 21:14
#17

#15 … och det där man glömt att köpa kommer man på precis när det är ens egen tur att lägga upp varorna vid kassa. Så är det ofta för mig. Och då blir jag alltid jättevelig om jag ska gå ur kön och hämta det jag glömt eller om jag ska köpa det en annan dag. Kan bli riktigt jobbigt! Oskyldig

"You just have to belive…"

Sovgott
2009-06-22 22:02
#18

Det varierar beroende på hur jag mår. Det har hänt att jag har fått panik, ställt korgen och lämnat affären. Jag försöker att välja att gå och handla vid de tidpunkter då det är minst kunder. Att gå och handla mellan kl 16-19 brukar vara värst. Då ringlar köerna av trötta och hungriga människor som har jobbat. Förmiddagar är mycket trevligare att gå och handla. Då står ingen i vägen där jag ska fram. :)

Jag blir stressad om kassören är för snabb så hon/han slår in varor fortare än jag hinner få upp grejerna på bandet, och jag blir stressad om det står folk bakom mig som knuffar mig i ryggen med sina korgar. Jag kan välja den längsta kön bara för att slippa få någon bakom mig. Detta gäller dagar då jag mår mindre bra.

Mår jag bra, då bryr jag mig inte så mycket.

Citronmeliss
2009-06-25 03:25
#19

När jag väl står i kön är jag lycklig för det innebär att jag äntligen (förhoppningsvis i alla fall) har lyckats komma ihåg vad jag skulle handla och är redo att betala!

Tyvärr kan jag ändå känna mig stressad över att jag vill komma ut ur affären så fort som möjligt igen, men det visar jag inte utåt..Skäms

Något som däremot aldrig intresserar mig är vad andra har i sina vagnar eller korgar..sånt är totalt ointressant för migFlört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Rocktjejen
2009-06-25 03:48
#20

Beror hur jag mår för dagen

Men jag kan fortfarande få panik i köer

och tittar ofta otåligt om den andre kön går snabbare

Sen är det kul att spana in andras matvaror och få en uppfattning om vad dom kan vara för personerGlad

Hoppas inte alla står o stirrar på mig bara..för jag beter mig nog nervöst i en kö o flackar med blicken..(social fobi)

Annons:
David
2009-06-25 18:27
#21

Så, nu ska jag iväg och handla ikväll. Men väljer att åka lite senare, när förhoppningsvis värsta ruschen har varit. Är inte upplagd för att vara social idag, ont i halsen och allmänt seg. Dagen före lön borde väl vara rätt lugn??

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bromelia
2009-06-25 18:45
#22

Ska åka och handla imorgon på morgonen men mår inte så bra så det blir en affär där pensionärerna handlar det brukar vara ganska lugnt. på så sätt är det skönt med lanthandel nackdelen är att det är dyrt.

David
2009-06-25 18:46
#23

Jag ska ge mig på Granngården och Maxi, så det är nog bäst att ta det ikväll tror jag. Brukar bunkra upp så jag har så jag klarar mig åtminstone 1½ vecka.

På Granngården är det kattmat som gäller, kör 10 kg-förpackningar, så de klarar jag mig på en månad. Funderar på att köpa två idag faktiskt, så slipper jag släpa med sådana nu när det blir kokhett ute. *inte gilla*

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bromelia
2009-06-25 18:48
#24

#23 Låter som en bra plan

evrekaw
2009-06-25 21:49
#25

Står och dagdrömmer….

Men vid exempelvis julruschen går jag inte till någon affär alls… Får totalt panik när det är knökmycket folk, är dessutom inne i min tristaste sjukdomsfas då…

Jag ser till att handla julklappar långt innan…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Citronmeliss
2009-06-25 22:10
#26

Jag var iväg och handlade förut idag!

Bara en liten kö.. här hos mig är det trevligt i affären, lugnt och skönt!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-06-25 22:17
#27

I "min" affär så är de jättesnabba på att ropa på personal och öppna fler kassor så fort det bara börjar bli kö. Det tycker jag om! Sällan det är fler än fyra framför en.

Fast så handlar vi oftast när andra inte handlar med… De gånger vi varit där i "rusningen" så blir det ju kö ändå.

"You just have to belive…"

Annons:
Citronmeliss
2009-06-25 22:24
#28

Jag har haft långa perioder då jag inte klarat av att gå in i affärer överhuvudtaget.

Nu har det funkat riktigt bra för mig en längre period, det är jätteskönt!

Det är nyttig träning för mig när det är lite kö och jag måste härda ut..Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-06-25 23:14
#29

MORR! SUCK! FRÄS!! Det är den 24:de idag! Folk SKA vara fattiga då. Men inte. Hela affären var smockfull med folk. Den 24:de! Har inte folk förstånd att vänta tills i morgon att handla? Så jag kan få handla ifred?

Okej, nu kan det ju vara så att många tänkte som mig, och med dagens plastkort spelar det egentligen inte roll när man handlar, bara man betalar kreditkortsfakturan i tid…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bromelia
2009-06-25 23:18
#30

ledsen david det är den 25:te idag. trodde oxå det var den 24:de annars hade jag varnat dig sorry Skäms

Citronmeliss
2009-06-25 23:20
#31

Men, David då!

Det är ju din namnsdag så då måste det ju vara den 25:e, glömde du det? Förvånad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-06-25 23:20
#32

Men… Okej då, är väl en fördel om man tittar på rätt månad i kalendern. Har redan bytt till juli, och där är skulle det vara den 24:de idag! Goddag yxskaft… Skäms

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
2009-06-25 23:33
#33

#17 Precis! Fast jag står och tänker på om det är något jag har glömt,. och skriver lista innan, hemma, så nog fasiken ska jag komma på vad det är jag glömt, precis när kassörskan säger vad det kostar. Ofta är det något viktigt då är jag alltid så pinsam att jag ber kassörskan vänta, så ska jag "bara" springa och hämta en grej till och alla andra suckar i kön………………………..så pinsam och jobbig kan jag vara, tyvärr.Men jag gör inte så om det är en jättelång kö bakom mig.

#29 Hi hi hi, förlåt David, men jag kan inte låta bli och skratta.

Bromelia
2009-06-25 23:35
#34

#33 jag brukar oxå skriva lista hemma men tyvärr så brukar jag oftast glömma listan hemma Rynkar på näsan

Annons:
Citronmeliss
2009-06-25 23:42
#35

Så gör jag tyvärr med mina listor också!

Brukar hitta dem långt senare..Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Hawknestgrove
2009-06-25 23:45
#36

svarade att jag inte alls reagerar. Finner mig i det, kan ju inte göra något åt det, hur gärna jag än vill

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

David
2009-06-25 23:54
#37

Handlar alltid på impuls. Det enda som var viktigt att köpa idag, var det enda jag inte hade med mig hem… Skäms

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-06-26 00:24
#38

Var det en korrekt almanacka kanske? (fy så elak jag är)

Själv behöver jag ju en korrekt kartbok så..Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bromelia
2009-06-26 00:30
#39

Tror du är på G ikväll melissen SkrattandeFlört

Citronmeliss
2009-06-26 00:34
#40

Eller hur, bäst att smida medans järnet är varmt eller hur var det nu?Tungan ute

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-06-26 00:41
#41

*skrattar*. Jodå, almanackan är i sig korrekt, men… hade ju varit en fördel om jag hållt mig kvar på rätt månad. Jag som blev så snopen och nästan arg att alla skulle ut och handla kvällen före lön. Skrikandes

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Citronmeliss
2009-06-26 00:46
#42

Kan tänka mig hur lurad du kände dig, först av allt folk som knödde med dig i affären.

Och senare när du upptäckte ditt misstag..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-06-26 10:57
#43

Vi ska åka och handla i köpcentret i Trollhättan idag. Hoppas att vi hinner dit innan alla andra gör det bara. Framför allt ska vi köpa allmogefärg så jag kan börja måla lite igen. Vill testa att måla på takpannor, det verkar roligt.

En sak jag inte tycker om i en affär så är det att fråga efter varor. Vet inte varför men oftast så går det inte.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
2009-06-26 11:03
#44

Det är inte jag heller så förtjust i att behöva göra, men det går!

Målar du motiv på takpannor då? det låter vackert.

Skiffer är det väldigt fint på också tycker jag!

Jag har en vän som kommer från Trollhätan och hälsar på mig idag!

Det ska bli kul för det var jättelänge sedan vi sågs.. 3 år sedan tror jag! Skäms

Hoppas att du får tag i färgen som du söker så du kan måla lite för att fördriva tiden under helgen!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

evrekaw
2009-06-26 16:36
#45

Skriver alltid lista när jag ska veckohandla mat. Det blir billigare om man planerar och slipper fara och småhandla mellan varven…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

flikkan77
2009-06-26 17:47
#46

#44 Har aldrig målat takpannor än så jag vet inte vad jag ska måla. Ser dock ett motiv med lite landskap och en röd stuga på framför mig, men jag är urkass på att måla motiv så jag vet inte alls vad det blir.

Fick tag på färg och penslar så i helgen har jag tänkt att måla lite, om det bara kan sluta blåsa!

Skrev lista idag när vi var och handlade, slutade nästan med att det blev en storhandling för det var så mycket vi behövde. Sen var vi "smarta" och parkerade i ett garage så bilen inte skulle vara så varm, men det var en bra bit att gå med alla kassarna i händerna. Jag har blivit så mycket svagare de senaste månaderna med så det är nästan jobbigt.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
2009-06-26 23:21
#47

Målar du inte djurmotiv?

Det är väldigt fint! Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-06-27 11:50
#48

Jupps, djurmotiv är jättefint… fast inte när jag målar dem. Flört

Är egentligen rätt kass på att måla nått som ska likna något, men det är roligt ändå.Oskyldig

"You just have to belive…"

Annons:
Citronmeliss
2009-06-27 15:11
#49

Huvudsaken är att du har skoj flikkan, säger jag i kötråden..Förvånad 

Nu har den också blivit kapad..Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-06-27 15:57
#50

Ja, det var väldans vad denna tråden blev kapad… den med. Fy på oss! Skäms

Kommer inte ens på något som har med kö att säga heller…

"You just have to belive…"

Citronmeliss
2009-06-27 16:06
#51

Det finns ett speedwaylag som heter Kaparna tror jagFörvånad

Fast undra om inte de "kursade"..Rynkar på näsan

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: