Annons:
Etikettbehandling
Läst 3884 ggr
[YlvaP]
2009-06-28 20:55

Kan man blanda dessa?

Jag har Atarax, Triptyl och Nozinan hemma. En är lugnande och en är antidepp och den tredje vet jag inte riktigt.

Annons:
[aspie]
2009-06-28 21:09
#1

Har tyvärr ingen aning, Ring sjukvårdsrådgivningen eller apoteket. De bör kunna svara på detta. Har inte din läkare sagt något då?

[YlvaP]
2009-06-28 21:18
#2

Nä skall egentligen inte använda ataraxen i och med att jag fick triptylen och senare nozinanet för jag blev hypo av den.

Froddel
2009-06-28 21:23
#3

Är det Ataraxen du blir hypo av? Vilken av de tre vet du inte vad den är för?

[YlvaP]
2009-06-28 21:28
#4

Nä triptylen som är ett antidepp. Fick ataraxen för att bli lugn och kunna somna bättre men det funkade inte för mig. Hon höjde liksom inte dosen utan fick Triptylen.

Pialinn
2009-06-28 21:28
#5

Jag tar Atarax mot allergi. Kan ta 150 mg utan problem när det är som värst. Normaldosen är 50 mg. Min väninna CK klarar 10 (tio) mg. Tar hon mer missar hon dörrhålet.

Kan du inte gå in på Fass och läsa lite om biverkningar?

Vet inte hur det blir om du tar alla tre, tyvärr!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[aspie]
2009-06-28 21:30
#6

Trippel!, Har läkaren sagt att du inte ska ta atarax ihop med det andra så ska du absolut inte göra det

Annons:
[YlvaP]
2009-06-28 21:35
#7

Men jag vet att jag inte kommer att kunna somna ikväll eftersom jag är så här. Men jag tar då två triptyl (får det) och Nozinan.

[aspie]
2009-06-28 21:40
#8

Har du aldrig provat med två triptyl tidigare?

[YlvaP]
2009-06-28 21:42
#9

Jo men jag blev hypo av två såna och det var då hon ändrade till en Triptyl och en Nozinan för att motverka att jag blev uppåt.

[aspie]
2009-06-28 21:44
#10

Jaha, det är så du menar, då fattar jag. Är Triptyl för att du ska kunna sova och tar de det endast till natten?

[YlvaP]
2009-06-28 21:47
#11

ja för att kunna somna

[aspie]
2009-06-28 21:54
#12

Om du endast tar atarax ikväll och ingen triptyl. Skulle det funka tror du?

David
2009-06-28 22:48
#13

Det är jättevanskligt (omöjligt) att ge råd. Tittar man rent teoretiskt innehåller ingen av dessa något ämne som stöter sig med varandra.

Men det läkaren har sagt bör man följa. Det du kan göra är att ringa till Apotekets kundtjänst 0771-450 450, finns ett speciellt val där du kan få rådgivning om receptbelagda läkemedel.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[YlvaP]
2009-06-29 10:43
#14

#12 Jag tog två Triptyl och en Nozinan sen gick jag och såg på tv. Halv 12 gick jag till sängen och sen surfade jag en stund med mobilen och sen somnade jag. Ca en timme längre än vanligt men tog tabletterna 30 minuter för jag brukade ta dom. Frossade i mig smördränkta popcorn. Men det blev ju bara att tvätta sig.

Dessutom blev jag väckt strac efter 04 av att en unge ville komma och ligga bredvid mig. Hatar sånt men säger inget. Men efter mer än 30 minuters rullande så skickade jag iväg henne till hennes egen säng. Hon ville se på tv. Suck!!

Citronmeliss
2009-06-29 11:12
#15

Ser att det inte blev särskilt mycket sömn för dig i natt heller trots medicinen, jobbigt!Rynkar på näsan

Om du är bipolär så undrar jag varför du får Triptylen när den lätt triggar igång din "hypomani"..Obestämd (förresten, blir du inte mer hypo av två utan tröttare istället?)

Kan du inte få ett annat preparat i stället som faktiskt gör dig trött?

Du blir ju knappast hjälpt av att få ett medicin där du riskerar att bli hypo i stället för att kunna somna, som är avsikten?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
2009-06-29 11:16
#16

Jo jag är bipolär och eftersom en tablett Atarax inte funkade på mig så fick jag Triptylen istället för en höjning. Men jag blev lugnare av Ataraxen iaf. Tar Nozinan för att motverka uppåtverkan på Triptylen. Tja ni kanske hajjar? Men jag skall fråga om man kan höja Ataraxen istället.

Jag vill inte ha direkta sömnpiller för jag vill kunna vakna om mina barn gör det för jag är ensam med dom varannan vecka då gubben är på sjön.

Citronmeliss
2009-06-29 11:25
#17

Jag är ju själv bipolär och skulle inte gå med på att ta ett preparat som gör mig hypo, då är det ju inget för mig när det inte ger den önskade effekten.Obestämd

Kan ju knappast främja sjukdomen, varken kort eller långsiktigt!

Nej, jag vill inte heller ta "riktiga" sömtabletter, Ataraxen däremot är ju inte "sömnmedicin" på samma sätt även om den har en dämpande verkan.

Kan inte förstå varför du inte kan få höja dosen på den istället för att ta Triptylen.

Det är ju vanligt att man äter den i väldigt varierande styrka beroende på hur man reagerar på den. (som Pialinn nämnde)

Kan du inte prata med din läkare igen för du måste ju få sova.

Bra sömn är ju en av de viktigaste faktorerna för att undvika allt för stora svägningar…

Och för att orka med livet med barn och allt!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
2009-06-29 12:14
#18

Ja precis. SKall (våga iaf) fråga henne imorgon.

Citronmeliss
2009-06-29 12:19
#19

Ja gör det!Glad

Förhoppningsvis ändrar hon sin ordination så det funkar bättre för dig, bara du berättar!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

HannaM
2009-06-29 15:14
#20

En tablett atarax? Och dom förväntar sig effekt? Märkliga människor. Har du 25 eler 10 mg tabletter?

Annons:
[YlvaP]
2009-06-29 16:18
#21

Jo en tablett 25mg

[aspie]
2009-06-29 16:27
#22

Jag brukar ta 2x25 mg både morgon och kväll, men de räcker inte att sova på för min del. Inte nu när jag är van.

Men första gången jag tog dem räckte det med en 10 mg för att jag skulle sova, men å andra sidan var det innan jag mådde lika dåligt som jag gör nu.

De kanske funkar annorlunda när man är bipo oxå, men det vet jag ju förstås inteObestämd

Citronmeliss
2009-06-29 18:17
#23

Nej, mig veterligt funkar det inte annorlunda bara för att man är bipolär utan det är helt individuellt!

Jag tycker också att det är en låg dos?

Vanlig dos för vuxna är enligt FASS, 1 - 2 tabletter à 25 mg 2 - 3 gånger dagligen.

Däremot ska man undvika samtidig användning av neuroleptika.. och Nozinan är det!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
2009-06-29 22:11
#24

Ja så hette det… Jag måste verkligen fråga imorgon.

Citronmeliss
2009-07-05 18:01
#25

Hur gick det, fick du något svar?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[YlvaP]
2009-07-05 19:36
#26

Jo det gick bra. Fick en ny medicin som är tänkt för tvångstankar och handlingar men också förhoppningsvis sömnen. De andra skulle jag sluta med.

flikkan77
2009-07-05 19:49
#27

#23 Nozinan har vi som lugnande till vår skotträdda Saluki på nyårsafton. Hon blir som Bambi på hal is, ben åt alla håll. Visste inte att människor åt det också.

"You just have to belive…"

Annons:
[YlvaP]
2009-07-05 19:53
#28

Ja där ser man…

Citronmeliss
2009-07-06 19:30
#29

Jepp, det har jag också haft till hund som varit rädd för smällare!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-07-06 20:38
#30

Som tur är så bor vi ju på landet nu och här var det knappt några raketer på nyårsafton så nu behövs inga droger längre. Superskönt för både oss och Salukin.

"You just have to belive…"

Upp till toppen
Annons: