Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 3207 ggr
[YlvaP]
2009-07-19 12:08

Fotografering och social fobi?

Det är en sak som jag har börjat funderat över och det är när jagskall fotografera så vågar jag inte ta bilder om det finns någon annan med i bakgrunde, runt omkring mig osv. Det blir nästan bara bilder på växter och mina barn. Kan det hänga ihop tror ni?

Varför jag inte vågar göra det är för att jag är rädd att andra skall tycka illa om mig och bli arga för att jag tagit kort på dom eller deras barn. Slänger kameran i backen och slår mig. Ja sån är jag, som tror på sånt.

Annons:
kerstinjo
2009-07-19 13:08
#1

Om du bara tar kort på naturen eller din familj, så riskerar du inte att någon protesterar mot att du tar kort på människor.

Du riskerar inte att gå in i en konfrontation med någon som inte vill bli fotograferad.

Kan det vara det du är rädd för och därför undviker att fotografera när andra människor finns i närheten?

 Kerstin 

 

[YlvaP]
2009-07-19 13:56
#2

Ja precis Kerstin. Jag undviker fotografering om andra människor är i närheten. Det var något sånt jag försökte skriva. Tungan ute

Emelie-E
2009-07-19 14:28
#3

För mig är det precis likadant. Jag klarar inte av att ta kort när folk är i närheten eller på folk jag knappt känner (knappt på dem jag känner heller för den delen). Är också rädd för att de ska bli arga på mig och börja skälla ut mig Obestämd

[YlvaP]
2009-07-19 14:34
#4

Skönt att jag inte är ensam med detta.

kerstinjo
2009-07-19 15:13
#5

#2 Jo, jag förstod hur du menade. Glad Det som jag var ute efter var att du var rädd för att de skule bli arga.

Men jag tror att risken är väldigt liten. Min yngsta dotter är en ivrig fotomänniska och fotar allt och alla. Jag har aldrig hört att hon har blivit utskäld för det.

 Kerstin 

 

[YlvaP]
2009-07-19 17:05
#6

Jo jag är rädd för att andra skall bli arga så det är därför som jag inte vågar fota andra när dom finns i närheten. Kombinationa av båda jag skrev.

Annons:
Sindylina
2009-12-09 13:17
#7

Här en till som inte vågar fota hur som helst, men jag är mest rädd för att folk ska tänka negativa tankar om mitt fotograferande. Tycka att jag är knäpp o konstig som fotar ditt el datt.

fotokrafs
2009-12-09 13:49
#8

Jag har också svårt för att fotografera när folk är närvarande. Det är jobbigt för kameran kan göra folk nyfikna och undrande. Är det inte motivet så är det utrustningen de vill kika på. Sen kan jag känna press, folk som känner mig och vet att jag har kamera, kan ibland tro att jag är duktig…

I slutändan blir det knappt något fotograferande mer än på platser där man kan trängas med andra kameror.. "turistmål".

[YlvaP]
2009-12-09 14:12
#9

Ja precis. Varje år vill min syster göra en personlig kalender men jag har bara porträttbilder på barnen och det är inte så kul att få kan jag tänka mig.

Sindylina
2009-12-09 17:19
#10

#8

Du är säkert duktig men jag förstår hur du menar…

[SarahOhrn]
2010-02-10 20:00
#11

Jag är precis sån.. Jag älskar att fotografera och vill ut o ta fina bilder, men nu när jag bor i stan ligger kameran o dammar, för jag vågar inte ta med den ut, känner mig jättetöntig men jag vågar inte ställa mig o fota bland nyfikna människor på stan liksom…

Sindylina
2010-03-11 14:05
#12

Visst är det synd att "alla andra" ska få oss att inte fotografera när det är det vi vill, eller hur? Egentligen helt vansinnigt. Rynkar på näsan

Jag tog med mig kameran ut en dag när solen sken vilket gjorde att det var mycket folk ute o gick. Men jag ville verkligen ha ngr fina vinterbilder o jag kände att det kanske var sista chansen att få dem.

Min enda chans att våga plocka fram kameran var att säga till mig själv att jag var helt ensammen ute i skogen, att ingen såg mig. Lätt var det inte men jag klarade av att ta ngr få bilder. När jag var klar var jag alldeles skakig o gick fort därifrån, som om jag varit olydig. Skäms

Tangotime
2010-03-11 14:59
#13

Jag är likadan. Tycker det känns som om alla tittar på mig och tänker -herregud hon tror nog att hon är duktig som går här och fotar! Men jag har tagit mig i kragen och ska börja åka på lite mindre häst tävlingar och fota. Sen tänkte jag lägga dom på min bildsida och sälja till dom som vill köpa. Herregud, hur ska lilla jag våga det!?!?!?

Annons:
Sindylina
2010-03-11 19:57
#14

#13

Det låter som en jättebra idé. Vad modig du är. Du tänker helt rätt, det gäller att börja lite försiktigt, med små hästtävlingar.

Det handlar ju om att utmana sig själv o våga för att komma över den sk fobin. Jag ska också börja våga lite mer…

Lycka till!!!

P.S. Har du ngn länk till din bildsida föresten, jag är också hästintresserad o hästbilder är alltid roliga att titta på.

Tangotime
2010-03-11 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Tack för uppmuntran. Första tävlingen jag ska åka på (med kamera) är på söndag! Skäms Får väl se hur det går! Jag har fotat lite på hundutställningar tidigare. När jag "ändå har varit där".

Har nog mest hund foton på sidan nu, men du kan ju hålla utkik efter hästbilder här efter helgen Skrattande

Skickar med en bild på gammel farbrorn Laban 25år också Flört

Upp till toppen
Annons: