Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2106 ggr
Citronmeliss
2009-06-29 13:25

Trädgårdsterapi

I Malmö har det pågått ett projekt med trädgårdsterapi.

Det har haft som syfte att få personer med utmattnngssyndrom att bli friska och kunna återgå i arbete.

Hitills har resultaten varit bra och de flesta har kunnat återgå i arbete.

Nu finns tanken att även andra sjukgrupper ska få chansen att pröva på terapiformen.

Rehabiliteringskursen pågår i 12 veckor. Då träffar man psykolog och sjukgymnast regelbundet.

Resten av tiden är man utomhus i trädgården och grejar!

Skulle ni kunna tänka er att pröva på denna typen av terapi?

Motiviera gärna! Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
isa
2009-06-29 13:30
#1

För mig är allt som har med natur att göra, får mig att må bättre.T.o.m den lilla balkongträdgården som jag har.

Citronmeliss
2009-06-29 13:47
#2

Jag älskar också allt med naturen!Glad

Eller, ja, det mesta..Flört

Ändå sa jag nej när jag för några år sedan tillfrågades om jag ville delta vid en växthus-aktivitet på psykiatrin.

Den nära gemenskapen som de övriga tanterna hade orkade jag inte med..Skäms

Inte heller regelbundenheten..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-06-29 13:52
#3

Jag är totalt ohändig med allt som har med blommor och växter att göra, men skulle helt klart vara villig att testa.

Finns det en liten chans att man blir att må bättre så…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-06-29 13:54
#4

Ja, med ett vettigt upplägg ihop med psykolog och sjukgymnast så känns det dessutom lite mer seriöst, än att fika med tanterna vid växthuset!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-06-29 13:58
#5

Tror att det skulle passa mig bra. Vill lära mig mer om trädgård och vara ute och pyssla ger lite mening till tiden med. Med psykolog och sjukgymnast inblandat så känns det som om det kan ge något.

"You just have to belive…"

[aspie]
2009-06-29 14:01
#6

Nä, tror inte det skulle passa mig. Har redan fått göra detta som terapi på smärtrehab.

Däremot om jag hade en egen trådgård att greja lite i, då hade det nog gjort mig gottGlad

Annons:
Citronmeliss
2009-06-29 14:02
#7

Ja, jag tyckte det lät bra. Glad

Det skadar inte med lite olika former av rehab..vi är ju så olika varandra så ingen terapi är en universalmetod som passar alla!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-06-29 14:24
#8

Just att få vara ute och göra saker hade passat mig, särskilt nu när det är fint väder även om det är aningens för varmt.

"You just have to belive…"

isa
2009-06-29 14:34
#9

#2 Där påminde du mig! Tack för det. Inte riktigt allt med naturen. Ok, allt med naturen utom getingar då!

[aspie]
2009-06-29 14:53
#10

Utan getingar, ormar, myggor och sniglar Tungan ute

Froddel
2009-06-29 17:29
#11

Ja, det är något som jag jättegärna skulle vilja göra. Blommor och natur får min rastlösa själ att må bra så det skulle vara ypperligt för migGlad

flikkan77
2009-06-29 18:12
#12

Jag skulle med glädje hitta ormar ute men ser dem aldrig. Getingar hade jag som husdjur när jag var liten och maken och jag har funderat på att skaffa bin.

Sniglar är lite slemmiga men acceptabla, däremot fryser jag när jag ser en spindel. Får lite lätt panik och kan inte röra mig.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
2009-06-29 18:20
#13

Det verkar som om flera av oss skulle vara villiga kandidater till trädgårdsterapi!

Vi kan ju alltid ha med insektsspray och gummistövlar på fötterna vid ormfara!Tungan ute

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Bromelia
2009-06-29 19:01
#14

Jag svarade nej, mestandels för att jag har ett eget trädgårdsprojekt som jag måste ta itu med. Har alltid hatat allt som har med levande växter att göra, sen halkade jagin på ett bananskal och började praktisera i en blomsteraffär där jag senare fick vikariat nu kan jag inte få nog av växter Glad

Citronmeliss
2009-06-29 19:06
#15

Vad kul Bromelia, jag har också arbetat i blomsteraffär! Älskar blommor och gröna växter!

Dock är jag lite dålig på att påta i trädgården så där har jag mest tåliga gammaldags perenner.

Lite gurka tomat och en del örter har jag också, sen får det räcka!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bromelia
2009-06-29 19:17
#16

#15

just nu så har jag en kaos rabatt. men tänkte pracis som du ha lite tåliga perenner. ja påta i trädgården behöver man verkligen ha ork och motivation för annars blir det bara halvdant. har stor gård och har tänkt att ha lite fruktträd och bärbuskar så småningom.

har precis varit och köpt gurkplantor som ska in i växthuset bara jag får in lite vatten igen.

Men jobbet i blomsteraffären var det bästa jobb jag någonsin haft. Helt underbart att gå och plocka med växterna varje dag och man lär sig alltid nya saker om olika växter. det ända jobbiga var att ta hand om växterna i växthuset när det var 37 grader varmt ute, tror det var runt 50 grader inne då. saknar verkligen det jobbet.

Pialinn
2009-06-29 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag skulle inte klara av ett trädgårdsliv! Blir så ledsen när blommorna vissnar.

Kanske därför jag fotar så mycket blommor. Skickar en av mina favoriter

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[aspie]
2009-06-29 19:36
#18

#17 Otroligt vacker blomma. Vad är det får sort?

Pialinn
2009-06-29 20:28
#19

En hibiskus (hos mina vänner i Tyskland)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Bromelia
2009-06-29 20:37
#20

#19 jag kunde inte heller få blommor att överleva förr, tog tom död på min kaktus för att den fick gör lite vatten. kan rekommendera fredslilja eller garderobsblomma de är väldigt lättskötta och visar oftast när de behöver vatten.

Annons:
flikkan77
2009-06-29 21:51
#21

Hibiskus är min älsklingsblomma av krukväxter. Så jag gillade den där bilden, Pialinn. Superfin!

"You just have to belive…"

evrekaw
2009-06-29 22:41
#22

Påtar i jorden gör jag så mycket jag bara hinner under vår och sommar… Behöver inte gå i terapi för att göra det…

Men visst ger det mycket… Tror absolut att det kan fungera för många!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

patti2
2009-06-29 23:54
#23

Skulle passa mig utmärkt, jag känner ett lugn när jag vistas i naturen. Jag är iof inte någon trägårdsexpert, men jag antar att man lär sig en del under vistelsen och att lära sig något nytt är  ju aldrig fel.

Citronmeliss
2009-07-05 16:40
#24
#16 Nu har jag börjat få små gurkämnen på min plantor, roligt! Har lagt skyddande nät över för stararna är snabba med att tjyva dem om de kommer åt!

#17 Vilken vacker bild på hibiskusblomman! Den får mig att tänka på min barndom. Mamma hade alltid flera hibiskusar som blommade så fint.

#23 Nej, att lära sig något nytt är aldrig fel! Att njuta av naturens helande förmåga kräver (tack och lov) inga förkunskaper så jag tror som

#22 att det är en utmärkt terapi för många!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Halvdansken
2009-07-05 17:37
#25

Nu har jag inga problem jag behöver gå i terapi för, men jag vet hur avslappnande det är att jobba i min 3500 m2 stora trädgård. Att gräva, planera, handla in, plantera osv gör att man glömmer tid och rum och stressen på jobb. 

Så det fungerar helt säkert utmärkt som terapi.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Citronmeliss
2009-07-05 18:00
#26

Ber om ursäkt för den knäppa texten i mitt förra inlägg. Vet inte varför det blir så..Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-07-05 19:42
#27

Mitt vitkål växer så det nästan har tagit över landet. Kanske skulle gallra lite för sååå mycket vitkål ter jag inte. Tycker dock det är lite jobbigt att gallra så det skjuts alltid upp till en annan dag. Men man "får inte" slänga mat ju… Oskyldig

"You just have to belive…"

Annons:
ChristineL
2009-07-05 22:43
#28

Nej, jag skulle inte göra det. Har inget som helst intresse för trädgårdsliv eller liknande, men jag tror absolut att det fungerar om man har den inställningen.

Citronmeliss
2009-07-06 18:57
#29

#27 Vitkål är ju bra mat för dig flikkan om du fortfarande äter LCHF.

Coleslaw, gräddkokad vitkål, strimlad vitkål i stället för spagetti till gräddig köttfärssås..

Annars kan du få skicka över kålen till mig! Jag vill gärna ha god vitkål älskar kålpudding och kåldolmar! Flört

#28 Nej, man ska nog ha åtminstonde lite intresse, för att motivera sig för den typen av terapi!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: