Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2496 ggr
David
7/3/09, 3:28 AM

Tålamod

Redan efter 11,6 minuter blir genomsnittssvensken irriterad över att personen den ska träffa är försenad enligt en omfattande forskning.

Har du bra tålamod med det mesta?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
7/3/09, 3:29 AM
#1

Röstade "sådär". Tålamodet är väldigt beroende på vad det gäller, och vem det gäller.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
7/3/09, 3:30 AM
#2

Väldigt olika, antar att der beror på tillfälle och vilket humör jag är på. Ibland kan jag stå ut med vad som helst hur länge som helst, ibland går jag i taket väldigt fort.

[YlvaP]
7/3/09, 8:56 AM
#3

Absolut inte. Blir skitarg på ungarna efter att ha fått upprepa mig en gång extra.

flikkan77
7/3/09, 9:37 AM
#4

Sådär, jag har tålamod med andra men inte med mig själv.

"You just have to belive…"

LenaR
7/3/09, 10:35 AM
#5

Jag (tycker jag) har stort tålamod med människor, inget med maskiner. Jag väntar en halvtimme-en timme på sena vänner. Datorn ska funka NU NU NU, annars får den en smäll. Förvånad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Froddel
7/3/09, 1:07 PM
#6

Oftast har jag 0 tålamod, vill att allt ska ske direkt. Men visst händer det att jag ibland klarar att härda ut - men då kryper det i hela mig!

Annons:
Jenahbella
7/3/09, 1:24 PM
#7

ibland blir ja irriterad på 2 sekunder å ibland kan ja nog "hålla ut" hur länge som helst, beror på va de e för situation och vem det är. men i genomsnitt så e mitt tålamod ganska kort :P

Snurpan79
7/3/09, 1:29 PM
#8

Tålamod? Vad är det? Flört

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

isa
7/3/09, 1:58 PM
#9

Jag har mycket långt tålamod. Det är både bra och dåligt med den saken. Men när det gäller orättvisor och djurplågeri är tålamodet = noll

Bromelia
7/4/09, 1:15 PM
#10

beror på hur jag mår men oftast inte

Citronmeliss
7/4/09, 1:44 PM
#11

Jag har oftast väldigt bra tålamod. Glad

Världen går inte under för att jag eller någon annan är försenad.

Jag blir dock lättstressad om vi är flera som ska iväg på något och de andra "drar benen" efter sig..Oskyldig

Då kryper det i hela mig och jag blir en "facist" som försöker skynda på de övriga för det kryper i hela mig av frustration över att de "aldrig" blir klara..

Det är då jag hatar uttrycket, vänta lite, Jag ska bara..Skrikandes

 När jag är hypoman har jag tyvärr alltid dåligt tålamod även om jag försöker att hålla emot så är det svårt att dölja. Det bubblar över alldeles för ofta.Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Callisto
7/4/09, 3:53 PM
#12

Svarade sådär. Det beror så mycket på situation och person men jag vill tro att jag blivit mer tålmodig, även om allt tålamod försvinner när jag är stressad

evrekaw
7/4/09, 9:00 PM
#13

Jag har slipats likt en gotlänsk rauk… Man kan inte jobba med struliga ungdomar om man inte har ett ofantligt tålamod…

Dessutom leder ilska och irritation aldrig till något positivt, det är bara det första steget bort från något som, just på grund av vreden, aldrig kommer att fungera…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Sovgott
7/4/09, 9:11 PM
#14

Ja, på jobbet har jag mycket tålamod. Men privat kan jag vara väldigt otålig och gå i taket om t ex min sambo sölar när jag är vrålhungrig.

När det gäller att vänta på vänner så skiftar det. Står jag och väntar på stan blir jag ganska irriterad om dom inte dyker upp inom en kvart, men om dom ska komma hem till mig så kan jag vänta en timme eller två. Och jag vet ju vilka vänner som har svårt att passa tider, så då brukar jag säga en tidigare tid till dom, så kommer dom ju i tid. ;)

evrekaw
7/4/09, 9:19 PM
#15

Tror att det var magiskt när jag fick "deltidspension" och helt plötsligt fick orken att räcka till… Att göra det man ska i ett lugnare tempo… Stressen rann av och därmed porlade tålamodet till mig.Glad

Tror jag var rätt hemsk hemma sista året på heltid. All ork var slut, hade noll kvar när jag väl kom hem och humöret blev därefter…Rynkar på näsan

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Emelie-E
7/4/09, 9:33 PM
#16

#11 Precis så där är det för mig med.

Citronmeliss
7/4/09, 10:33 PM
#17
#13 Ett gott tålamod är ett måste i relationsyrken!
Skönt att det blev så mycket bättre för dig när du fick gå ner i arbetstid.Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Hawknestgrove
7/5/09, 5:02 PM
#18

Oj! Jag hade gått i taket av att någon kommer så försent till ett möte, om det inte finns orska och personen inte har hört av sig. Punktlighet är för mig nästan heligt. Men jag har fruktnsvärt dåligt tålamod numera. Sedan jag slutade röka……. PANG… säger det bara!Tänder på alla 8…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Citronmeliss
7/5/09, 5:31 PM
#19

Men, varför ser mitt förra inlägg ut så nu då?Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Hawknestgrove
7/5/09, 5:42 PM
#20

Du hade antagligen tryckt in fetstilknappen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Citronmeliss
7/5/09, 5:46 PM
#21

Den har jag ju alltid aktiverad för jag skriver i fet stil?Obestämd

Eller missuppfattade jag nu?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
7/5/09, 8:33 PM
#22

#19. Det finns en knappkombination som gör att man får superstor text. Men ingen verkar veta vilka knappar man ska trycka på då. Glad

Minns du själv om du kom åt någon knapp?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

ChristineL
7/5/09, 10:47 PM
#23

Nej, det har jag inte. Är man mer än tio minuter försenad så tycker jag det är väldigt irriterande, särskillt om man inte fått meddelande om att personen i fråga blir sen. När det gäller andra saker, särskillt praktiska saker tex sy, måla, snickra osv tappar jag tålamodet direkt om det inte blir som jag vill. Jag är rätt händig men vill att det ska fungera :P

evrekaw
7/6/09, 12:16 AM
#24

#23 Men man kan inte få de som inte passar tiden att ändra sig… Man kan bara påverka sitt eget förhållningssätt gentemot dessa sengångare…

Att bli arg, irriterad och liknande föder ju bara en massa negativ energi…

Man lär sig hur folk fungerar… Ex, svärmor kommer alltid sent, därför förutsätter jag att… Om vi ska äta middag och bjuda henne säger jag klockan 16.00 Fast jag menar 17.00. Om hon säger att hon kommer vid tvåtiden så tänker jag vid tretiden…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

kerstinjo
7/6/09, 12:31 PM
#25

Självklar skulle jag bli irriterad om jag fick vänta på en person som jag har avtalat tid med.

För mig handlar det inte om tålamod, utan jag anser att det är självklart att hålla en avtalad tid.

 Kerstin 

 

LenaR
7/6/09, 1:23 PM
#26

Alla kan inte passa tider. Verkligen, alla är inte förmögna att passa tider. Jag tror alla i min bekantskapskrets har rätt stort överseende med en sån petitess som punktlighet. Förvånad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
7/6/09, 1:24 PM
#27

Alla utom den som alltid är sist… När hon är i tid ska baske mej alla andra vara där…Obestämd


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
evrekaw
7/6/09, 3:20 PM
#28

#27 Ha, ha… Tala om bristande självinsikt…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Saga85
7/6/09, 3:30 PM
#29

Det beror på om man har en tid att passa efter. Har jag bestämt träff med någon inför ett biobesök, en resa eller dylikt blir jag stressad om personen är det minsta försenad. Ska vi bara ta en fika, öl eller dylikt så bryr jag mig inte direkt om försening. Har inget emot att sitta upp emot en halvtimma, bara röka och ta det lugnt i väntan.

Saga85
7/6/09, 3:30 PM
#30

Jag valde "Sådär".

evrekaw
7/6/09, 3:33 PM
#31

Men vad är tid egentligen? Varför är vi så styrda av en rund manick som säger tick tack…

Visst - vårt samhälle är byggt på tider som ska passas och hållas… Men ibland är vi för styrda av tiden. Mycket stress som sedan resulterar i ohälsa skulle inte finnas om klockan inte fanns…

Detta då ur ett mera filosofiskt tankespår…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

kerstinjo
7/6/09, 3:41 PM
#32

Utan en "tickande klocka" skulle vi leva i ett kaotiskt samhälle, som även det skulle kunna skapa stress.

Därför jag tror inte att det är så enkelt som att det är en tickande klocka som skapar dagens stressyndrom.

 Kerstin 

 

evrekaw
7/6/09, 3:44 PM
#33

#32 Nej inte bara klockan och tiden… Håller med dig…

Nej jag tänkte mera hypotetiskt… Om tid inte funnits…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

kerstinjo
7/6/09, 4:01 PM
#34

Om inte tiden funnits………….

Men om man nu vänder på det och säger att det inte fanns några "tickande klockor" så undrar jag om inte det också skulle skapa en massa stress.

 Kerstin 

 

Annons:
LenaR
7/6/09, 4:11 PM
#35

#32 Jag är inte så säker. Det finns mycket i vår moderna värld som kräver exakta klockslag - kommunikationer t.ex, tv-tablåer Oskyldig, avlösningar på jobb, tandläkartider…

Men jag tycker vi är onödigt punktliga. Inte spelar det någon roll om kompisen är sen? Det finns väl alltid något att hitta på medans man väntar!

Alla yrken kräver inte heller punktlighet, egentligen. Många skulle kunna mätas i prestation i stället, så kunde man välja att arbeta 8-16 eller 20-4 eller vad man nu trivs med.

Jag har själv helt klart dubbel standard för att passa tider. Jag sitter i väntrummet på utsatt tid när jag har ett läkarbesök.

Men ska jag träffa en kompis på krogen och i sista minut upptäcker att läppstiftet inte matchar klänningen så får det ta den tid det tar att hitta ett nytt! Kyss


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
7/6/09, 4:32 PM
#36

Klockor ger mig stress.

Har jag en på mig eller nära så vill jag hela tiden ha koll.

Klockan triggar igång mitt kontrollbehov.Rynkar på näsan

Får sämre tålamod med en klocka än utan.

Med en klocka kan jag se hur sekunderna "sniglar" sig fram, om jag tex står i en kö"

Lika väl som jag upplever mig se hur tiden rusar fram vid andra tillfällen.

När jag inte har klockor runt mig så mår jag mycket bättre. Då får jag helt enkelt acceptera läget, oavsett vad klockan är..Tyvärr klarar jag inte av att göra likadant med tillgång till klocka.

Har inte burit armbandsur på minst, 20 år!

Mobilen har ju också klocka men den är jag tack och lov inte lika intresserad av!

Tänker ofta inte ens på att jag har aktuell tid där! (om mobilen är med mig, vilket den inte alltid är)

# 35 "Jag har själv helt klart dubbel standard för att passa tider. Jag sitter i väntrummet på utsatt tid när jag har ett läkarbesök"

Detta stämmer mycket bra för mig också!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Froddel
7/7/09, 7:05 PM
#37

Jag tycker att sååå många är såna himla sölkorvarSkrikandes….fort ska det gå och raka rörFlört….utom när nån ger mig instruktionerSkäms - då får det inte gå undan…skulle kunna sitta en hel förmiddag med ett A4 och ändå inte komma igenom hela o se ett sammanhang i det…

kerstinjo
7/7/09, 7:06 PM
#38

#37 Helst går?ObestämdGlad

 Kerstin 

 

Froddel
7/7/09, 7:09 PM
#39

#38  Ja, precisSkrattande

evrekaw
7/8/09, 10:58 PM
#40

#37 Men det där tänket är ju jobbigast för dig själv… De du retar upp dig på lär knappast bli bättre av det…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Splachfotografen
7/20/09, 12:35 AM
#41

Jag har ett ganska så bra tålamod, men inte alltid. Det beror helt på vad det handlar om. Själv är jag hästmänniska och där är mitt tålamod så långt att jag vet inte vad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: