Annons:
Etikettanhöriga
Läst 1458 ggr
Halvdansken
6/27/09, 4:26 PM

Rattfylla - hur går JAG vidare? Långt!

I onsdags när jag körde hem såg jag min mans bil stående vid sidan av vägen inte långt från oss. (Han hade en semesterdag och hade sagt att han skulle köra och handla). Den var tom, så jag körde hem och ringde honom men fick inget svar.
Eftersom jag hade en misstanke, så ringde jag lokalpolisen och de var snälla och berättade att jodå, min man var där.

De ringde efter en liten stund och sa att jag kunde hämta honom, så jag körde dit och fick kvittera ut bilnycklarna. De hade mätt hans promille till mer än 2, men vi väntar på blodproverna.
Vad som händer nu vet vi inte, vi får se vad det blir, men han förlorar körkortet i alla fall.

Jag är själv ganska lättad. Jag har väntat på det telefonsamtalet i många år, och äntligen kom det. Nu är vi där i alla fall, och det var oundvikligt. Jag är givetvis sur på honom, men inget allvarlig hände.
Han blev nog ordentligt rädd, och chockad över promillen, han har inte fattat att han tåler en hel del. Jag hade inte kunnat stå upp.
Planen är nu att inte köpa sprit (whiskey), och bara arbeta mellan 8 och 18.
Han måste bryta behovet av att alltid jobba, kolla mail osv och göra annat.

Hans jobb ställer upp kanonbra, med psykologhjälp och stresshantering osv, men vad med mig? Min man har svårt att se att JAG skulle ha några problem, det är ju inte JAG som förlorar körkortet, eller vad det nu blir för straff… Men han kommer nog att begripa. Hoppas jag.

Jag har pratat med min chef, som var väldigt förstående och sa att jag fick ta ledigt om jag ville, och att han fattade att jag inte kunde vara på topp alltid. (Vi har ganska krävande jobb båda, i IT branschen).

Men jag känner mig hjälplös på nåt sätt. Vad ska jag gå vidare med? Tänka?

Nån som varit i en liknande situation? Skilsmässa eller liknande är inte alls aktuellt, jag älskar min man och vi har i övrigt ett bra liv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Citronmeliss
6/27/09, 4:45 PM
#1

Jag rekommenderar familjerådgivning.

Där kan ni under ordnade former få hjälp att samtala om hur detta kommer att och har påverkat er båda!

Kanske det kan få din make att inse att han inte "äger" problemet så att säga.

Eventuellt kan du där också få hjälp med vart du kan få individuellt stöd för att bearbeta och komma vidare med dina känslor!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Halvdansken
6/27/09, 5:58 PM
#2

Vi jobbar faktiskt i samma firma, men inte samma division eller vad man ska kalla det (olika pengapåsar), men psykologen kan kanske ta oss båda. Hoppas det.

Den bästa hjälper är faktiskt att min man tar detta allvarligt och slutar stressa och dricka så mycket. Det går i perioder, just nu har det varit dåligt en lång tid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Froddel
6/27/09, 6:29 PM
#3

#0  Finns det ingen beroendemottagning där ni bor? Dom brukar också erbjuda anhörigstöd.

Vet du om han kommer att få gå och ta antabus nu då? då brukar dom också även ta regelbundna blodprov som skickas till…*funderar*..är det Länsstyrelsen?!…för att få tillbaka körkortet.

Jag hoppas att ni finner hjälp i er situation och du..glöm inte bort dig själv i allt det här! Det är lätt hänt i relationen med någon som har missbruk och inte mår bra.

Halvdansken
6/27/09, 10:44 PM
#4

Vi bor i Danmark så det funkar inte riktigt på samma sätt som i Sverige.

Puha. Vi ska väl komma igenom på nåt sätt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Citronmeliss
6/27/09, 10:52 PM
#5

Du verkar både medveten och beslutsam så jag tror och hoppas att du kommer att finna rätt hjälp som du söker!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Halvdansken
6/27/09, 10:59 PM
#6

#5. Jodå!  Skrattande

Men ibland är det skönt att få prata av sig lite och bli aningen "tyckt synd om". Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Citronmeliss
6/27/09, 11:12 PM
#7

Självklart ska du prata av dig, vi behöver alla lite "share & care" med jämna mellanrum!

Det är så skönt att kunna ventilera sina tankar med andra..Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: