Annons:
Etikettschizofreni
Läst 2805 ggr
icansson
6/30/09, 10:23 PM

min mamma får inte tillräckligt med hjälp

Hej

min mamma är schizofren och bor i egen lägenhet i ett gruppboende. Min mamma har varit sjuk i över 20 år.

Tidigare har hon fått mycket hjälp av gruppboendet med städ disk matlagning och hygien,samt har hon varit med på aktiviteter de samordnat.

Då jag bor 6 mil från henne ses man ju inte varje dag.

Men jag fick minsann en chock då jag va hos henne sist. Jag kom in i lägenheten o de luktade f**. Diskhon va full med disk o på spisen stod flera dagars gammal mat. Kunde nästan börja gråta när jag så allt detta. Mamma satt inne i vardagsrummet o märkte knappt att jag kom helt försjunken i sin egen lilla värld. Kanske ska nämna att hur dåligt min mor än mått så lämnar hon ALDRIG ytterdörren olåst och hon kommer alltid o kramar om mig när jag hälsar på.

Jag gick fram till mamma o fick hojta till för att få hennes uppmärksamhet. Då blev hon glad o kramade om mig. Men usch va hon luktade illa.

Och jag frågar mamma om personalen hjälper henne säger hon så här

- dom anser att jag klarar mig själv men dom är mina vänner nu är dom aldrig här.

Jag frågade vadå varför är dom aldrig här?

Då sa hon att dom kommer bara o lämnar medicinen sen går dom.

Personalen har tidigare umgåts mycket mer med mamma o varit hennes "vänner".

Mamma har dock inga vänner mer än oss barn och vi bor långt ifrån för att kunna vara tilllags hela tiden.

Men att det skulle bli så här illa mamma sover med kläderna på och använder dem sedan nästa dag duschning och hygien har hon svårt för och måste bli motiverad för att göra saker och ting.

Jag gick o pratade med personalen men de säger att de inte finns tillräckligt med folk och att de inte kan ge min mamma de timmarna de kunde innan ,nu lämnar de bara medicinen.

Men de jag undrar hur jag ska gå tillväga med detta för såhär kan det inte fortsätta.

Annons:
[YlvaP]
6/30/09, 10:27 PM
#1

Usch det där låter ju hemskt. Varför skulle dom tro att hon helt plötsligt skulle klara sig själv nu efter alla dessa år. Nä det förstår jag mig inte på. Hoppas du tar upp kampen för din mamma.

icansson
6/30/09, 10:35 PM
#2

ja här kämpas för fullt vi är ju tre syskon som hjälps åt frågan är vilket håll man ska ta men min syster ska prata med mammas handläggare på soc imorgon o jag hoppas allting löser sig

[YlvaP]
6/30/09, 10:35 PM
#3

Ja det tycker jag att du skall göra.

[aspie]
6/30/09, 10:37 PM
#4

En insändare till Kalla Fakta i TV kanske vore en grej om man nu vågar visa sig offentligt i media förstås.

Blir så upprörd när jag läser sånt här. Det borde inte finnas i välfärdslandet Sverige.

Detta är helt oacceptabelt tycker jag. Ibland hjälper tyvärr endast media för att något ska hända. tråkigt men sant.

Jag har inga bra råd att komma med tyvärr, men önskar jag visste en lösning för din mammas väl.

Det skulle finnas en massa frivilliga egentligen som kunde ställa upp och hjälpa till.

Kyrkan kanske har någon form av stöd de kan ge. Kanske man kan ringa och fråga dom?

icansson
6/30/09, 10:40 PM
#5

#4 ja tror tyvärr de skulle bli för jobbigt för min mamma o blanda in media men en insändare i tidningen har jag funderat på men vet inte om de gör att de blir någon reaktion.

Kyrkan va ingen dum ide ska höra mig för tack så mycket

[aspie]
6/30/09, 10:46 PM
#6

#5 Ja, det är just det som är problemet. Hur ska en sjuk människa orka med media-tv för att kunna få upprättelse och slippa denna vanvård?

Det ska ju kanske vara om de låter henne få vara anonym och slipper finnas med på bild och med namn?

Vet inte, det är jätte svårt. Hoppas kyrkan och din mammas handläggare kan göra något så det blir bättre för er alla.

Annons:
icansson
6/30/09, 10:50 PM
#7

#6 ja de är ju frågan men min mamma skulle inte acceptera en filmkamera frmför sig. eller i sin lägenhet på något vis så det är svårt, men lyckas jag inte på annat sätt så kanske de blir den vägen

[Rebecka]
6/30/09, 11:40 PM
#8

Fy så ledsen jag blir av att din mamma inte får den hjälp hon behöver. Jobbigt för er barn att se det så hos sin mamma..Hoppas det löser sig..  Du vet att jag finns om du behöver hjälp med nåt så ska jag göra så gott jag kan..

Upp till toppen
Annons: