Annons:
Etikettmedia
Läst 1533 ggr
[rolnor]
2009-07-16 22:45

In Treatment

Har någon av er följt serien? Tycker att det är intressant, men samtidigt lite tillrättalagt, men det var min terapi också, skulle alltid vara så förbaskat "behärskad" "gråta lagom" släppte aldrig ut den urkraft som jag vet finns inom mej, som vanligt så skulle jag vara en "duktig" person, inte "störa för mycket"…..

Men jag saknar den terapeutiska relationen, det känner jag när jag såg serien…Gråter

Annons:
LenaR
2009-07-16 23:10
#1

Det är så skönt ibland, att ha någon utomstående som lyssnar…

Men den serien går nog inte i nån kanal jag har. Har hört att den är riktigt bra!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
2009-07-17 00:14
#2

Den gick i "repris" i 2:an alldeles nyss, hela serien. Tror den första omgången gick på Canal+.

Jag har köpt hela serien på dvd. Det är helt klart sevärd. Den säger mig mycket, och ger en hel del "råd" till mig själv också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
2009-07-17 00:18
#3

Har ingen aning om vad det är. Skäms Jag är totalt allergisk mot serier och lite smått allergisk mot tv:n också.

 Kerstin 

 

David
2009-07-17 00:23
#4

Urkass beskrivning ifrån Wikipedia;

Serien hade premiär den 28 januari 2008 och handlar om psykoterapeuten Paul Weston (Gabriel Byrne) och hans möten med sina patienter. Serien har sänts i USA fem dagar i veckan och samma patienter har återkommit samma veckodag, och är där inne på sin andra säsong. I Sverige började serien sändas på Canal+ i juni 2008 och på SVT i maj 2009.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Froddel
2009-07-17 01:00
#5

#2  Aha, finns den på dvd…det ska jag minsann kolla upp!!

Jag ringade in varenda avsnitt i tv-tidningen för att jag ville se, men jag glömde ju alltid bort detSkäms…..tur att det finns dvd'er!! Tungan ute

David
2009-07-17 01:36
#6

#5. Jag gillade speciellt de avsnitten med Sofie (?), den unga tjejen som försökt begå självmord. Hur det utvecklades så väldigt bra. Gillade sista terapisessionen med henne.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[rolnor]
2009-07-17 18:03
#7

Det var lite kul att terapeuten spelad av Gabriel gick själv i parterapi med sin fru, förmodligen tufft att ha en terapeut som patient. Men vad jag förstått så går terapeuter själva regelbundet till en annan terapeut för analys??

Citronmeliss
2009-07-17 21:07
#8

Ja, man får handledning av annan terapeut för att få "spegla" och bearbeta sina upplevelser.

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-07-17 21:11
#9

Melissen, visst är det fler kategorier inom sjukvården som går mer eller mindre regelbundet hos någon kollega för att få prata av sig, eftersom de inte får prata av sig hemma, som de flesta andra kan göra.

I DBT vet jag att samtliga behandlare träffar handledare en gång i veckan. De flesta DBT-sessionerna filmas, så de kan gå igenom om det händer något som de behöver extra feedback på.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-07-17 21:29
#10

Ja det stämmer David!

Det är i det närmaste nödvändigt att de får feedback och möjlighet att reflektera över vad som sker i relationen terapeut/patient.

Om de inte gjorde det regelbundet så skulle de härbärgera alldeles för mycket inom sig och då göra ett sämre jobb.

Och som du säger så gäller det inte bara terapeuter, utan vid många olika yrken inom behandling, vård och omsorg!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Froddel
2009-07-18 23:52
#11

Jag har beställt dom nu (fast första delen i säsong 1 fanns inte inne just nu, men hoppas den kommer in snart!)Dancingth_blissysmile

Citronmeliss
2009-07-21 14:00
#12

Hoppas att serien visas igen för jag skulle gärna se den!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: