Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1814 ggr
David
6/29/09, 12:18 AM

Hur påverkar värmen?

Hur påverkar värmen dig?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
6/29/09, 12:20 AM
#1

Jag mår helt klart sämre av värmen. Orkar knappt med något, är allmänt sur och lättirriterad och sover sämre.

Är jätteegoistisk nu, men blir tokig när folk säger åt mig att "du får väl stå ut, tänk på alla som har semester". Håller nästan på att klappa till personer som ger mig den fina kommentaren.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bromelia
6/29/09, 12:32 AM
#2

Det beror på vad jag har för dag och hur varmt det är. i den här värmen mår jag helt klart sämre.

isa
6/29/09, 12:35 AM
#3

Jag har alltid mått dåligt av värme. Min mor säger att jag fick jättelätt solsting när jag var liten, vilket jag även kommer ihåg också. Jag kan aldrig sitta i en bastu, då kollappsar jag fysiskt.

Jätteirriterad och grinig.Fumlig och utmattad blir jag. Måste blöta huvudet i kallt vatten jätteofta, Sova med endast en vanligt lakan som täcke, för täcke måste jag ha annars går det inte att sova.Huvudvärk, måste dricka jättemycket vatten.De som inte känner mig tittar snett på mig när jag säger att det är hemskt för det är vidrigt varmt och svär över värmen.

Froddel
6/29/09, 12:50 AM
#4

Själv tillhör jag dem som gläds åt värmen. Min hemska tid kommer med kylan och mörkret istället. Så David jag tycker inte du är egoistisk när du reagerar på det sättet, folk som ger såna kommentarer tänker nog inte längre än vad näsan räcker.

imilija
6/29/09, 1:04 AM
#5

jag mår överlag bättre av sol och värme. dock har värmen andra nackdelar för mig som tex sommarkläder. alla verkar vara så himla glada över att kunna dra på sig shorts eller små klänningar vilken är döden för mig.

jag hatar att visa min kropp men så varmt som det är nu (klockan är 23 och det är fortfarande över 20 grader ute) kan man ju knappt ha kläder på kroppen.

Link-
6/29/09, 1:09 AM
#6

Sämre! Får ännu svårare att sova. Man svettas. Getingar… Är rätt nöjd att jag bor i norr och har vinter i 6 månader.

Annons:
HannaM
6/29/09, 1:44 AM
#7

Fysiskt mycket sämre av värme. Är inte byggd för den. Men att kunna vara ute lagom svala sommarkvällar/nätter är underbart.

AnneN
6/29/09, 1:46 AM
#8

Psykiskt så mår jag bättre då det är varmt och soligt, mår även bättre fysiskt då jag har problem med både leder och hud om det är kallt, men orkar däremot inte göra så värst mycket då det är så varmt som det varit de senaste dagarna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emelie-E
6/29/09, 1:52 AM
#9

Jag mår bättre av värmen! Helt underbart!

Yeay
6/29/09, 2:07 AM
#10

Jag mår sämre av värmen. Jag får otroligt tungt att andas så fort det blir lite för varmt vilket gör mig yr och jag blir alldeles matt och orkar knappt resa mig upp ur sängen på morgonen… Sedan kan jag inte bada, för mina ben går inte visa upp i det skicket de är i.

Saga85
6/29/09, 2:17 AM
#11

På ett sätt bättre. Då kan jag ju skylla orklösheten på värmen. Men egentligen gör den väl varken från eller till.

LenaR
6/29/09, 2:23 AM
#12

Bättre! Blir glad av solen, och slipper frysa (lågt blodtryck).


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
6/29/09, 3:11 AM
#13

Jag är lyckligt lottad för jag mår både psykiskt och fysiskt bättre av värmen.

Dock har även jag mina begränsningar, det är inte skönt om det blir alltför varmt under en längre period!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Allamej
6/29/09, 3:14 AM
#14

Mår betydligt sämre… Jag blir sjuk av den, snuvig och något så infernaliskt ont i benhinnorna så jag kan knappt röra mig…

Solen ligger på lägenheten hela dagen och den går inte ens bakom bibblan förrän runt 23 på kvällen.. Har haft öppet allt sen kl 22 men fortfarande är det ca 27 grader i lägenheten…

Ångesten kommer som ett brev på posten och jag är inte vad man kan kalla gott sällskap

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

flikkan77
6/29/09, 9:06 AM
#15

Mår både bättre och sämre. Trvis när det är varmt och får mindre ont i kroppen då, men det är jobbigt att inte orka göra saker.

"You just have to belive…"

[aspie]
6/29/09, 11:50 AM
#16

Jag mår mycket sämre av värmen. Om det höll sig runt 19-20 grader så kan jag stå ut men över det så är det hemskt.

Att gå omkring och känna sig svettig och kletig hela tiden känns oxå vidrigt. KÄnner mig lixom aldrig riktigt ren då och att sätta på sig rena kläder eller lägga sig i en ren säng känns ju heller inget vidare Rynkar på näsan

För att inte tala om alla flugor, myggor, getingar, sniglar i drösar på kvällarna m.m och att åka buss, ska vi inte tala om, de är rena rama dödsfällorna för gamla och sjuka eftersom de är stekheta.

Förra sommaren fick ambulansen hämta patienter som tuppat av i bussarna och om jag inte minns fel så dog en Rynkar på näsan

Hade varit bättre om jag bott vid havet på landetSkrattande

Citronmeliss
6/29/09, 11:59 AM
#17

Jag åker ju inte kollektivt och jag ska ärligt erkänna att jag aldrig hade klarat av det i värmen. Tyst

Har själv svimmat en gång när det var varmt och jag var gravid.Rynkar på näsan

Slapp dock ambulans resan för jag kvicknade snabbt till igen!

När jag steg av vid nästa hållplats för att få frisk luft så stod konstigt nog min pappa där..just på den platsen, lustigt! *Plötsligt händer det*Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
6/29/09, 12:04 PM
#18

He, så lustigt. Ja, "plötsligt händer det" Skrattande

Önskar det hände något bra för min del nu så jag kan minska all stress

Citronmeliss
6/29/09, 12:11 PM
#19

En storvinst kanskeSkrattande (om du har råd med någon lott!Oskyldig)

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
6/29/09, 2:13 PM
#20

Ja, precis, så man äntligen kunde bli skuldfri och klara av att leva. Fick mina ynka 10.000 idag så en lott kanske man skulle prova. Hoppas det blir mer över denna gången efter alla räkningar annars går det åt h-e

Annons:
David
6/29/09, 2:26 PM
#21

#16. Bor nästan vid havet, har någon kilometer dit. Men det hjälper inte här uppe. Värmerekord i Sverige var det bara 5 mil norröver. Blä!

Är så varmt nu att jag knappt kan sova och går omkring med ständig huvudvärk.

Och precis som aspie säger, ständigt svettig, och känner sig aldrig riktigt ren, även om jag kommer direkt ur duschen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
6/29/09, 2:29 PM
#22

Värmen påverkar min aptit med, vem vill äta varmt när det är varmt? Lever på mitt proteinpulver och inte vet jag hur nyttigt det blir i längden.

"You just have to belive…"

Hawknestgrove
6/30/09, 2:16 AM
#23

i JUST LOOOOOOVE IT!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Vargnatt]
6/30/09, 12:27 PM
#24

Bättre, får energi, blir gladare, slipper äntligen frysa :)

Jenahbella
6/30/09, 12:50 PM
#25

bättre faktiskt, visst ja har dåliga värmedagar med men för de mesta blir ja varm å trött å slutar tänka :P

Fladdra
6/30/09, 1:37 PM
#26

Väldigt mycket dåligare.

Jag kan knappt sova alls, jag blir vresig, trött och alltså lat, och vill inte göra särskilt mycket.

Angelita
6/30/09, 1:56 PM
#27

Jag blir sämre. Orkar inget, sur, grinig, tål inte solen, mår illa, trött men kan inte sova på natten, utan matlust, ont i leder, med mera.

Jag mår bäst då det är 22-24 grader varmt. Över och under de temperaturerna fungerar jag sämre.

Annons:
annemaria1962
8/4/09, 4:43 PM
#28

jag mår,helt klart bättre av ´värme!! på alla sätt, fysiskt som psykiskt. höst o vinter är för mig mycket tunga o dystra årstifer. vilket märks genom ökade smärtor o ett växlande humör!!

Cattis
8/4/09, 7:17 PM
#29

Det beror på vilken temperatur den värme du menar ligger på… Och på vilken sorts värme det är. Jag klarar mig skapligt ute i värmen, även om jag "svettas bort" om jag måste anstränga mig minsta lilla. Det kan jag greja, trots att jag avskyr att svettas mkt.

Den absolut värsta värmen för mig, är den som kan vara inomhus. Kvav och stilla. Vårt radhus är garanterat byggt av virke från sadistiska träd! Det spelar ingen roll hur vi gör, det är ohyggligt varmt inne sedan nästan två månader tillbaka. Vi har neddragna persienner, fläktar på i halva huset (det blir åtminstone aldrig dammigt just där de sveper förbi Cool ) och så fort solen slutar lysa rakt på huset så öppnar vi korsdrag överallt, i timmar. Under förutsättning att det alls rör sig i luften då… Obestämd Men okej, öppet iaf. I natt vid 3, då det faktiskt fläktat en hel del genom huset sedan 18-tiden på kvällen, hade vi lyckats sänka temperaturen i vardagsrummet till iskalla 24,7 grader. Men… sen idag på förmiddagen (vid 11) var det 27,3 grader i vardagsrummet igen så vi behövde ju knappast frysa av nattetemperaturen så värst länge. Skrikandes Och den temperatur jag uppgett ovan, den är ungefär densamma där vi sover. Det händer inte alls sällan numera, att jag vaknar av att jag är genomsvettig! Kudden är inte bara fuktig dessa gånger, den är BLÖT! Äckligt, äckligt och vidrigt. Har aldrig tvättat våra kuddar så ofta som denna sommar. Isch!

Det är VIDRIGT med sådan värme, allt klibbar o smetar. Huden känns konstant fuktig som om man nyss kommit ur duschen o snabbt torkat av sig. Bleh! Skrikandes

Jag vill byta bort vårt hus sommartid mot ett stenhus med 2 meter tjocka väggar! Någon värmeälskare som har ett bra objekt att byta med?  Tungan ute

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Citronmeliss
8/4/09, 9:21 PM
#30

Vill du kanske låna min svala jordkällare?Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Cattis
8/4/09, 9:42 PM
#31

#30 Just nu avböjer jag artigt. Oskyldig Men fråga mig igen vid 3-4 i natt då jag inte kan sova ordentligt o svettas floder - då kanske jag kommer farande som ett skott! Skrattande

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Bergspuman
8/4/09, 9:45 PM
#32

Jag gillar inte att vara ute i stekande sol, för jag är rödlätt o fräknig o bränner mig lätt. Men däremot älskar jag sommarmorgnar och sommarkvällar / - nätter under en riktig värmebölja, det är alldeles alldeles underbart.

Har turen att bo i en lägenhet som aldrig blir sådär varm, och ha en balkong som har perfekt temperatur mellan sisådär 18-21 (klockslag, alltså) på kvällen. Därmed blir det inte så jobbigt att sova. Kniper det, hänger jag upp myggnätet i taket över sängen, o ställer upp balkongdörren på vid gavel, ha ha. Myggnätet har räddat min nattsömn många gånger… (köpt på Naturkompaniet).

Mitt psykiska mående däremot påverkas just ingenting, jo mår nog faktiskt bättre av vackert väder…

Citronmeliss
8/4/09, 9:45 PM
#33

Du är välkommen, jag ställer upp dörren då..Glad

Ta gärna med dig en liten shettis, eller två..Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
8/5/09, 3:19 AM
#34

Cattis, tänk, jag känner igen mig i vart enda ord!

Melissen, har du plats för en till? Åtminstone i sådär 2-3 veckor till, sedan tror jag det börjar bli svalare här uppe. Ser fram emot hösten riktigt rejält kan jag berätta.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Cattis
8/5/09, 3:29 AM
#35

#34 Du får den till och med alldeles för dig själv nu! Cool

Kung Bore var på bra humör ikväll och kylde ner ordentligt ute. Det var bara 14 grader vid 22-tiden och nu börjar det snart bli ganska behaglig temperatur här inne. Vi är redan nere på ungefär 23 grader inomhus! Skrattande Drömmer om att få ner den till 18-19 åtminstone där jag skall sova. Men det blir väl bara att glömma ända till november-december kan jag tro,. Skrikandes

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

David
8/5/09, 3:42 AM
#36

Snart så… snart så… Undra om inte snön kommer snart? Då kan jag öppna balkongdörren, som går direkt till sovrummet, och kanske till och med få in en snöflinga eller två. DÅ är det behagligt att sova! Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Cattis
8/5/09, 3:47 AM
#37

#36
Snö!? I wish! 
Vi som bor här får vara glada om det ens hinner komma lite, lite grann i slutet av december. När brukar den första komma uppe hos er? Oktober? Obestämd

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Allamej
8/5/09, 3:51 AM
#38

Sent oktober, början av november :) Men senare år har den kommit lite udda… Ibland jättetidigt och sen blir det varmt igen eller så kommer den i december

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

David
8/5/09, 3:53 AM
#39

#37.

Jag är lite osäker. Är min första höst här. När jag flyttade upp i mars så var det rätt gott om snö. Tror den försvann i slutet på april (?).

Här verkar det som det kommer rejält med snö, och sen får den ligga kvar. Oj vad jag längtar, slippa allt plask och trist. Och verkligen kunna gå ut och hoppa i lite snöhögar! Cool

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Cattis
8/5/09, 3:58 AM
#40

#38 Är lite avundsjuk på er som åtminstone får ha riktig vinter ett tag varje år.

I vintras hade vi en "skvätt" snö i december o sen blev det iiiis. Efter det var det lera och ännu mer lera tills i februari. Och i mars blev det vår igen. Typ. Visst, någon enstaka dag/ett par dagar chockas man emellanåt av att vakna i en alldeles vit värld. Men det försvinner ju hur snabbt som helst. När jag var liten var det vinter när det skulle och på jul och vinterlov, då åkte man pulka o dyl som en tok. Hela tiden. I slutet av februari i år, så var det så pass bra med snö att mina barn kunde åka pulka i backarna här omkring. Buuuhuuu!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

David
8/5/09, 4:01 AM
#41

Du får ta med hela gänget och komma upp och njuta av snön här, eller så kan jag skicka ner en kartong :). Ska ju ändå skicka ner några av våra jättemyggor till Hanna! Skrattande

Minns också hur det var tidigare, är ju nästan från dina trakter från början. Då var det minsann snö där också. Men nu, isch! Is och plask, plask, plask…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Citronmeliss
8/5/09, 11:58 AM
#42

# 34 Klart att jag har plats för dig ocksåFlört

Speciellt nu när Cattis inte behöver komma.. (tror hon blev rädd att jag skule knycka hennes små ShettisarOskyldig)

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
8/5/09, 2:28 PM
#43

Tack tack! Då kan du räkna med att jag kommer för några veckor. Är det möjligt att dra in en skarvsladd så jag kan vara uppkopplad måntro? Flört Kan bli trist att sitta hela dagarna i en jordkällare utan att göra något. Lite fängelselikt sådär. Om dock väldigt skönt och avkopplande Skrattande

Helt OT, för några år sedan var jag på Stockholm International Horse Show i arbetet, och jösses var Shettisar är mysiga, om dock en aningn vilka i sitt beteende. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Cattis
8/5/09, 2:54 PM
#44

#42 Mmm.. knycka och knycka, ni kanske försöker äta upp dem! FörvånadTungan ute Visserligen har jag 26 stycken, men nah, inga helgrillade shettisar på menyn här inte… Skrattande

#43 Menade du vilda? Isf har du alltså bara träffat Globen-shettisarna som springer i manegen i vild galopp. Inte de bästa representanterna för sin ras minsann! Skrattande
De är lugna, genomkloka för att inte tala om smarta. Underbara varelser!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Citronmeliss
8/5/09, 3:10 PM
#45

Trådlöst kanske..Flört

Nänä..inte ätaFörvånad

Gosa och kanske köra dem?Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
8/5/09, 3:51 PM
#46

#44. Jepp, de var de som sprang i manegen i vild galopp. Glad Förstår att de inte direkt är representabla, men skoj var det!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: